Monday, July 13, 2009

Islam pilihanku

Susunan: Mazuen Yahaya
Tahun: 2005
Penerbit: Karya Bestari Sdn Bhd, Shah Alam, Selangor.
Muka Surat: 240

Sebenarnya bukan senang bagi seseorang itu membuat keputusan untuk bertukar agama. Apatah lagi agama aal yang dianuti sudah sebati dalam diri. Pelbagai tentangan dan halangan terpaksa dihadapi demi membuktikan agama yang dipilih adalah agama yang sebenar-benarnya. Islam tidak pernah menggunakan sistem paksaan untuk menambah bilangan penganutnya tetapi sentiasa mengalu-alukan kedatangan saudara baru dengan hati yang terbuka. Ini dinyatakan dalam al-quran, ‘sesungguhnya tiada paksaan dalam agama’ (Al Baqarah ayat 256).

Islam Pilihanku adalah himpunan pengalaman beberapa individu yang telah memilih Islam sebagai agama pegangan. Ikuti kisah suka duka mereka sewaktu sebelum dan selepas memeluk Islam. Ada yang mendapat tentangan hebat daripada keluarga dan ada pula keluarga yang menerima dengan baik. Sesungguhnya Islam tidak pernah mengajar umatnya memutuskan ikatan silaturrahim, baik dengan yang bukan beragama Islam apatah lagi yang sudah Islam sejak azali.

Semoga apa yang dipaparkan dapat dijadikan pengajaran dan direnung bersama. Muhasabah diri supaya dijadikan pengajaran dan direnung bersama. Muhasabah diri supaya kita dapat menjadi umat Nabi Muhammad SAW yang tidak menderhaka pada agama-Nya. Pada yang sudah memilih Islam sebagai agama penyuluh hidup, syukur kepada Allah SWT. Sesungguhnya penghijrahan yang dilakukan bukan satu yang sia-sia. Di sebaliknya terdapat satu nikmat yang memang sudah dijanjikan.

No comments:

Post a Comment