Friday, January 21, 2011

Tiga halangan untuk berjaya

Semua orang memiliki keinginan sama ada kecil ataupun besar. Semua orang impikan yang besar-besar, berasa hebat apabila memilikinya dan merasai seolah-olah kehidupan sudah sempurna. Ada orang mencapai impian mereka dengan menjadikan seseorang yang berjaya sebagai model, ada juga yang mencapai impian dengan berhempas-pulas mencari kaedah dan strategi, ada yang mencapai impian dengan berusaha mengikut gerak hati.

Makna kata, semua impian yang dicapai ada sebab dan kaedahnya, bukan berangan-angan sahaja. Asyik memikirkan impian yang dicapai, masih ramai lagi yang terkapai-kapai dalam usaha mereka untuk mengejar impian. Jadi, apakah yang telah menghalang keinginan untuk kita berjaya dalam hidup?

1. Sering kali menjatuhkan harga diri

Sejak kecil hinggalah dewasa, kita mendengar beribu-ribu perkataan yang memperlekehkan keupayaan kita untuk berjaya dengan cemerlang. Pernahkah kita mendengar ayat ini, ‘Saya gagal kalau buat kerja ini,’ iaitu ayat yang sering muncul ketika kita berhadapan dengan cabaran besar. Bagaimana pula dengan ayat ini, ‘Saya tak mampu melakukannya’ yang acap kali melemahkan semangat dan daya juang kita?

Ramai orang yang bertindak menjatuhkan harga diri sendiri tanpa mencuba, akhirnya impian mereka hancur berkecai dan tidak dapat dibentuk kembali.

2. Zon selesa

Gaji yang tetap, jaminan kerjaya dan kehidupan yang stabil adalah sebahagian daripada zon selesa. Mereka yang berada dalam zon ini sentiasa berasa bimbang jika ekonomi negara tidak stabil atau keadaan politik diganggu gugat kerana sempadan zon selesa telah diceroboh. Memang kita hendak hidup dalam zon selesa kerana ia menjamin keselamatan hidup tetapi dalam masyarakat yang inovatif, zon selesa menjadi penghalang kepada penyerlahan potensi sebenar kita.

3. Persaingan

Takut bersaing menjadikan semua keinginan cepat pudar dan semangat membara akan layu terkulai. Ada orang yang belum lagi masuk ke gelanggang permainan sudah berfikir hendak cabut lari kerana tekanan bersaing yang sangat menakutkan. ‘Ramainya orang kat sini, saya hendak balik’ adalah kata-kata pelemah minda kerana untuk berjaya dalam hidup, persaingan mesti diatasi.

Ada dua persaingan iaitu persaingan dengan diri sendiri dan persaingan dengan orang lain. Mereka yang berjaya mengatasi persaingan dengan diri sendiri biasanya akan lebih berjaya semasa berhadapan dengan lawannya kerana dorongan dalaman dapat membantunya menguatkan azam dan tekad untuk berjaya.

Ketiga-tiga faktor ini, jika ada di dalam diri kita, lambat-laun akan menghilangkan tindak balas mental dan daya tahan. Tidak kira siapa diri kita, tanamkan cita-cita yang membara supaya impian akan menjadi kenyataan.
Post a Comment