Monday, August 20, 2007

Saya boleh

Penulis : Ben Sweetland
Tahun : 1998 (Karya terjemahan)
Penerbit : Thinker's Library Sdn Bhd, Kuala Lumpur
Muka surat : 257

Tahap ketinggian yang boleh kita daki dalam hidup ini bergantung sepenuhnya kepada sejauh mana kita menerima perkataan yang menjadi tajuk buku ini: Saya boleh!

Membaca buku ini sekali - dengan mendalam - akan membuka lembaran baru bagi mengecap peluang dan kebahagiaan untuk kita. Membacanya bagi kali kedua akan menambahkan lagi rangsangan kepada azam baru. Manakala pembacaan yang teliti bagi kali ketiga akan menyemarakkan cita-cita yang tidak ada batasan dan semangat yang menyala-nyala sehingga kita mendapat objektif yang hendak dicapai.

Buku ini disusun dengan dua bahagian. Bahagian pertama berkisar mengenai analisis diri seperti peranan minda dan nilai diri. Huraiannya mendalam dan penuh dengan cerita yang menjadi pengajaran untuk berubah. Bahagian kedua menyentuh mengenai aspek diri dan orang ramai yang berada di sekitar kita seperti perbualan umum, mendapat kerja yang lebih baik dan dimasukkan sedikit mengenai keluarga bahagia.

Mukaddimah buku ini membawa kisah masyarakat Amerika yang jika dialih bahasa akan berbunyi American iaitu ican. Ianya melambangkan dorongan diri yang sangat kuat kepada orang Amerika untuk berusaha.

Analisis diri yang agak berat tetapi bersahaja dapat memperteguh prinsip pembacanya supaya menghargai dirinya sendiri walau apa pun yang berlaku. Kehilangan rasa hormat mungkin menjadi sebab utama mengapa sesetengah orang tidak berjaya dalam setiap tindakan mereka. Berfikir bahawa diri mereka tidak berhak ke atas kehidupan dan kebahagiaan adalah langkah awal untuk menempuh kegagalan dalam hidup.

Sebaliknya, Ben Sweetland mencadangkan mereka untuk berhenti sebentar bagi berfikir, memilih sikap yang betul dan berorientasikan kejayaan, mereka dapat menebus kembali kegagalan dan kesilapan yang telah dilakukan sebelum ini.

Ulasan Editor: Kejayaan adalah untuk orang yang berusaha dan bersusah-payah mencari jalannya.

Post a Comment