Saturday, July 18, 2009

Arsenicum Album

Tindakan yang pelbagai. Amat berkesan dalam penyakit-penyakit malaria dan demam serta penyakit umum yang menghasilkan gejala loya, muntah, cirit-birit, kejang, konvulsi dan koma. Simptom utama ialah demam sekejap-sekejap dan radang perut serta usus (gastro enteric) seperti cachexia (berat badan terlalu kurang, lemah dan kekusutan tubuh secara am). Berguna bila pesakit menghadapi gangguan sakit kepala kerana penyakit malaria, demam kepialu, pyaemia (pembentukan nanah), demam yang berlaku dengan teratur (hectic fever) dan demam kuning. Dalam demam tiba-tiba seperti demam scarlet yang menunjukkan simprom pucat. Digunakan untuk merawat penyakit kulit.

Simptomnya ialah letusan kulit seperti kulit kering, mengelupas, berkuping hitam, gelembung cecair dan jerawat bernanah. Kuping berkudis, gangren (tisu mati atau merosot), ulser, bisul raja dan kanser pada semua penyakit kulit. Arsenic menunjukkan tanda-tanda sakit kuat terbakar yang tajam menikam, sangat letih dan kekutan fizikal berkurangan, mungkin boleh rebah. Antara penyakit yang boleh dirawat ialah gastrik, radang perut dan usus, cirit-birit, bengkak air pada kaki dan tangan, angina pectoris, asma, batuk, anaemia, selesema, fotofobia, banyak menangis, influenza, radang esofagus, kanser kulit pada mulut, lidah atau kerongkong dan ulser dalam mulut. Dalam tindakan ke atas saraf, Arsenic amat berguna bila sakit kepala, chorea (tersentak-sentak bahu, pinggul dan muka), sawan, lumpuh kaki dan tangan, radang sum-sum tulang, konvulsi, meracau kerana arak dan kesan sampingan tembakau.

Fikiran: Meracau sebelah malam dan sangat letih. Tanggalkan baju tidur. Sedih, kecewa dan bimbang. Sangat kecewa hingga bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain. Keinginan lebih besar daripada keperluan, makan atau minum terlalu banyak, berjalan terlalu jauh. Sangat sensitif pada bunyi. Bimbang; pukul 3 pagi, rasa panas atau loya; selepas pukul 3 pagi; selepas tidur petang. Hilang kesedaran diri. Takut mati. Mahu bunuh diri. Risau, tidak puas hati, cari salah, tidak dapat diramal dan mudah marah. Sangat takut dan dukacita, nampak hantu pada siang dan malam.

Kepala: Pening hendak jatuh; sebelah petang; kepala rasa berat, bunyi ketukan dalam telinga. Sakit kepala; berdenyut-denyut. Keliru dan memeranjatkan. Sangat sakit kepala dan melarat dengan cahaya dan bunyi terutama sebelah kiri. Rasa seperti otak dikeluarkan dan dipukul bertalu-talu semasa bergerak. Hidung berdenyut-denyut semasa bergerak. Sakit dalam pelipis kanan. Sakit menyucuk-nyucuk di sebelah kiri kepala. Sakit di bahagian belakang kepala.

Mata: Merah. Anak mata terbeliak. Air mata keluar dan gatal dalam mata. Biji mata panas dan luka terbakar. Radang mata dan kelopak mata. Seperti ada pasir dalam mata; sebelah petang. Berdenyut-denyut dalam mata dengan rasa menyucuk-nyucuk setiap kali berdenyut; selepas tengah malam. Kelopak mata membengkak berisi air selepas menutup mata. Rasa terbakar di dalam ruang kelopak mata atas. Kelopak mata kering kalau digosok. Radang mata pada bayi yang baru lahir; kulit kasar, kering dan kotor; fotofobia dan banyak tahi mata.

Telinga: Sakit menyucuk-nyucuk dalam saluran telinga kiri pada sebelah malam. Sakit dalam telinga. Bunyi mengaum.


Hidung: Bengkak dan berair. Selesema dengan bersin; suara parau dan tidak dapat tidur; teruk sebelah pagi; lega di tempat terbuka atau cuaca panas. Hidung berdarah. Sensitif dengan bau-bauan.

Muka: Pucat, kuning, kelihatan kemas; bengkak; cengkung, diliputi peluh sejuk. Memulas-mulas. Muka tunjukkan tanda menderita.Bibir mendapat ulser; biru, bengkak, hitam dan pecah-pecah.

Mulut: Gigi berdetip-detip semasa tidur; jadi longgar; sensitif bila ditekan dan dengan air sejuk. Gusi bengkak. Sakit gigi tersentak-sentak pada sebelah malam; melarat ke pelipis. Bibir luka dan mendapat ulser dalam mulut. Lidah; berselaput putih, merah di tengah-tengah; kering dan coklat. Mulut kering dan sangat dahaga. Mulut dan lidah melecur. Kerap minum tetapi sedikit. Mulut, tekak dan saluran makanan rasa terbakar. Berterusan dahagakan air sejuk dalam jumlah yang sedikit. Rasa pahit selepas makan. Banyak air liur; berdarah dan berbuih.

Kerongkong: Ulser. Sakit tekak. Radang dan bengkak lidah. Kering dan rasa terbakar. Sukar menelan. Rasa sempit. Panas bila menelan kerana saluran makanan panas.

Perut: Tidak ada selera makan; bencikan makanan. Tersedu selepas makan. Sendawa tidak habis. Berterusan rasa loya, berdebar-debar hendak pengsan. Perut menggigil; pukul 11 malam dan 3 pagi. Muntah kering. Alah pada buah-buahan, ais krim dan sebagainya. Muntah; semua makanan yang baru masuk ke dalam perut; warna coklat; berlendir dan kehijauan. Berterusan sakit perut dengan rasa sangat dahaga dan muntah kering. Lemah penghadaman. Perut kejang. Berat dalam perut seperti ada batu; selepas makan.

Abdomen: Kembung dan sangat sakit; lega selepas berak. Sakit dipotong-potong. Limpa membesar. Melarat di sebelah pagi; sebelum, semasa dan selepas cirit-birit.

Najis: Dubur rasa panas selepas berak; rasa lemah dan letih. Sakit ketika berak. Buasir. Berak tanpa dapat dikawal. Busuk; berlendir dan warna hijau gelap. Cirit-birit dengan kaki tangan sejuk; muntah; letih. Cirit-birit teruk selepas tengah malam dan sebelah pagi selepas bangun tidur. Sembelit.

Kencing: Saluran kencing panas semasa kencing. Kencing tanpa dapat dikawal. Air kencing sedikit, susah kencing.

Seks lelaki: Sakit bengkak buah zakar. Busung.

Seks perempuan: Keputihan warna kuning, tebal. Haid terlalu awal dan banyak, letih dan bercampur darah. Sakit yang tajam dari abdomen hingga faraj.

Pernafasan: Suara lemah, terketar-ketar dan parau. Batuk kerana merokok; teruk selepas minum. Otot-otot kejang; asma; dalam dan kering; pendek; melarat selepas tengah malam. Batuk dengan kahak berdarah; sesak nafas pada sebelah malam mesti bangun; selepas baring. Sukar bernafas bila berbaring pada waktu petang dengan bunyi bersiul dan trakea rasa sempit. Semput; melarat dengan ribut dan hujan lebat, berjalan cepat, mendaki; panas dan pakaian ketat. Bernafas dengan bunyi diiringi batuk dan kahak berbuih. Susah bernafas dan sangat menderita. Semput, mahu bernafas juga. Asma. Dada rasa sempit; bimbang dan sebelah petang tidak boleh rehat, sesak nafas. Muka berpeluh sejuk. Dada menyucuk-nyucuk bila batuk.

Jantung: Berdebar-debar terutama sebelah malam; selepas berak; dengan keletihan; terketar-ketar, mesti berehat. Angina pectoris; jantung tiba-tiba sendat.

Kakitangan/Belakang: Kaku keras. Menyucuk-nyucuk. Sangat letih dan lemah, mahu berehat. Tersentak-sentak, bergetar-getar dan menggigil. Konvulsi. Lumpuh. Teruk bila baring pada bahagian yang sakit, lega bila dibawa bergerak.

Umum: Sangat lemah. Sawan; kerap pengsan. Sangat bimbang. Lemah tiba-tiba. Pitam, risau, letih sebelah pagi. Bahagian sakit rasa panas, terutama organ-organ dalam, kulit dan ulser.

Kulit: Putih, melekat-lekat. Jerawat bernanah. Berkudis. Mengelupas dari kepala hingga ke kaki. Panas terbakar, sakit selepas digaru. Ulser pada paha; kuping kelabu dan kerkerak.

Tidur: Sekejap jaga sekejap tidur. Sukar tidur kerana selalu menguap. Mimpi ngeri; kilat, api, air hitam, gelap;
berkaitan mati.

Demam: Menggigil tanpa rasa dahaga, teruk di tempat terbuka, selepas makan malam, selepas minum. Demam pada masa yang sama untuk beberapa hari. Badan sejuk, kulit kering, berselang seli dengan peluh sejuk. Sejuk dan panas silih berganti di luar atau dalam badan dan pipi kelihatan merah; kuku dan bibir biru. Dalam badan panas terbakar dan kering; selepas tengah malam, semasa muntah dengan rasa haus. Teruk dari 12 tengah malam hingga 2 pagi; muka dan kaki peluh. Peluh masam, belengas.

Melarat: Malam terutama tengah malam; sejuk.

Lega: Panas.

Patologi: Psoriasis; kelemumur; hidung berair; sembab; cirit-birit; keracunan makanan; radang perut dan usus; senak perut; ulser mulut; anaemia; kekangan mental; mata merah jambu; sakit kepala (pening dan muntah); demam sejuk; jangkitan pada faraj; takut; gugup.

No comments:

Post a Comment