Friday, January 28, 2011

Maju dengan disiplin diri

Disiplin diri merupakan keupayaan diri untuk mengambil tindakan tanpa menghiraukan keadaan emosi- marah, kasihan atau cemburu.

Bayangkan apa yang kita akan capai jika bertindak mengikut rasa hati tanpa menghiraukan apa yang bakal berlaku? Gambarkan diri kita adalah seorang yang sangat malas dan tiba-tiba berbisik kepada diri sendiri, ‘tiga bulan dari sekarang aku mesti dapat RM10,000’. Tanpa disiplin diri, niat yang terdetik di hati tidak akan menjadi kenyataan. Ia hanya angan-angan kosong, umpama mimpi di siang hari.

Disiplin diri adalah satu mekanisme memajukan diri yang wajar diberi perhatian. Tentunya ia bukan ubat bagi segala masalah yang ada pada setiap orang. Namun, cabaran-cabaran dalam mendisiplinkan diri, jika dapat diatasi, bakal menjadi pendorong kepada usaha meningkatkan kualiti diri.

Disiplin diri dapat memperkasa sebarang kelemahan diri. Ia dapat menekan sifat malas, membazir masa dan tidak peduli. Tambahan pula, jika digabungkan dengan sifat sabar, berorientasi matlamat dan perancangan, kombinasi sifat-sifat ini dengan disiplin diri akan memzahirkan individu yang serba-serbinya hebat.
Post a Comment