Saturday, January 09, 2010

Calcarea Carbonica

Penawar tisu untuk merawat masalah kekurangan pemakanan terutamanya kalenjar limpatik, tuberkulosis dan rachitic. Kanak-kanak yang terencat pertumbuhan mental dan fizikal seperti perut buncit, kepala besar, lambat tumbuh gigi, lambat berjalan dan lambat bercakap. Radang sendi yang kronik, bengkak dan melarat dengan perubahan cuaca terutama yang lembap. Beguk. Kanak-kanak ada kudis di kepala. Rheumatik kronik, baik selepas Rhus Tox gagal. Chorea (penyakit saraf di muka), insomnia, kecewa. Baik untuk perut dan sakit usus terutama kanak-kanak yang baru tumbuh gigi. Muntah masam, berak masam, kembung perut, makan dengan lahap ketika lapar, haid tidak tentu (perempuan obes). Keputihan seperti susu. Lelaki lemah tenaga batin; bernafsu tetapi zakar tidak tegang; tidak puas bersetubuh. Letih selepas bersetubuh.

Fikiran: Sangat bimbang dan jantung berdebar-debar. Sedih dan kecewa.

Kepala: Pening bila berjalan di tempat terbuka terutama sambil memusing atau menggoyangkan kepala secara tiba-tiba; naik ke tempat tinggi. Muka merah dan bengkak. Sentiasa rasa kepala sesak. Rasa berat di dahi; teruk bila tulis atau baca; melarat ke hidung.

Mata: Rasa sakit jika benda asing masuk ke dalam mata; seperti ada pasir. Berair, anak mata besar terbeliak. Bengkak dan merah di kelopak mata dan sebelah malamnya melekat-lekat. Rasa gatal dalam ruang antara kelopak mata.

Telinga: Bahagian hadapan telinga kiri bengkak; sakit bila disentuh. Bunyi berkeriut dalam telinga ketika mengunyah makanan. Panas dan menyucuk-nyucuk. Mudah berdarah.

Hidung: Sekejap-sekejap bersin. Tersumbat bila bangun pagi. Hidung berair dengan rasa sakit kepala. Bau busuk seperti telur busuk. Keluar darah sebelah pagi.

Muka: Pucat cengkung atau sebu dengan mata masuk ke dalam, di kelilingi lingkaran biru. Lembap, gatal, letusan kulit kering yang mengelupas di atas muka dan bengkak bibir atas.

Mulut: Sakit gigi kerana angin sejuk atau minum air ais. Cenderung mengetip gigi (seperti menahan sejuk). Sakit gigi selepas datang haid. Gusi berdarah; bengkak. Lidah berselaput putih. Mulut rasa masam.

Kerongkong: Sakit hingga ke telinga; menyucuk-nyucuk dalam kerongkong ketika menelan.

Perut: Sangat lapar pada sebelah pagi. Sangat dahaga. Kerap sendawa dengan rasa makanan. Pagi rasa loya dan menggigil; kerana minum susu; bau masam.

Abdomen: Pakaian ketat membuatkannya sesak. Tekanan di kawasan hati dengan setiap pergerakan. Rasa menyucuk-nyucuk selepas membongkokkan badan. Abdomen keras dan menggelembung.


Najis: Buasir bengkak dan sakit semasa berak. Darah keluar dari saluran dubur. Panas dalam dubur. Kerap berak; mula-mula keras diikuti lenyai dan seterusnya cair. Najis; masam dan berketul-ketul seperti kapur. Sembelit.

Organ Seks Lelaki: Keluar air mani terlalu cepat ketika bersetubuh. Nafsu seks kuat tetapi pancutan air mani terhalang. Letih selepas bersetubuh.

Organ Seks Perempuan: Haid terlalu awal, banyak dan lambat berhenti. Keputihan seperti susu dengan rasa terbakar dan gatal-gatal. Faraj membengkak dan mendapat keradangan.

Pernafasan: Bernafas dengan bunyi seperti wisel. Kerap menarik nafas dalam-dalam. Tercungap-cungap semasa naik tempat tinggi. Batuk sebelah malam; kering dengan kahak berwarna kuning. Dada rasa menyucuk-nyucuk bila bernafas; dada sangat sakit bila disentuh; ketat.

Kakitangan: Lemah dan penat. Lengan rasa sakit seperti lebam bila digerakkan; kejang. Lengan kiri lumpuh; rasa seperti tergeliat. Tangan terketar-ketar. Tapak tangan berpeluh. Sakit pada paha dan kaki selepas berjalan jauh. Kaki menggeletar selepas bersetubuh. Lutut bengkak, sakit menyucuk-nyucuk dan seperti disiat-siat. Kejang sebelah malam; betis, lutut, tapak kaki dan ibu jari kaki. Kaki berpeluh.

Kulit: Tulang kering gatal dan rasa panas bila digaru. Ketuat di sana sini. Tompok-tompok merah seperti terkena miang yang hilang bila angin sejuk atau lembap. Gatal di banyak tempat, ada kuping di bibir bawah.

Tidur: Badan sejuk dan panas silih berganti. Muka merah kerana panas terutama sebelah malam. Lidah kering. Peluh waktu pagi.

Umum: Otot tersentak-sentak. Tubuh badan menggigil. Sangat penat dan letih, tidak mampu berjalan; mudah kejang. Lemah dan sakit selama beberapa hari selepas bersetubuh. Sangat letih di sebelah pagi. Serangan sawan. Kanak-kanak lambat berjalan.

Konstitusi: Kulit cerah; kanak-kanak tembam, perempuan gemuk.

Melarat: Pagi, petang atau selepas tengah malam; angin sejuk; mendaki; semasa dan selepas bersetubuh; selepas makan; selepas aktiviti ringan; berjalan; semasa bulan mengambang.

Patologi: Haid (lambat atau lewat tetapi banyak); selesema; darah tinggi; angin pasang (hernia), pemalas; perjalanan darah kurang baik; lambat tumbuh gigi; penyakit otak; masalah perut dan usus; sakit kalenjar pangkal paha; polip; batu karang dan batu hempedu.

Simptom Utama: Discaj masam; berpeluh malam; muka pucat; suka benda-benda tidak hadam.

No comments:

Post a Comment