Wednesday, January 13, 2010

Broker bergerak menjual rumah

Menjadi broker bergerak menjual rumah tidak memerlukan lesen di kebanyakan negara. Ini berita baik bagi anda untuk memulakan bisnes dengan modal minimum tetapi dapat menjana wang yang maksimum. Pendapatannya sangat lumayan.

Bisnes ini boleh bermula di rumah anda sendiri dan dibuat secara separuh masa. Alat paling penting ialah telefon bimbit. Kalau anda dapat mengadakan hubungan yang baik dengan syarikat hartanah, tentulah idea ini menjadi lebih sempurna kerana ada tempat untuk berbincang dan memberi penerangan.

Anda boleh sebarkan maklumat tentang bisnes anda melalui risalah yang diletakkan di kawasan meletak kenderaan, papan notis dan juga dihantar kepada rakan-rakan melalui e-mail. Lebih menarik jika anda mempunyai laman web sendiri kerana bakal pelanggan dapat melihat dengan jelas rumah yang mereka inginkan.

Anda juga boleh menyertai e-groups yang mempunyai ramai ahli dan membuat iklan anda di situ. Maklumatnya boleh disusun dengan pelbagai cara. Salah satunya seperti berikut:

Studio unit (serviced apartment) untuk dijual, Bukit Merah Lake Town Resort hendak dijual pada harga RM140,000.00 (boleh dirunding). Berminat hubungi: En. XXX (012-3456789)

Caj yang dikenakan adalah dari lima hingga enam peratus apabila dapat membuat jualan.


Seorang rakan saya melibatkan diri dalam bisnes ini dan pernah mendapat komisyen RM20,000 dengan sekali jualan di Kuala Lumpur. Beliau telah tiga tahun bersara dari sektor kerajaan dan menjalankan bisnes ini sekadar suka-suka saja.


Cara pemasarannya juga mudah. Cara orang tua-tua. Rakan saya ini akan membawa kain rentang yang tercatat "House for sale. Please contact ..." di dalam keretanya. Kalau ada rumah kosong yang beliau berkenan, kain rentang tadi akan dipasang bagi tempoh tertentu. Oleh kerana dia ada hubungan yang baik dengan sebuah syarikat hartanah, segala urusan penerangan dan perbincangan dilakukan di syarikat berkenaan.

Menjadi seorang broker seperti ini tidak memerlukan banyak peralatan kerana kelayakan utama kepada kejayaan bisnes broker bergerak menjual rumah ialah kemahiran pemasaran.

No comments:

Post a Comment