Kemalangan jalan raya di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) berhampiran
Ayer Keroh baru-baru ini sangat menyayat hati. Bayi berumur berumur 20 bulan
meninggal dunia akibat dihempap kereta yang dipandu bapa sendiri, manakala ibunya,
cedera parah.
Saya sempat melalui kesesakan lebuh raya semasa kemalangan
ini berlaku. Kejadian tersebut boleh dilihat di sini.
Oleh kerana saya menggunakan kamera rakaman yang diletakkan
pada cermin hadapan kereta, keadaan kemalangan dapat dilihat dengan jelas.
Kereta Perodua Viva hampir remuk pada bahagian bonet hadapan dan tayar kereta sebelah
kiri hampir terjungkil keluar.
Kemalangan begini biasa berlaku di PLUS. Banyak faktor yang
menyumbang antaranya sikap pemandu yang memandu melebihi had laju. Adalah biasa
melihat kereta yang dipandu laju melebihi 110 kilometer sejam, berdesup hilang
sekelip mata. Ia melibatkan semua jenis kenderaan termasuk bas dan lori.
Selain itu, sikap tidak mahu bersabar dan hendak sampai
segera ke destinasi menjadi punca nahas yang lebih parah. Keadaan ini kerap
berlaku pada sebelah pagi iaitu selepas subuh hingga pukul sembilan pagi. Masa
ini kenderaan lebih banyak di atas jalan raya dan semuanya hendak sampai cepat.
Ada kalanya terdapat kenderaan yang rosak di bahu jalan yang
tidak memasang sebarang tanda amaran menyebabkan penunggang motosikal merempuh
belakang kenderaan tersebut. Ada juga longgokan tayar pecah di tengah jalan
yang menyebabkan kenderaan lain di belakang melanggar dan terbabas ke kiri dan
kanan jalan.
Ada yang lebih parah apabila kenderaan yang laju bertali
arus tidak sempat mengelak binatang yang melintas dan membrek secara mengejut
menyebabkan kenderaan di belakang tidak sempat mengelak. Biasanya mangsa lebih
parah dalam keadaan begini.
Susah juga hendak mendidik pemandu lebuh raya supaya lebih
berhati-hati dengan suasana gelap sebelah pagi. Walaupun ada lampu di kiri dan
kanan jalan, sikap tidak berhati-hati menjadikan pemandu dan pengguna lain
sebagai mangsa.
Wajar bagi PLUS mengambil inisiatif membanyakkan info
keselamatan lebuh raya di samping meningkatkan kesedaran pengguna terhadap
keselamatan diri melalui kualiti permukaan jalan (banyak laluan bertampal) dan
tambah papan tanda. Di samping itu pasukan polis trafik perlu lebih berhemah
dalam membuat perangkap had laju seperti memaklumkan dahulu kawasan operasi
mereka supaya pemandu sedar bahawa kelajuan mereka sedang direkodkan. Inilah
kebaikan membuat informasi lebih awal berbanding keadaan sekarang iaitu berselindung
di sebalik tiang atau pokok-pokok yang menghiasai laluan tengah lebuh raya.
No comments:
Post a Comment