Sunday, January 23, 2011

Pendidikan tinggi, gaji pun tinggi

Setiap orang mempunyai tempat kegemaran masing-masing untuk mencuci kereta. Ada yang memilih premis yang selesa, kualiti cucian yang memuaskan dan bayaran yang berpatutan. Ada yang memilih cucian menggunakan mesin kerana lebih pantas dan harganya pun lebih murah. Jika cucian tangan dikenakan RM8 hingga RM10, cucian mesin automatik hanya RM4.

Semua pengguna kereta bersetuju menyatakan cuci tangan lebih baik, bersih dan sempurna. Namun, jarang benar dalam kalangan kita yang mengambil inisiatif berbual-bual dengan pekerja pencuci kereta kerana banyak sebab. Sepatutnya kita mengambil usaha untuk berbual-bual tentang latar belakang pencuci kereta supaya kita maklum keadaan hidup dan impian sebenar mereka.

Saya juga mencari jalan untuk berbual-bual dengan seorang pencuci kereta yang masih muda sementara menunggu kereta dibersihkan luar dan dalam. Saya lihat pencuci ini sangat tangkas bekerja. Sekejap ke hadapan dan sekejap ke belakang kereta. Tumpuannya sangat jelas kerana dia sedang menikmati kerjanya tanpa gangguan.

Selesai mencuci kereta, dia datang kepada saya sambil tersenyum. ‘Abang, tolong alihkan kereta ke sana, saya tak tau bawa kereta,’ sambil memegang kunci untuk diberi kepada saya.

Ketika mengelap kereta, saya bertanya kepadanya tentang kerja dan keluarganya. Sebelum beredar, saya berkata, ‘Orang kaya boleh membayar yuran untuk belajar dan menjadi cemerlang, tetapi kamu tidak dapat peluang seperti mereka. Kamu mesti kuat bekerja dan Insya Allah akan jadi taukeh kedai cuci kereta suatu hari nanti.’

No comments:

Post a Comment