Saturday, January 29, 2011

Azam untuk berubah

Azam dan tekad untuk menjadi berani, kuat dan berkuasa mesti lahir daripada kesedaran yang jitu terhadap perubahan. Sebarang kelemahan diatasi dengan membina dan mengukuhkan azam sedikit demi sedikit supaya lahir keyakinan untuk bertindak. Apakah contoh-contoh keazaman yang boleh dibuat atau dibentuk sedikit demi sedikit ini?

1. Mahu baiki keadaan diri seperti menambah pengetahuan melalui pembelajaran sepanjang hayat, meningkatkan kemahiran khusus atau mengubah penampilan diri supaya lebih menarik. Kita ambil contoh rakan-rakan kita yang memiliki berat badan yang berlebihan atau lebih mudah disebut sebagai obes. Ketika obes, memanglah ramai yang enggan berdamping sebaliknya jika kurus sedikit, tentulah ramai pula yang ingin menjadikan kawan. Maknanya, azam untuk mengurangkan berat adalah satu tanda ke arah membaiki diri.

2. Mahu jadi lebih baik daripada pesaing. Keadaan ini sering menjadi trend hari ini khususnya dalam bidang pendidikan, pekerjaan dan sumbangan kepada masyarakat. Kadang-kadang dua orang rakan karib berlumba-lumba belajar ke tahap yang lebih tinggi, malah dalam kalangan adik-beradik ada yang bersaing untuk masuk ke universiti ternama. Elemen mahu menjadi lebih baik adalah sifat semula jadi yang sentiasa ada dalam jiwa setiap orang dan boleh disuburkan.

3. Berubah daripada keadaan sekarang kepada suatu yang lebih baik seperti jawatan, keputusan peperiksaan dan rekod pencapaian peribadi. Banyak kisah orang yang berubah hidup mereka selepas beberapa tahun berada dalam 'zon sengsara'. Seorang pengutip sampah boleh menjadi kaya-raya selepas bekerja siang malam mencari sampah dan menabung pendapatan yang diperoleh. Ada juga kisah pengutip sampah yang mampu membeli lori sendiri untuk membawa sampah.

4. Azam membara mahu mencapai kejayaan. Hidup kita sentiasa ada tanggungjawab iaitu sebagai anak, suami, isteri, ibu, ayah atau anggota masyarakat. Setiap tanggungjawab ini perlukan dorongan untuk dilaksanakan dengan sempurna. Dorongan yang paling hebat ialah azam yang sentiasa disuburkan setiap masa, setiap keadaan dan setiap ketika.

Bergantung kepada diri sendiri, azam hanya akan digerakkan apabila kita mengangkat kaki dan menghayunkan tangan untuk melaksanakannya. Azam akan layu jika punggung kita berada kukuh di atas pangkin kerana tidak mungkin kejayaan dizahirkan tanpa berbuat apa-apa.

No comments:

Post a Comment