Wednesday, July 15, 2009

Penyelamat ketika bencana alam

Anda tidak perlu menjadi budak pengakap untuk memulakan bisnes yang tidak dijangka.

Gempa bumi, banjir, serangan puting beliung, kebakaran dan tanah runtuh adalah mala petaka yang hendak dielakkan oleh semua orang. Walau bagaimanapun kita tidak boleh menolak kejadian-kejadian di luar jangka seperti ini kerana perubahan persekitaran termasuk perubahan cuaca sentiasa menyebabkan ada mala petaka yang besar.

Dalam keadaan tidak dapat mengelak, kita boleh menguruskan keadaan tersebut dan menyesuaikan diri. Bersedia dengan bencana alam semula jadi memberi erti yang berbeza-beza. Ada dua cara bagi anda untuk melibatkan diri ketika bencana seperti ini.

Pertama, menyediakan khidmat perancangan bencana dan kedua menjual peralatan yang berkaitan dengan bencana. Kedua-duanya ada potensi besar untuk dibuat keuntungan.

Perkhidmatan anda termasuk memberi perundingan kepada pelanggan untuk mengenal pasti ancaman ketika berlaku bencana dan menyediakan pelan tindak balas ketika berhadapan dengan situasi berkenaan, kemusiannya membuat deraf pelan tindakan sebagai langkah awal untuk bertindak.

Produk bisnes yang anda boleh sediakan ialah ubat kecemasan, enjin penjana elektrik, lampu kecemasan tahan lama, makanan kering dan air minuman.

Perkhidmatan dan produk anda ini boleh disasarkan kepada pemilik dan penyewa rumah, ahli perniagaan, badan korporat dan organisasi yang terlibat semasa bencana alam berlaku.

Keperluan untuk memulakan perundingan dalam bisnes ini ialah latihan kecemasan, latihan pengendalian ketika bencana, maklumat berkaitan bencana yang khusus dan kaedah pantas memberi tindak balas kepada bencana.

Biasanya mereka yang mahir dan pernah terlibat dengan pengendalian bencana akan meneroka bisnes ini. Dengan kepakaran dan kemahiran yang ada, peringkat permulaan ialah menyediakan profil lengkap kursus dan latihan yang anda dapat sediakan. Ketika setiap tahun berlaku banjir besar ketika ini, bisnes berkaitan bencana akan menjadi trend baru pada masa depan.

No comments:

Post a Comment