Friday, February 13, 2015

Generasi Z lahir dalam dunia digital








Facebook? Sudah tentu. Buku? Tidak sekali. Permainan video? Sudah pasti. Sukan? Jangan harap. Kepantasan? Ya. Sabar? Tak banyaklah.

Semua ini, dalam ayat yang mudah adalah kehidupan ‘Generasi Z’ yang dicirikan dengan makna kebebasan, keras kepala, pragmatik dan sentiasa inginkan kesegeraan.

Ketika ini dianggarkan Generasi Z berjumlah dua bilion orang, lahir selepas tahun 1995, menyedari dunia tanpa internet adalah suatu yang sukar. Kehidupan mereka sangat jauh beza daripada generasi sebelumnya iaitu Generasi X dan Generasi Y, berbeza dari segi harapan, impian dan perspektif terhadap moral.

Mereka dihubungkan ke dalam dunia digital. Ahli akademik menggelar mereka sebagai mutasi. Beberapa ciri dan tabiat Generasi Z telah dikenal pasti.

Kehidupan seharian

Generasi Z mahukan serba-serbi, mahu berada di mana-mana sahaja dan pantas. Mereka melayari internet dengan dua paparan skrin sekali gus. Mereka juga tidak keberatan untuk membayar harga sebuah telefon pintar edisi terkini tetapi berkira-kira untuk membeli tiket bagi menonton sebuah filem atau lagu yang boleh diperolehi secara percuma dalam talian.

Golongan ini berumur antara 13 hingga 20 tahun, mengikuti semua trend semasa dari media sosial dan melihat moral generasi sebelumnya tidak lagi sesuai.

Fesyen mereka pula boleh didapati dari laman sesawang, menonton filem hebat keluaran Amerika seperti ‘Hunger Games’ atau ‘Divergent’, menghayati lagu dari kumpulan K-pop Korea dan apabila menari, mereka ‘twerk’ iaitu aksi tarian provokatif secara seksual yang melibatkan gerakan pinggul ke atas dan bawah seolah-olah seperti mencangkung.

Apabila mereka bercakap, perbendaharaan kata dipenuhi dengan akronim dan tidak difahami oleh mereka yang tidak tahu. Idola baru mereka adalah ‘PewDiePie’ seorang sensasi di Youtube.

Rakan-rakan

Generasi Z lebih mudah berkomunikasi dalam talian berbanding bersemuka. Rakan-rakan mereka di media sosial lebih penting dalam kehidupan sebenar namun kadangkala berjumpa juga dengan rakan-rakan maya ini.

Lapan per sepuluh mempunyai hubungan dan pautan ke jaringan sosial serta lebih daripada separuh berfikir di sinilah kehidupan sosial yang sebenar. Mereka mengenali laman sesawang dari umur 16 tahun, malah ada yang bermula sebelum daripada umur tersebut.

Apa yang mereka tahu?

Biarpun muda, Generasi Z merasakan banyak teknologi telah ketinggalan masa. Justeru, mereka menjadi ‘pendidik diri sendiri’ yang muktamad, belajar menggunakan perkara-perkara baru melalui video hasil sendiri di Youtube. Selain itu, elemen keganasan dan lucah sudah biasa dilihat di internet.

Apa yang mereka lihat?

Perunding Sparks & Honey menganggarkan secara purata Generasi Z memperuntukkan masa lebih daripada tiga jam sehari di hadapan skrin. Hidup mereka dalam situasi ‘FOMO- fear of missing out’ iaitu takut ketinggalan. Mereka tidak dapat duduk senang hati jika tidak berada dalam lingkaran sesuatu trend atau isu apabila muncul sesuatu yang baru dan menghiburkan.

Facebook dianggap racun kehidupan. Memuat naik gambar di Instagram dan mesej pantas di Snapchart. Twitter dan Tumblr sentiasa aktif di mana-mana.

Blog video (vlog) muncul kerana mereka berharap dapat menjadi ‘Fred’ iaitu Lucas Cruikshank yang seterusnya selepas mencipta nama pada usia 13 tahun.

Setiap orang dalam Generasi Z berupaya melayari internet semasa menonton televisyen dan mereka fikir pelbagai perkara iaitu setiap perkara adalah satu kemungkinan melalui teknologi. Namun mereka memiliki tumpuan yang singkat dan cenderung bertabiat membaca sepintas lalu, keadaan ini boleh menyebabkan mereka sukar belajar di sekolah.

Kerja

Lima puluh peratus bercita-cita membentuk syarikat sendiri dan 72 peratus lagi mahu menjalankan perniagaan. Idea perniagaan dilihat negatif seperti rumit, kejam dan umpama dalam hutan. Mereka percaya kejayaan lahir daripada ‘jaringan’ berbanding kelayakan akademik dan memilih organisasi mendatar berbanding hierarki di tempat kerja. Mereka mahu berjaya dan mencapai sasaran dan berharap dapat jadikan hobi sebagai satu bentuk perniagaan.

Masa hadapan Generasi Z

Gerombolan ini merupakan anak-anak yang sedang menghadapi krisis yang diperlihatkan melalui penampilan. Kebanyakan daripada mereka tertekan dengan apa yang dilihat sebagai masa hadapan yang suram terutamanya dari segi ekonomi dan alam sekitar. Jika diberi bayaran gaji yang sama, 25 peratus Generasi Z di Perancis memilih syarikat ‘paling menggembirakan’, 22 peratus memilih syarikat ‘paling inovatif’ dan 21 peratus memilih syarikat ‘paling beretika’.


Tetapi seperti mana-mana generasi idealistik, mereka ingin mengubah dunia dan suka idea kerja-kerja sukarela sepertimana yang dilakukan oleh satu per empat daripada remaja rakyat Amerika yang telah melakukanya.


Post a Comment