Saturday, January 23, 2010

Ipecacuanha

Bertindak pada saraf perut dan paru-paru yang menghasilkan radang di dada dan perut. Simptom utama ialah berterusan rasa loya dan muntah. Berlaku selepas makan makanan tidak hadam, raisin, kek dan sebagainya. Keadaan kerap berlaku kepada kanak-kanak dan orang dewasa yang gemuk, mudah mendapat demam dan selesema, rasa panas, cuaca lembap. Kesannya sekali-sekala. Tumpah darah merah muda dan melimpah-limpah.

Fikiran: Mudah naik darah; cepat meradang; tidak sabar; kerap menangis. Muram, perasaan benci. Banyak keinginan tetapi tidak tahu apa yang dimahukan. Merengek, mesti menangis. Enggan semua barang.

Kepala: Sakit kepala dengan loya; tulang tengkorak rasa hendak pecah. Dahi berdenyut-denyut. Sakit di dalam mata.

Mata: Bengkak merah. Sakit biji mata. Keluar air mata. Kornea kabur. Mata letih bila lihat terlalu dekat. Pandangan sentiasa berubah-ubah. Loya bila lihat pergerakan objek. Anak mata jadi besar. Tahi mata di sudut hujung mata.

Telinga: Tidak tahan dengan bunyi. Telinga sejuk semasa demam panas.

Hidung: Hidung berair dan tersumbat serta loya. Hidung berdarah. Hilang daya bau. Bersin dengan sedikit hingus. Batuk dengan kahak atau darah.

Muka: Pucat; sebu; biru kelabu; kuning; pucat lesi; mata cengkung. Rasa urat menyucuk-nyucuk dengan mata berair dan kelopak mata pedih.

Mulut: Kanak-kanak memasukkan tangan dengan kasar ke dalam mulut; lidah; kering; putih atau kuning; nampak pucat; air liur banyak keluar. Sentiasa telan air liur.

Kerongkong: Kering, sakit, kasar dan menyengat. Susah menelan. Tekanan dalam kerongkong dan rasa sakit di bahagian diafragma.

Perut: Sendawa kosong; banyak air liur. Batuk dengan loya. Loya dan muntah kerana merokok dan kesan tembakau. Muntah; makanan yang telah dimakan, mukus berjeli, hempedu, darah, cecair masam; diiringi rasa masam. Muntah semakin teruk dengan membongkok. Muntah dengan rasa haus, peluh, pernafasan teruk; cirit-birit, sakit perut, kembung perut; cepat muntah dan hendak tidur. Kerap kentut, najis berlendir. Mencengkam; susah bergerak, lega selepas duduk. Cirit-birit diiringi rasa sakit dan mengeluh. Rasa dipotong-potong dari kiri ke kanan.

Najis: Masam; loya dan sakit perut.

Kencing: Sedikit (merah gelap); kencing berdarah.


Organ Seks: Haid terlalu awal dan banyak. Sakit dari lubang pusat ke rahim. Muntah semasa hamil. Tumpah darah dari rahim; darah merah terang, banyak, beku; loya; bernafas dengan rasa tertekan, sakit menyucuk dari pusat ke rahim.

Pernafasan: Suara perlahan. Tekak berdecip-decip. Hidung berbunyi kerana ada hingus. Sesak nafas dan ada bunyi siulan, rasa berat dan risau; batuk bergegaran. Bersin berterusan; hidung berair; batuk berbunyi. Batuk tanpa henti, tidak boleh bernafas. Dada rasa penuh dengan kahak tetapi tetap juga batuk. Batuk hingga sesak nafas, kanak-kanak menjadi kaku dan muka kebiruan. Batuk kokol; hidung berdarah. Darah keluar dari paru-paru dengan rasa loya dan semput. Air liur berdarah. Suara serak terutama di akhir demam selesema. Radang peti suara.

Jantung: Berdegup kuat dan perlahan silih berganti; laju tetapi lemah.

Kakitangan/Belakang: Sebelah tangan sejuk dan sebelah lagi panas. Sakit jika dipukul pada tulang-tulang. Sakit sendi jika kaki dan tangan menjadi kebas. Badan keras semasa mengeliat diikuti keadaan tersentak-sentak pada lengan.

Kulit: Pucat, sekeliling mata menjadi biru. Sakit menyucuk-nyucuk kerana ruam. Kulit gatal; garu kulit hingga muntah.

Tidur: Semasa hendak tidur, kaki dan tangan menjadi tegagng. Tidur dengan separuh mata terbuka, menguap dan mengerang. Tidak dapat tidur. Kurang tidur sebabkan timbul rasa loya dan letih.

Demam: Sakit belakang, sedikit menggigil, demam panjang; panas dengan rasa haus; kepala amat sakit, loya dan batuk, akhirnya berpeluh. Sejuk di luar badan, panas di dalam; diikuti peluh. Menggigil pada pukul 4 petang, kemudian rasa sangat sejuk tetapi tidak haus. Demam sekejap-sekejap dengan simptom gastrik.

Konstitusi: Kanak-kanak dan orang dewasa yang gemuk; mudah mendapat selesema; mudah marah.

Sebab-Musabab: Marah; tidak puas hati; cedera; halang tompok-tompok kecil pada kulit daripada keluar; makanan tidak hadam; menggunakan dadah untuk tahan sakit.

Melarat: Ikut masa; dari muntah, batuk, halang tompok-tompok kecil pada kulit daripada keluar; makan daging anak lembu (veal); sukar fikir kerana sakit perut, cahaya lilin, mengupas limau, raisin, salad, lemak dan membongkok.

Patologi: Loya berterusan; tumpah darah; radang perut dan usus; morning sickness; sukar bernafas; hidung berdarah; kanak-kanak cirit-birit,
bronchitis.

Simptom Utama: Loya; muntah; bernafas seperti bersiul.

1 comment:

  1. Anonymous9:52 AM

    nk tnye ni simptom sakit ape ye

    ReplyDelete