Thursday, January 13, 2011

Revolusi sosial dalam komunikasi media

Kemunculan media sosial dalam tempoh sedekad yang lalu telah mengubah cara fikir dan pola kehidupan generasi muda hari ini. Medium interaksi seperti Mapster, Friendster, MySpace, YouTube, Flickr, Twitter dan Facebook menjadi pilihan mereka untuk bertukar-tukar pandangan, berkongsi pendapat dan minat, memuat naik dan turun video di samping membincangkan isu-isu semasa dengan santai dan terbuka.

Media sosial seperti Twitter dan Facebook menjadi ketagihan baru dalam dunia maya kerana pengguna Internet boleh berkongsi apa sahaja. Bermula dari Wikipedia pada 2001, ia berkembang dengan cemerlang untuk menghubungkan semua pengguna Internet sehingga kemunculan Facebook yang menjadi trend baru media sosial ini.

Wikipedia

Tarikan masyarakat intelek untuk memuat naik apa sahaja maklumat berkaitan politik, sosial, pendidikan, sejarah, ekonomi dan budaya menjadikan wikipedia.com berkembang dengan pantas. Apa sahaja topik boleh diperoleh di sini dan jangkauan penggunanya telah mencecah kepada 270 bahasa di dunia. Wiki adalah perkataan Hawai yang bererti pantas. Ia merujuk kepada apa sahaja yang bebas diedit oleh orang ramai.

Keupayaan Wikipedia tidak jauh beza dengan gergasi maklumat, Encyclopedia Britannica. Kajian oleh Nature pada 2005 mencatatkan secara purata Britannica terdapat tiga kesalahan manakala Wikipedia merekodkan empat kesalahan.

Friendster

Konsep Friendster ialah mencetuskan idea untuk berkongsi profil, menambah rakan siber dan berkongsi minat dalam Internet. Peranan Friendster yang utama ialah membuka laluan kepada jaringan sosial yang lebih hebat seperti hi5, MySpace, Buzz dan Facebook. Perkembangan MySpace yang dikagumi ialah keupayaannya menjadi plartform untuk muzik dan talam talian seperti Imeem, Lily Allen dan Secondhand Serenade.

Blog

Tahun 2004 menjadi hit untuk permulaan blog kerana ia menjadi fenomena baru dalam menyebarkan maklumat. Melalui blog, pengguna Internet mampu membuat laman sesawang sendiri dengan tiga langkah sahaja. Selain blogspot, terdapat puluhan blog lain yang muncul. Impak blog kepada pengguna Internet sangat ketara kerana berbekalkan minat dan kebolehan menulis, seseorang telah mampu berkomunikasi dengan semua orang di dunia ini. Ada yang kaya-raya dengan memasarkan produk mereka hanya dengan blog. Perkembangan masyarakat tidak membataskan blog kepada isu-isu tertentu malah apa sahaja topik dapat dimuat naik dengan mudah asalkan seseorang itu memiliki kemahuan untuk menulis.

Wikileaks

Julian Assange menjadi terkenal dengan menyebarkan maklumat sulit negara-negara utama dunia dan institusi untuk tatapan umum. Pendedahan maklumat ini menjadi kekuatan kepada Assange tetapi mengancam keselamatan orang lain. Wikileaks telah mengubah pandangan orang ramai terhadap bagaimana maklumat diperolehi dan dikongsi bersama.

Youtube

Sekitar tahun 2006, YouTube belum begitu terserlah. Amat mudah bagi sesiapa sahaja untuk mendaftarkan diri kerana penggunanya belum ramai. YouTube menjadi plartform kepada orang muda untuk mencuba bakat dan menunjukkannya kepada dunia betapa mereka hebat dalam nyanyian, sukan dan lakonan. Salah seorang daripada mereka ialah Justin Bieber yang mencatatkan lebih 200 juta penonton untuk klip One Time. Selain Bieber, seorang lagi anak muda yang mencatatkan nama di YouTube ialah Tay Zonday yang menyanyikan lagu ‘Chocolate Rain’ yang ditiru pula oleh Chad Vader, iaitu salah satu watak dalam filem Star Wars. Zonday menjadi terkenal dan dijemput ke sesi bual bicara beberapa stesen televisyen di Amerika Syarikat. Uniknya bukan terletak pada lagu tetapi pada suara pemuda berkenaan yang garau dan ada unsur ‘kejantanan’.

YouTube mula mengumpul pengguna Internet secara besar-besaran apabila Google membeli syarikat berkenaan dan menggunakannya sebagai plartform untuk menjana pendapatan syarikat.

Twitter

Tahun 2009 mencatatkan perubahan drastik dalam cara maklumat disampaikan. Ia mula menjadi hangat apabila pesawat US Airways mendarat di dalam Sungai Hudson, New York. Berita ini di’tweet’ oleh Janis Krums’ yang menarik perhatian umum seluruh dunia. Twitter berkembang dan melepasi sempadan horizon media tradisional sedia ada. Maklumatnya sangat pantas dan mendepani media lain untuk melaporkan sebarang perkembangan. Ia digunakan sepenuhnya oleh pemimpin-pemimpin politik dalam pilihan raya untuk memberi maklumat kepada pengundi yang dahagakan perkembangan mereka.

Facebook

Laman sesawang media sosial ini menjadi perhatian masyarakat dunia untuk berhubung di antara satu sama lain. Tahun 2010 menyaksikan Facebook mencatatkan 500 juta pengguna aktif dan mewakili individu, organisasi, pertubuhan dan apa sahaja yang boleh digunakan untuk berhubung dengan orang lain. Majalah TIME memlih pengasas Facebook, Mark Zuckerberg sebagai Person of the Year bagi tahun 2010.

2 comments:

  1. Anonymous10:48 AM

    SALAM ENCIK,BOLEH SYA SHARE POST NI??NAK LETAK DALAM BLOG SAYA...BOLEH KE?

    ReplyDelete
  2. Ok, jangan lupa tulis sumber blog.

    ReplyDelete