Wednesday, January 20, 2010

"Backpacker" di tepi pantai

Mengembara adalah aktiviti yang sangat seronok dan memberi kepuasan. Budaya mengembara dan menjadi backpacker banyak kedapatan di kalangan masyarakat Barat. Kalau kita bersiar-siar di pantai peranginan di Terengganu seperti Pulau Perhentian, kita akan lihat beberapa orang lelaki dan wanita berkulit putih yang mengambil pesan minuman kita.

Ada di antara mereka ini yang sedang mengisi masa lapang untuk melanjutkan pelajaran ke universiti. Kesempatan ini digunakan untuk menjelajah ke seluruh dunia.

Pelancongan tidak pernah surut daripada orang ramai khususnya di kawasan pulau lebih-lebih lagi jika ada pantai yang cantik. Pasir Panjang atau lebih dikenali sebagai Long Beach menjadikan backpacker sebagai identiti mereka. Kehadiran mereka menjadi pintu rezeki kepada penduduk di sini.

Contohnya, jika kita mahu menyewa payung untuk berjemur di kawasan pantai, kita dikenakan caj RM2 sehari. Backpacker ini juga rajin membaca, jadi disediakan sebuah kedai yang khusus menjual dan menyewa novel yang terletak di celah-celah restoran dan kafe. Cara inilah penduduk tempatan dapat menjana pendapatan sendiri.

Jika anda tinggal di kawasan Port Dickson, bisnes backpacker juga boleh anda lakukan. Contohnya seperti menyediakan khidmat jet ski, pelampung untuk mandi, kanoe atau perahu kecil untuk bersiar-siar. Kalau anda kreatif, bolehlah dijual secara kecil-kecilan barang kraftangan dan cenderamata.

Jika kawasan peranginan agak luas dan pantainya memanjang, anda boleh tawarkan bisnes snorkling dan membawa pelancong meninjau persekitaran dengan teksi air atu bot.

Ketika berkursus di Labuan tidak lama dulu, saya terlihat sebuah tempat penginapan yang tertera "Backpacker Hotel" yang diusahakan oleh orang tempatan. Ia bukannya hotel tetapi rumah kedai dua tingkat yang diubah suai menjadi tepat tinggal.

Ramai juga pelancong asing yang menginap di sini. Harganya tidak mahal, sekitar RM15 hingga RM30 sehari. Lagipun backpacker tidak mahu berbelanja besar kerana hendak menjimatkan kos.

Labuan yang kerap dibanjiri pelancong asing terus menjadi lubuk kepada mereka yang ingin mencari wang dengan menjadikan backpacker sebagai penjana pendapatan utama.

No comments:

Post a Comment