Tuesday, January 25, 2011

Bersediakah untuk bersara?

Oleh Noor Fazrina Kamal
fazrina.kamal@utusan.com.my

Bila mendengar perkataan 'bersara', ada yang tersenyum dan tak kurang juga yang mula risau. Tersenyum kerana pasti sudah bersedia dan mempunyai perancangan lengkap untuk detik tersebut, tapi bagi yang belum tentu mula gelabah.

Memang ramai juga golongan yang menganggap tidak perlu gusar apabila memikirkan hal itu memandangkan perbelanjaan mereka di hari tua ditabung menerusi duit simpanan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), pencen, gratuiti, tabungan atau wang pelaburan menjamin kelangsungan hidup selepas bersara.

Persoalannya sejauh mana rakyat Malaysia sebenarnya bersedia untuk menghadapi kehidupan selepas bersara?

Apakah yang mula difikirkan menjelang usia 40-an dan apakah antara strategi yang menjadi punca pendapatan selepas bersara? Cukupkah pendapatan yang ditabung untuk menampung kehidupan selepas tidak lagi bekerja?

Laporan Skop Persaraan Axa 2010 oleh Syarikat Axa Affin Life Insurance Berhad, sekali lagi menerbitkan hasil kajian mereka. Antara intipati laporan tersebut memberitahu, undang-undang Malaysia menetapkan umur persaraan rasmi ialah 55 tahun.

Namun undang-undang negara ini juga membenarkan untuk seorang pekerja itu bersara pada usia 60 atau 50 tahun bergantung kepada keadaan.

Tinjauan Skop Persaraan Axa 2010 yang bertujuan mengukur dan menentukan sejauh mana rakyat negara ini bersedia menghadapi persaraan mereka, mendapati dua pertiga daripada rakyat Malaysia bersara pada usia 55 tahun.

Jumlah itu menjadikan Malaysia negara yang ketiga tertinggi bersara pada usia 55 tahun selepas India dan China.

Salah satu hasil tinjauan yang telah dijalankan oleh Axa Affin Life Insurance Berhad, baru-baru ini mendapati bahawa paksaan persaraan awal telah menurun secara dramatik sejak tahun 2007. Tetapi persaraan awal secara sukarela pula telah meningkat dan ia dapat dilihat di kalangan pekerja wanita berbanding lelaki.

Fakta dalam kajian tersebut juga menunjukkan umur persaraan paling tinggi di dunia ialah di kalangan warga Amerika Syarikat iaitu kira-kira 58 hingga 64 tahun, diikuti Australia, Eropah, United Kingdom dan Perancis yang rata-rata masih bekerja pada usia 63 tahun.

Manakala umur persaraan majoriti di kelima-lima buah negara maju ini ialah antara 57 hingga 61 tahun.

Hasil tinjauan Skop Persaraan Axa 2010 mendapati sebanyak 38 peratus pekerja mula bersedia untuk bersara apabila umur mereka menjangkau 40 tahun dan selebihnya hanya mula melakukan persediaan bila usia menjelang 50 tahun.

"Malaysia adalah salah satu negara di mana populasi bekerja sedar tentang pendapatan mereka lepas bersara seperti wang KWSP, tabungan dan sebagainya. Namun keyakinan bahawa mereka mempunyai pendapatan yang cukup lepas bersara kelak menurun sejak 2007.

"Hanya 14 peratus pekerja yang pasti tentang pendapatan mereka lepas bersara , manakala 37 peratus lagi berupaya memikirkan pencen mereka mencukupi untuk kehidupan selepas bersara nanti," memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh Axa Affin Life Insurance Berhad tersebut.

Kajian juga menunjukkan bahawa tiada desakan bagi rakyat Malaysia untuk melakukan perancangan bersara mereka terlalu awal. Biasanya mereka yang mula merancang pula kerana adanya anak ataupun kerana sudah mempunyai perancangan untuk berkahwin.

"Adanya anak adalah punca utama mengapa rakyat Malaysia mula memikirkan tentang strategi selepas bersara. Ramai yang menganggap duit pencen adalah punca pendapatan terbaik selepas bersara, namun untuk memaksimumkan pendapatan ada juga yang mengambil langkah proaktif seperti melakukan tabungan sejak usia muda. Malah cara simpanan yang disukai rakyat negara ini ialah pelaburan dan tabungan. Buktinya lebih 50 peratus memilih tabungan peribadi. Jika dibandingkan dengan India mahupun Amerika Syarikat, rakyat Malaysia lebih yakin dengan tabungan yang mereka buat sendiri dan demi meneruskan pendapatan selepas bersara pula mereka memilih untuk melabur atau simpanan lain."

Kesimpulannya, walau apa jua cara anda selepas bersara, pastikan anda melakukan persediaan mental dan fizikal demi memastikan kehidupan masa depan yang berkualiti dan baik.

(Utusan Malaysia, 25 Januari 2011)

No comments:

Post a Comment