Friday, January 07, 2011

Kuat bekerja

Tidak ada sebarang rahsia tersembunyi untuk berjaya dalam hidup. Yang ada hanyalah masalah yang datang silih berganti umpama ombak laut yang menghempas pantai. Mereka yang kuat bekerja akan dapat mengatasi masalah, tekanan dan cabaran untuk melangkah satu aras dalam fasa kehidupan.

Di persekitaran kita, di rumah, tempat kerja atau di kawasan tempat tinggal, peluang untuk meraih kejayaan sering direbut oleh orang-orang yang sentiasa berhadapan dengan cabaran. Selepas menyedari ada cabaran, mereka mula bergerak untuk mencari penyelesaian.

Kebanyakan ahli sukan diberi pendedahan tentang konsep ini. Mereka diingatkan untuk melihat setiap pesaing sebagai cabaran dan memulakan sesi latihan dengan tekun. Hanya yang gigih dan kuat bekerja yang akan mencapai kejayaan.

Dalam kalangan pekerja dalam organisasi swasta, mereka digalakkan kuat bekerja melalui pelbagai insentif seperti ‘employee of the month’, ‘the outstanding department’ dan sebagainya.

Kuat bekerja boleh menjamin kejayaan yang lebih besar sekiranya kita bijak menguruskan masa, disiplin dan tahu matlamat yang hendak dicapai.

No comments:

Post a Comment