Saturday, January 30, 2010

Sulphur

Raja segala penawar (antipsorik).

Fikiran: Dukacita, sedih dan kerap menangis. Mudah naik darah, marah, risau. Sakit bila berjalan, bercakap, bergembira atau bergerak. Rasa bimbang dan cemas pada sebelah petang. Ingatan lemah.

Kepala: Sangat keliru dan pening; sakit jika diikat ketat-ketat di dahi. Pening bila berjalan di tempat terbuka, tunduk, lihat ke bawah, bangun dari duduk dengan hidung berdarah. Rasa berat, sesak dan tekanan dalam dahi. Berdenyut-denyut di dalam kepala dan di luar mata.

Mata: Radang mata; bengkak, merah, gatal, terbakar dan pedih. Kering di dalam bilik, berair di luar bilik. Sangat sensitif pada cahaya matahari.

Telinga: Tekanan dalam telinga semasa menelan dan bersin. Telinga kiri menyucuk-nyucuk. Gatal. Bernanah di dalam telinga (sangat teruk di telinga kiri). Kanak-kanak; telinga sangat merah.

Hidung: Bengkak, merah dan panas. Hidung berdarah. Kerap berair dan bersin di sebelah pagi dan petang. Hingus ada darah. Hidung kering. Hujung hidung merah dan berkilat-kilat.

Muka: Pucat; tanda terlalu menderita sakit. Mata cengkung dan ada lingkaran biru. Muka panas terbakar, merah gelap dan dagu kemerah-merahan. Jerawat hitam timbul di atas muka terutama di dahi, hidung, bibir atas dan dagu.

Mulut: Berdenyut-denyut. Gusi bengkak dan berdarah. Rasa pahit. Lidah panas terbakar. Mulut dan lidah sangat kering dan haus. Mulut bau busuk selepas makan.

Kerongkong: Rasa kesat dan kering. Sakit bermula dari kanan ke kiri, tonsil merah. Sakit bila menelan makanan.

Perut: Lapar, mesti selalu makan, jika tidak makan akan rasa sakit kepala dan badan serta fikiran menjadi letih. Hilang selera makan. Rasa kenyang bila hendak makan. Muntahkan makanan selepas makan.

Najis: Rasa panas terbakar dan tekanan semasa berak. Dubur merah, panas, bengkak. Cirit-birit selepas tengah malam. Tahi berair, hijau, kecil dan panjang, berdarah. Sembelit.

Kencing: Tahan kencing. Kerap dan tiba-tiba mahu kencing terutama sebelah malam. Kencing malam. Salur kencing rasa terbakar. Air kencing keruh kemerah-merahan.

Organ Seks Lelaki: Keluar air mani tanpa sedar. Zakar sejuk (lemah tenaga batin). Bahagian kulup panas, bengkak dan merah. Batang zakar rasa menyucuk-nyucuk.


Organ Seks Perempuan: Haid terlalu awal, banyak tetapi singkat sahaja; haid lewat diiringi sakit kepala dan hidung berdarah. Faraj rasa terbakar dan gatal.

Kulit: Gatal; rasa terbakar dan hendak garu. Bernanah. Gatal bertambah dengan panas tempat tidur. Luka/Sakit pada lipatan-lipatan kulit. Kulit mudah berdarah, bengkak dan ada jerawat bernanah.

Demam: Sejuk setiap petang diikuti rasa panas dan berpeluh di sebelah pagi. Tidak haus. Muka merah panas, kadangkala pitam. Malam berpeluh banyak.

Umum: Kurus dan lemah. Menggeletar. Sensitif dengan tempat terbuka. Tidak selesa berdiri. Mendapat sawan dan tubuh badan kelihatan kaku.

Melarat: Petang; selepas tengah malam; panas tempat tidur; semasa rehat; bila berdiri; disentuh; mencuci atau membasuh; tempat terbuka; mandi.

Lega: Bergerak, berjalan.

Patologi: Penyakit saraf; histeria, sawan, chorea, lumpuh bahagian bawah badan, sakit urat; marasmus; tuberculosis; botak; radang mata; radang kelopak mata; katarak; radang telinga luar dan tengah; jerawat; tonsil; kembung perut dan gastrik; cirit-birit; morning sickness; lemah tenaga batin; kemaluan gatal-gatal; amenorrhoea; senggugut; menorrhagia; rheumatik kronik; gout; lumbago; kulit gatal dan terbakar. Penawar utama bagi gatal, jerawat, ulser, melecur dan bernanah.

Simptom Utama: Kulit tidak sihat; rasa panas terbakar; tidak selesa berdiri; banyak fikir; badan panas; takut air; lega dalam cuaca panas kering; discaj tubuh berbau; masalah pernafasan semasa tidur.

No comments:

Post a Comment