Saturday, August 29, 2009

Chamomilla

Simptom utama mental dan emosi seperti kanak-kanak yang meradang, tidak dapat rehat dan kembung perut. Pesakit cenderung berwatak lemah-lembut, tenang, lembam dan sembelit. Chamomilla sesuai untuk orang yang sensitif, mudah meradang, dahaga, panas dan kebas. Terlalu sensitif kerana kopi dan tembakau. Tidak dapat menanggung sakit dan kebas. Malam berpeluh.

Fikiran: Bimbang, resah; sedih dan mengerang walaupun untuk hal yang remeh-temeh. Tekanan pada fikiran; selalu sakit hingga pengsan. Rasa sukar, risau dengan menderita. Perasaan resah tidak sabar-sabar. Mudah naik darah, merengek, tidak dapat rehat; kanak-kanak mahu macam-macam tapi dibuang bila dapat. Kanak-kanak menangis, berhenti bila didukung. Tidak dapat buat apa yang dikata.

Kepala: Keliru di tengah hari dengan tekanan pada mata. Pening selepas makan dan bangun dari tempat tidur, cenderung pitam. Serangan berdenyut-denyut sekejap di sebelah kepala. Tekanan dari ubun-ubun kepala ke dahi dan sisi pipi; teruk bila fikirkan sesuatu. Peluh berair dan melekit yang panas di dahi.

Mata: Kelopak mata rasa menyucuk-nyucuk, mata putih kekuningan. Panas dalam mata.

Telinga: Berdering. Rasa sakit, bengkak dan panas. Sakit menyucuk-nyucuk.

Hidung: Sensitif dengan bau. Radang sebabkan bersin diikuti rasa panas kering; tersumbat, hidung berair dan tidak dapat tidur.

Muka: Sebelah pipi merah dan lagi pucat dan sejuk. Menyucuk-myucuk di rahang melarat ke dalam telinga dan sekitar gigi. Berpeluh selepas makan. Sakit gigi teruk selepas minum air suam dan sebabkan gangguan-gangguan tertentu. Kanak-kanak hendak tumbuh gigi.

Mulut: Bibir pecah dan mengelupas. Sakit gigi berdenyut-denyut kerana sejuk, lepas makan atau tinggal dalam bilik. Teruk kerana panas tempat tidur dan selepas minum air suam. Sakit gigi semasa datang haid atau hamil. Sakit gigi jika sebarang benda panas dimasukkan ke dalam mulut. Rasa gigi terlalu panjang. Gigi reput dengan cirit-birit, bau seperti telur busuk. Malam meleleh air liur.

Kerongkong: Rasa sesak sekejap-sekejap di farinks. Kerongkong luka dengan bengkak kalenjar parotid. Bengkak kalenjar submaksilari.

Perut: Enggan makan. Haus dengan air sejuk. Muntah. Bibir rasa pahit. Sendawa. Abdomen kembung. Cengkaman dalam kawasan pusat dan sakit sikit di belakang. Kentut dengan pipi merah dan berpeluh panas. Sakit abdomen dari sisi ke sisi, sekitar pusat, mula dari kanan ke kiri. Rasa sakit, tidak boleh duduk dan sangat menderita; seperti disiat-siat.

Tahi: Terang, nipis; panas, bau seperti telur busuk. Buasir, sangat sakit, berdarah dan rasa terbakar.

Seks Perempuan: Faraj rasa terbakar. Pundi-pundi kencing tumpah darah. Discaj melimpah keluar dengan darah gelap beku, sakit seperti bersalin. Darah haid gelap, bergumpal, keluar tiba-tiba. Pesakit tidak dapat bertolak ansur dengan kesakitan yang dialami. Pedih kerana keputihan. Mengancam hendak gugurkan kandungan. Sakit hendak bersalin sekejap-sekejap; sakit kaki bawah. Organ-organ ketat dan sempit; tidak dapat menahan sakit.

Pernafasan: Suara serak, batuk kerana kehadiran lendir dalam trakea. Radang, kering batuk; sesak nafas kerana kesesakan dalam dada, keluar kahak pahit pada sebelah siang. Batuk kerana radang dalam saluran pernafasan pada sebelah malam. Radang atau batuk berterusan di bawah bahagian atas tulang rusuk. Sesak di bahagian atas dada. Rasa menyucuk dan ditikam dalam dada memaksa pesakit menjerit; susah bersuara dan mungkin mengalami sesak nafas.

Jantung: Degupan perlahan tetapi kadar dan kelajuan tidak sama.

Kakitangan/Belakang: Sakit reumatik sebabkan tidak boleh tidur sebelah malam; terpaksa berjalan-jalan mengambil angin. Tapak kaki rasa terbakar sebelah malam.

Kulit: Menggelembung; tidak sihat, setiap kecederaan akan membentuk kudis yang bernanah. Terbakar dan rasa pedih kerana ulser di sebelah malam; rasa cakaran dan sensitif bila disentuh. Ruam merah di pipi. Rasa gatal di tempat-tempat berpeluh. Jaundis.

Tidur: Tidak nyenyak; tidur baring sahaja; menguap, mula menangis, merengek dan merepek.

Demam: Seluruh tubuh sejuk dengan panas di muka dan mata serta pernafasan panas. Menggigil kesejukan. Panas dan sejuk silih berganti di banyak tempat. Panas dalam kepala dan muka. Peluh mencurah-curah. Berpeluh semasa tidur. Di atas kepala; bau masam dan rasa menyucuk dalam kulit. Kulit lembap dan rasa terbakar.

Konstitusi: Gugup; sensitif dengan kopi, candu dan narkotik; bayi baru lahir; cabut gigi; chlorotics; orang muda.

Sebab Musabab: Marah; demam; kopi; narkotik; cabut gigi.

Simptom Utama: Meradang; merengek; tidak sabar; pemarah; rasa haus hendak air sejuk.

Melarat: Marah; senja; sebelum tengah malam; tempat terbuka; angin kencang; sendawa; sebelum sarapan pagi; semasa keluarkan hingus; kanak-kanak selepas dapat demam; perempuan datang haid dan hamil; bila bergerak; semasa baring; ubat dadah; semasa berpeluh; semasa atau selepas demam scarlet; semasa tidur; semasa berak.

Lega: Berpuasa, didukung; cuaca panas lembap; selepas berpeluh.

Patologi: Kebas; sakit gigi; gigi hendak tumbuh; berpeluh malam; sangat dahaga; cirit-birit (kanak-kanak); sakit telinga; jaundis pada kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment