Monday, January 17, 2011

Kita dapat apa yang dicita-citakan

Merancang masa depan banyak kebaikannya. Soalnya, apakah yang hendak dirancang?

Secara asasnya ada tiga perkara: pekerjaan, rumah tangga dan kehidupan sosial. Apabila kita memecahkan perancangan hidup kepada tiga komponen ini, kita tidak akan keliru dan dapat mengelak konflik seterusnya menjadikan gambaran hidup lebih jelas.

Mari kita lihat satu per satu ketiga-tiga komponen ini.

1. Pekerjaan

Di manakah kita berada dalam tempoh sepuluh tahun dari sekarang? Apakah tahap pendapatan semakin meningkat? Bagaimana dengan tanggungjawab, adakah ia semakin bertambah? Jika masih bekerja, sejauh mana pengaruh dalam kerjaya memberi impak ke atas kehidupan kita?

2. Rumah tangga

Orang-orang muda harus memikirkan dengan serius rumah tangga mereka kerana banyak perkara yang perlu diberi perhatian. Antaranya ialah jenis taraf hidup untuk keluarga, adakah dalam kategori sederhana atau mewah? Bagaimana pula dengan jenis rumah yang ingin dimiliki, adakah rumah kos rendah, pangsa atau rumah kampung sahaja? Soal kewangan, bagaimana anak-anak akan mendapat sokongan kewangan untuk persekolahan mereka?

3. Kehidupan sosial

Hidup mesti bersosial iaitu mengenali dan mencampuri masyarakat sekitar. Jadi, bagaimanakah kawan yang ingin dikenali, tentang wataknya, sifatnya dan persepsinya terhadap kita sebagai jiran? Andai kata kita seorang yang aktif dalam kegiatan masyarakat, apakah kumpulan masyarakat yang ingin disertai, adakah semi profesional, profesional ataupun amatur sahaja? Terakhir, apakah isu-isu yang ingin diperjuangkan dalam masyarakat yang memberi kebaikan dan faedah berpanjangan?

Semasa kita membayangkan tempoh sepuluh tahun ini, jadikan langit sebagai sempadan cita-cita kita kerana kejayaan tidak diukur berdasarkan saiz badan. Tidak ada seorag pun yang berjaya mencapai sesuatu cita-cita melebihi apa yang difikirkannya. Tetapkan cita-cita yang tinggi untuk masa hadapan yang lebih baik.
Post a Comment