Sunday, January 16, 2011

Bulatkan cita-cita

Perkara yang paling hebat dan menakjubkan tentang cita-cita ialah kemampuannya membantu seseorang berada di atas landasan yang betul. Tenaga hayat meningkat berganda-ganda apabila kita mula membuat ketetapan kerana seluruh perhatian dan tumpuan adalah menjayakan cita-cita tersebut.

Cita-cita menghilangkan rasa bosan, melenyapkan keraguan, membangkitkan kesedaran dan memberi sinar harapan. Apabila cita-cita diserapkan ke dalam fikiran, secara automatik membawa tingkah laku dan perlakuan kita ke arah landasan yang betul. Pelajar yang menetapkan cita-cita pada setiap awal semester pengajian telah membina 50 peratus kejayaan, selebihnya ialah usaha dan tawakkal. Kakitangan awam yang menetapkan Sasaran Kerja Tahunan (SKT) telah meletakkan peratusan kejayaan pada aras 50 peratus, selebihnya adalah komitmen yang ditunjukkan untuk menjayakan SKT berkenaan. Peniaga yang siang dan malam berfikir untuk mencari untung telah mendapat 50 peratus kejayaan sebaik sahaja mencongak wang yang hendak diperoleh dalam sebulan dua.

Ikutilah cita-cita kita. Ikut dengan betul-betul. Biarkan ia menguasai diri kita dan memberikan tindak balas automatik untuk meraih kejayaan.

No comments:

Post a Comment