Lawatan Presiden Indonesia, Joko Widodo atau
lebih mesra dengan ‘Jokowi’ ke Malaysia telah berhasil mencapai kesepakatan
daam enam perkara iaitu melantik duta khas bagi menyelesaikan isu sempadan
matirim, mengusir nelayan yang melangkaui sempadan perairan bertindih, saluran
khusus pengambilan amah, pembukaan Sekolah Indonesia di Sarawak, penyeragaman
waktu Asean dan bantuan Proton untuk membangunkan kenderaan nasional Indonesia.
Keenam-enam inisiatif ini sudah pasti memberi
banyak implikasi terhadap hubungan dua hala kedua-dua negara.
Kehadiran Jokowi disambut mesra oleh Perdana
Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak yang menyambut presiden itu di KLIA,
suatu yang jarang-jarang dilakukan oleh mana-mana pemimpin negara. Sudah tentu
sambutan ‘hangat’ ini membuatkan Jokowi berfikir panjang tentang bagaimana
Malaysia mengurus hubungan dua hala ini.
Bermula sebagai ahli perniagaan perabot,
Jokowi melangkah ke arena politik sebagai Datuk Bandar Jakarta yang dikagumi.
Sifatnya yang mesra rakyat lebih digemari dan disenangi. Watak ini juga dibawa
dalam lawatannya ke Kuala Lumpur apabila melayani rakyat Indonesia yang sudah
lama menunggu di kedutaan negara itu. Beliau turun dari kereta dan bertanya
khabar sambil bersalam dengan khalayak seperti biasa.
Berwatak mesra rakyat belum tentu dapat menyelesaikan
masalah dalam dan luar negara. Keputusannya membenarkan kenaikan bahan bakar di
Indonesia menyebabkan banyak pihak tidak puas hati tetapi tindakan itu dilihat
membantu perancangan pembangunan Indonesia mengalihkan bantuan subsidi kepada
kelompok yang lebih memerlukan.
Indonesia merupakan sebuah negara membangun
dengan jumlah penduduk 234 juta orang. Namun, daripada jumlah ini, 32 juta
orang berada di bawah paras kemiskinan dan dianggarkan separuh daripada isi
rumah kekal berada dalam kelompok di bawah garis kemiskinan kebangsaan iaitu
Rp200,262 ($22). Kadar kemiskinan pada tahun 2011 adalah 11.7 peratus dan
menunjukkan sedikit penurunan pada tahun 2013 iaitu 11.5 peratus. Kadar
pekerjaan juga lebih perlahan berbanding pertumbuhan penduduk dan masih
ketinggalan dalam usaha menambah baik sektor kesihatan dan insfrastruktur yang
berkaitan. Kesannya, Indonesia masih gagal mencapai sasaran pembasmian
kemiskinan.
Kemiskinan ini memberi kesan kepada negara
tetangga seperti Malaysia. Kebanjiran Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)
Indonesia di negara ini sudah menjadi penyakit yang tidak diketahui ubatnya.
PATI Indonesia memberi masalah besar kepada sistem sosial masyarakat Malaysia
khususnya berkaitan jenayah, penularan penyakit berjangkit dan keharmonian masyarakat.
Sebelum ini kita jarang mendengar pembunuhan
yang mengerikan namun sejak kebanjiran PATI Indonesia dan nari negara-negara
lain, pembunuhan rakan sekerja sudah menjadi lumrah di samping kegiatan jenayah
melibatkan rompakan. Ada PATI Indonesia yang datang ke Malaysia semata-mata
melakukan rompakan dan akan pulang selepas selesai merompak.
Khusus untuk PATI Indonesia dari Lombok,
mereka ini mempunyai dua matlamat datang ke Malaysia. Pertama untuk bekerja dan
kedua membawa lari anak gadis Malaysia untuk dijadikan isteri. Kisah ini agak
kurang kita dengar dalam setahun dua ini. Pengalaman anak gadis yang dibawa lari
dan berkahwin ini amat menyedihkan. Ada yang terpaksa bekerja sehari suntuk
untuk mendapat upah lima enam ringgit tanpa ada rumah yang selesa. Saban hari
mengangkut air sungai untuk diminum dan mencuci pakaian. Bagi kita, sendiri
buat sendirilah tanggung. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya.
Ada juga yang masuk secara sah dan bekerja
bersungguh-sungguh untuk mengubah nasib hidup mereka. Mereka ini lebih tahu
bagaimana menjadi seorang pencari kerja yang baik dan bersyukur dengan rezeki
yang diperolehi.
Lawatan tiga hari ini juga kita melihat ada
dua pencapaian yang hebat. Pertama adalah mungkin tidak ada lagi bot nelayan
Malaysia yang akan dibom kerana memasuki kawasan perairan bertindih. Agak
menyedihkan apabila mahkamah Indonesia membuat keputusan mengebom bot nelayan
negara asing semata-mata mahu menunjukkan azam mereka memerangi pencerobohan.
Keputusan lebih bijaksana adalah merampas dan mengenakan denda kepada nelayan
yang menceroboh. Bot yang dirampas ini boleh dimiliknegarakan dan dijadikan
alat untuk pendidikan dan sebagainya. Sementara wang denda dapat dijadikan
sebagai pendapatan negara. Malangnya pemimpin negara itu gagal melihat
pendekatan ini sebagai positif sebaliknya memusnahkan bot lebih baik.
Pencapaian kedua adalah berkaitan usaha Proton
untuk membangunkan kereta nasional Indonesia. Indonesia pernah berusaha untuk
mencipta kereta sendiri yang diberi nama ‘Timur’ ketika era pemerintahan
Suharto. Namun krisis ekonomi serantau menguburkan kereta ini. Kini Indonesia
berbangga dengan pengeluaran kereta Toyota, Honda, Nissan dan Kia tanpa
berfikir bagaimana mereka boleh mengeluarkan kereta nasional sendiri. Yang
mendapat untung adalah syarikat kereta Jepun dan Korea. Justeru, kesediaan
Jokowi mendapatkan khidmat Proton adalah langkah pemulaan yang baik supaya
industri automatif negara itu terus berkembang.
Pemikiran Jokowi tidak dipersetujui oleh
sesetengah pemimpin Indonesia yang berfikiran sempit seperti Sofyan Wanandi,
Ketua KADIN yang menyifatkan Proton sudah mahu muflis. Barangkali beliau tidak
tahu bagaimana Proton bermula dan berkembang seperti hari ini. Persepsi muflis
turut diutarakan oleh Nico Harjanto dari Populi Center Jakarta yang berkata
‘Mobil nasional sekarang ini tidak menjadi prioritas bangsa. Prioritas bangsa
adalah memperbaiki sistem transportasi publik, bukan membantu perusahaan yang
mau bankrap’. Ternyata kedua-duanya tidak mempunyai pengetahuan dan keinginan
untuk tahu bagaimana industri automatif nasional dapat membawa keuntungan
kepada negara sendiri.
Selain daripada itu, peranan Tun Dr Mahathir
juga penting. Mungkin Jokowi berasa takjub melihat pemimpin Malaysia ini yang
masih lagi berusaha membangunkan Proton walaupun sudah berumur lebih 80 tahun.
Dibawa oleh Dr Mahathir dalam Proton Iriz, Jokowi mungkin hairan bagaimana
sebuah negara kecil seperti Malaysia dapat menghasilkan sebuah kereta yang
hebat. Kehadiran Datuk Seri Dr Ahmad Zahid yang duduk di belakang juga memberi
impak yang besar ke atas bentuk dan kaedah komunikasi berpengaruh. Ahmad Zahid
boleh cakap Jawa dan mungkin sebab itulah beliau diminta naik sekali supaya
Jokowi lebih selesa.
Bermula seawal menjejakkan kaki ke KLIA,
Malaysia sudah menyusun dan mengatur semua urusan dua hala secara terperinci.
Negara itu memastikan setiap individu yang terlibat memberi impak yang maksimum
untuk mencapai pelbagai matlamat. Maklum balas lawatan disifatkan sebagai
berjaya khususnya agenda lawatan dan perbincangan yang bersesuaian dengan
harapan kedua-dua belah pihak.
Selepas semua urusan selesai, kerja-kerja yang
dirancang selepas ini hanyalah berbentuk operasi dan matlamat akhir adalah
kedua-dua pihak akan mendpat manfaat sesuai dengan keadaan negara
masing-masing.
No comments:
Post a Comment