Saturday, January 16, 2010

Sepia

Penawar untuk perempuan. Bertindak di bahagian portal, hati dan sistem pembiakan perempuan. Tindakannya lambat dan simptomnya sukar dikenal pasti. Umumnya ialah lembam dan kecewa kerana tekanan. Fungsi hati tidak diganggu tetapi perembesannya bertukar ganti atau berubah menjadi masam dan kotor. Kesan utama Sepia ialah tindakan setempat ke atas organ-organ seks perempuan menjadikannya lemah dan meradang serta bertindak ke atas kulit yang menghasilkan kelepuhan.

Fikiran: Sangat risau, sensitif dengan bunyi-bunyian. Sangat sedih dan murung, menangis; waktu senja dan berjalan-jalan di tempat terbuka. Bimbang dengan muka yang kemerah-merahan. Sangat marah, risau dan mudah tersingung. Perasaan malas dan tidak aktif.

Kepala: Keliru dan sakit terutama di bahagian dahi. Pening bila berjalan di tempat terbuka; loya. Teruk jika tunduk, batuk atau menggoyangkan kepala. Sakit kepala dengan sedikit tekanan bila bangun pagi. Berat, rasa dicucuk dari mata kiri ke tepi mengarah ke belakang.

Mata: Radang mata; bengkak, merah, panas terbakar dan pedih. Mata berair di sebelah pagi dan petang. Mata rasa berat. Mata putih menjadi kuning; jaundis. Mata mudah letih kerana membaca dan menulis terutama kalau cahaya tidak terang. Penglihatan hilang tiba-tiba semasa haid; lega bila baring. Sensitif dengan cahaya yang terang.

Muka: Pucat (kuning); merah, tompok-tompok merah dan bengkak. Mulut kekuningan. Kulit dan bibir mengelupas. Muncul jerawat pada kulit.

Mulut: Sakit gigi, menyucuk-nyucuk yang melarat hingga ke telinga terutama selepas makan, minum atau mengambil sesuatu yang panas/sejuk. Sakit gigi semasa datang haid. Gusi sakit; bengkak merah gelap, luka dan mudah berdarah. Lidah berbalut putih. Mulut bau busuk. Bibir, lidah dan mulut kering; rasa pahit dan masam.

Perut: Berselera tapi tidak puas atau langsung tidak ada selera. Tidak mahu daging tapi mahu cuka. Kerap sendawa masam dan pahit (seperti telur busuk) terutama selepas makan dan minum. Pagi rasa loya selepas makan. Muntah semasa hamil. Rasa sakit semasa perut kosong; menyucuk-nyucuk.

Najis: Rasa terbakar dan gatal-gatal dalam dubur. Rahim jatuh. Sakit semasa buasir, berak dan bila berjalan.

Kencing: Kerap kencing (terutama malam). Rasa panas di saluran kencing semasa buang air kecil, pedih dan menyucuk-nyucuk. Air kencing keruh dan bercampur darah.

Organ Seks Perempuan: Sakit pada rahim. Sakit dalam ovari sebelah kiri. Faraj sangat kering selepas haid; sakit bila disentuh. Haid terlalu awal, melekat-lekat; sebelah pagi sahaja. Haid terlalu lewat dan melekat-lekat; sebelum haid mengalami sakit pudenda (bahagian depan faraj). Keguguran selepas bulan kelima.

Umum: Kerap menggigil seluruh badan. Selalu meniarap, letih dan pitam di sebelah pagi semasa datang haid. Tidak aktif selepas makan. Letih walaupun membuat latihan fizikal yang ringkas. Sensitif dengan udara sejuk atau dingin.

Konstitusi: Rambut hitam (perempuan); perempuan garang; semasa hamil; menyusu anak.

Melarat: Pagi dan petang dari pukul 12 tengah hari hingga 1 petang; 4 petang hingga 6 petang; selepas makan; semasa duduk; selepas bersetubuh.

Lega: Tempat terbuka; semasa latihan yang berat.

Patologi: Rahim turun ke bawah (prolapsus); sakit puan; tidak datang haid (amenorrhoea); senggugut (dysmenorrhoea); pendarahan antara haid (metorrhagia); faraj kering dan sakit semasa bersetubuh; haid sikit; morning sickness; keguguran; bengkak puting buah dada; senak; hidung berdarah semasa haid; gangguan kulit (herpes, psoriasis, kudis); rambut gugur; buasir.

Simptom Utama: Kurus dan letih; melarat sebelum ribut; melarat bila membuat kerja-kerja ringan dalam tempoh yang lama seperti membasuh pakaian.

No comments:

Post a Comment