Saturday, July 11, 2009

Natrum Sulphuricum

Penawar yang mengimbangi kandungan air dengan membuang air berlebihan di dalam tubuh. Berguna untuk simptom loya, serangan sakit berkait dengan limpa, jaundis dan simptom influenza serta sakit kepala. Sakit pada dada seperti asma dan bronchitis, kecederaan kepala sebabkan perubahan emosi.

Fikiran: Tertekan; resah; muzik menyebabkannya sedih. Sangat marah; teruk waktu pagi.

Kepala: Pening; keliru dan kelihatan bodoh. Pening pukul 6 petang diikuti muntah dengan bau masam. Tekanan dalam dahi terutama selepas makan. Rasa berat.

Mata: Agak kabur; mata berair. Sakit pada sebelah petang bila membaca di bawah cahaya malap dengan berat kelopak mata. Mata sensitif dengan cahaya; kepala rasa berat. Mata kanan rasa terbakar; air mata meleleh keluar; penglihatan kabur. Mata melekat-lekat pada sebelah pagi. Kelopak mata gatal-gatal.

Telinga: Berdering-dering. Sakit menusuk dalam telinga kanan; menyucuk-nyucuk; melarat bila beredar dari tempat sejuk ke tempat panas.

Hidung: Berdarah semasa datang haid; silih berganti. Tersumbat, bersin dengan hidung berair.

Muka: Pucat lesi. Sakit dalam tulang zigoma kiri (tulang di sisi muka, bawah mata).

Mulut: Melecur dengan sakit terbakar di hujung lidah. Sakit gigi, lega dengan air sejuk. Mulut kering, haus dan gusi merah. Lelangit melecur, sensitif, susah hendak makan; lega dengan makanan sejuk. Banyak air liur selepas makan.

Kerongkong: Kering; tidak haus. Pagi berdehem dengan kahak. Tonsil bengkak. Ada ulser pada tonsil.

Perut: Sangat dahaga dengan ais atau air sejuk pada sebelah petang. Tidak tahan, mudah loya dan muntah sebelum mengambil makanan. Pengirisan mulut dengan tiba-tiba oleh air liur yang cair, rasa loya (waterbrash) dengan kawasan celah kangkang rasa menyucuk-nyucuk pada otot. Loya tidak lega tanpa muntah, garam atau air masam.

Abdomen: Menyucuk-nyucuk dalam bahagian hati dan sensitif apabila berjalan di tempat terbuka; atau dengan perasaan tertekan. Kawasan hati amat sensitif dengan sentuhan, berjalan-jalan, tarik nafas atau terhantuk tiba-tiba. Sakit terkoyak-koyak di sekitar pusat dengan kentut, sebelum sarapan pagi, lega dengan makan. Selalu kentut, berguling dan menderam, abdomen sebelah kanan sempit yang sebabkan tersangat sakit, lega dengan kentut. Radang pada celah kangkang kanak (typhlitis). Menusuk-nusuk sakit di sekeliling abdomen sebelah kanan dengan loya.

Najis: Cirit-birit; teruk dengan keadaan lembap; sebelah pagi; selepas makan sayur dan makanan berkanji; dalam udara sejuk sebelah petang. Najis cair dan kuning. Najis keras, bersimpul-simpul, bercampur darah, dubur menyucuk-nyucuk, kerap bersama sedikit haid.

Seks lelaki: Kuat seks sebelah petang; batang zakar tegak pada sebelah pagi. Zakar gatal-gatal.

Seks perempuan: Haid lewat dan dan sedikit. Hidung berdarah sebelum datang haid.

Pernafasan: Tercungap-cungap semasa berjalan; lega dengan rehat sekejap. Kerap batuk dengan sedikit kahak, jika batuk semasa berdiri pesakit akan rasa sakit menyucuk-nyucuk dalam dada kiri, diikuti semput. Batuk yang kering, teruk selepas bangun pagi; sebelah malam, lega bila duduk dan mengurut dada. Tekanan pada dada seolah-olah ada benda keras. Tekanan pada sebelah kiri; teruk bila bergerak dan ditekan; menyucuk-nyucuk.

Kencing: Sedikit; panas semasa kencing; gelap dan kerap; agak susah pada sebelah malam.

Kakitangan/Belakang: Sakit lebam-lebam pada kawasan kecil di belakang badan. Rasa terkoyak-koyak di sendi. Tangan dan lengan rasa menyucuk-nyucuk dan berdenyut-denyut; rasa seperti hendak lumpuh. Pinggul kanan sakit; teruk kalau tunduk, bangun dari tempat duduk atau berguling-guling di atas katil. Bila berjalan, pinggul kiri rasa menyucuk-nyucuk hingga tidak dapat berjalan.

Umum: Terlalu penat; letih; sendi tertentu haus terutama lutut. Serangan tiba-tiba. Sakit merentasi abdomen, bahagian tepi tubuh dan belakang.

Kulit: Gatal, lembap dan berdarah bila digaru. Gatal kalau tidak pakai baju. Ada benjolan-benjolan merah seperti ketuat di seluruh badan.

Demam: Sejuk dan menggigil sebelah petang. Sejuk dalam badan dengan rasa mengantuk dan menguap. Timbul kemerah-merahan pada muka.

Melarat: Udara lembap; perubahan cuaca; baring sebelah kiri; pagi dan senja.

Lega: Tempat terbuka dan udara kering; selepas makan; pergerakan; malam.

Patologi: Gastrik; masalah hati; alahan asid urik; kencing manis; kahak hijau pekat; influenza; sakit kepala kerana sembelit; batuk demam kuning; cirit-birit sebelah pagi; demam dengan selesema; haid dengan cirit-birit; hidung berdarah; perut kembung (kolon); konjuktivitis (kronik); senak perut.

No comments:

Post a Comment