Wednesday, January 05, 2011

Serasi membawa setia

‘Saya tidak akan berganjak daripada keputusan akan keluar daripada BAM seandainya kemelut ini gagal diselesaikan. Saya setia dengannya (Misbun) kerana dialah yang membuatkan saya berjaya hari ini.’ (Lee Chong Wei, pemain badminton Malaysia)

Situasi yang sedang berlaku di dalam badan induk Persatuan Badminton Malaysia ketika ini mengaitkan sekali pemain paling hebat, Lee Chong Wei yang lebih berminat untuk dilatih oleh Misbun Sidek berbanding orang lain.

Misbun merupakan bekas pemain badminton Malaysia yang berjaya dan bertindak selaku jurulatih kepada beberapa pemain muda yang ingin menjadi pemain badminton profesional. Teknik dan corak latihan yag diketengahkan oleh Misbun telah menjulang nama Lee Chong Wei di pentas antarabangsa.

Apa yang menarik mengenai petikan ucapan di atas ialah ayat mengenai kesetiaan pemain kepada jurulatih, kesetiaan anak didik kepada guru dan kesetiaan rakan kepada rakannya. Ayat ‘saya setia dengannya’ membawa maksud yang sangat tinggi nilainya bagi seorang yang mahu dididik dan hendakkan perubahan yang lebih baik.

Dalam sukan, keserasian menjadi salah satu kriteria kepada gandingan jurulatih dan atlit. Keserasian membuka ruang kepada komunikasi yang lebih terbuka, membina keyakinan diri dan meningkatkan kefahaman pemain. Di negara-negara maju, keserasian dibayar dengan upah yang tinggi kerana ia dianggap sebagai sebahagian daripada resepi kejayaan. Sama ada pasukan tersebut kecil ataupun besar, keserasian mesti diwujudkan supaya setiap pemain, jurulatih dan pengurus pasukan dapat merasai semangat perjuangan yang kental.

Proses komunikasi menjadi lebih mudah apabila terdapat elemen kejayaan demi kejayaan. Setiap tunjuk ajar, nasihat atau teguran akan diberi perhatian supaya prestasi pemain menjadi lebih baik. Apabila sentiasa bersama, interaksi menjadi lebih mudah dan hubungan menjadi akrab.

Selain Lee Chong Wei, pasukan bolasepak Harimau Malaya turut mempamerkan keserasian dalam permainan mereka apabila berjaya memenangi Piala AFF Suzuki 2010. Ketua Pasukan, Safiq Rahim berkata beliau telah bersama dengan jurulatih, K. Rajagobal sejak berusia 17 tahun. Justeru sudah tahu corak latihan yag diberikan oleh jurulatih berkenaan.

Dalam apa juga usaha, kerja atau aktiviti yang dilakukan, kita memerlukan seorang yang boleh disandarkan kesetiaan untuk membimbing dan melatih ke arah kejayaan. Selain teknik dan strategi, pembinaan psikologi pemain juga wajar menjadi perhatian kerana ia mampu melonjakkan prestasi pemain ke peringkat antarabangsa.

No comments:

Post a Comment