Tuesday, January 18, 2011

Lima petua kejayaan Pilot

Kita sering menggunakan pen berjenama Pilot. Sebenarnya pen ini telah diasaskan pada tahun 1918 oleh Ryosuke Namibi di Jepun. Ibu pejabatnya masih kekal di Tokyo, Jepun.

Bagaimana Pilot boleh kekal hingga ke hari ini? Apakah budaya korporatnya dan bagaimana pekerja-pekerja Pilot menikmati kejayaan cemerlang syarikat itu?

Pilot, sesuai dengan jenama globalnya memilih lima prinsip yang diterapkan kepada semua pekerja sama ada di Malaysia, Singapura, Amerika Syarikat, China ataupun di Jepun sendiri.

1. Tiga kaki yang seimbang

Pengilang, penjual dan pengguna ada hubungan yang saling mempengaruhi. Kejayaan ditentukan oleh keseimbangan ketiga-tiganya. Jadi, mereka mesti sentiasa bekerjasama supaya syarikat berada dalam keadaan stabil.

2. Kongsi suka dan duka

Dalam apa juga keadaan yang dihadapi oleh syarikat, pekerja dan majikan berkongsi pengalaman supaya misi syarikat terlaksana. Bukan mudah untuk menerapkan elemen ini kerana ada pekerja yang boleh menahan kesusahan sebaliknya ada yang begitu takut dan mengambil keputusan untuk berhenti. Melalui perkongsian, mereka bersama-sama menyemai harapan dan kekuatan diri.

3. Atasi halangan

Halangan adalan cabaran untuk meningkat maju. Namun cara mengatasi halangan banyak ditentukan oleh bentuk latihan yang dihadapi. Pilot mempraktikkan skim latihan berterusan supaya mudah berhadapan dengan krisis dalam organisasi.

4. Satu langkah satu hari

Kejayaan bermula dengan langkah pertama dan mesti dibuat dengan betul. Konsep ini sesuai dengan amalan kejayaan orang Jepun yang dipanggil ‘kaizen’ iaitu berterusan membuat pembaikan.

5. Pendekatan yang ikhlas

Di Pilot, mereka percaya usaha dan perniagaan yang dilakukan mestilah ikhlas. Jadi, dengan pendekatan ini, Pilot mampu bertahan sehingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment