Wednesday, August 22, 2007

Antara kemerdekaan dan kebebasan

Isu sosial dalam pengisian kemerdekaan jarang sekali kita dengar apabila menanti detik ulang tahun kemerdekaan Malaysia. Masyarakat lebih menumpu kepada kemajuan teknologi, apa yang telah dicapai selama ini dan ratiban demi ratiban mengenai kemajuan ini diulang silih berganti setiap tahun.

Isu sosial kerapkali dikaitkan dengan belia bermasalah, remaja lepak, mat rempit, dadah dan pelacuran. Hampir setiap hari ia menjadi dendangan akhbar yang memuakkan. Tetapi isu sosial sebenarnya jauh lebih daripada hal-hal demikian kerana ia sangat berkait dengan falsafah kewujudan dan kemajuan bangsa. Sosial menjadi tunjang dan tulang belakang kepada pembangunan masyarakat dan kemajuan negara yang dikecapi pada hari ini. Di Lembah Bujang umpamanya, ia mengandungi asas kepada pengamalan sosial masyarakat yang belum dikaji sepenuhnya. Kita tidak boleh memarahi penekanan yang ketara terhadap sains dan teknologi kerana sebahagian besar daripada masyarakat hari ini tidak faham atau salah faham terhadap erti merdeka. Apakah benar merdeka itu memberikan kebebasan?

Wacana Kemerdekaan yang dianjurkan oleh Institut Pengajian Sains Sosial, Universiti Putra Malaysia baru-baru ini menjemput Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin sebagai ucaptama majlis berkenaan telah mengupas isu Antara Kemerdekaan dan Kebebasan.

Beliau mengimbas kembali detik awal merdeka dahulu iaitu pada 31 Ogos 1957 ketika zaman darurat dan perintah berkurung masih dilaksanakan dari jam 6 pagi hingga 6 petang. Stadium Merdeka ketika itu turut tertakluk pada perintah ini dan digambarkan seolah-olah keluar sekejap dari penjara untuk meraikan kebebasan sedangkan selepas itu terpaksa berjaga-jaga kerana masih di bawah ancaman komunis. Zaman darurat, dalam sejarah Malaysia adalah dalam era Perang Dingin di antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet (1948-1989).

Darurat di Malaysia adalah dari tahun 1948 hingga 1960 yang menyaksikan konflik bersenjata dan keganasan. Ianya telah mengorbankan nyawa 2,000 orang pasukan keselamatan dan 7,000 orang pengganas komunis.

Walaupun dalam darurat, British telah bertindak menyediakan asas kepada kemerdekaan Malaya dari konsep "self-rule" ke kemerdekaan. Penubuhan Communities Liaison Committee (CLC) pada 1949 adalah bibit-bibit kemerdekaan yang dirancang. Ianya diasak lagi dengan pengaruh komunis yang semakin ketara dan mempercepatkan tindakan British untuk menemukan pemimpin-pemimpin kaum utama ketika itu. Di sinilah lahirnya idea untuk membentuk pakatan politik seperti Barisan Nasional, Barisan Alternatif dan Angkatan Perpaduan Ummah dahulu. Persediaan demi persediaan dilakukan bagi memberi pendedahan dan pengalaman kepada Malaya untuk memerintah sendiri.

Pilihanraya Perbandaran 1950 adalah asas kepada persediaan tersebut kerana British yakin, Malaya ketika itu boleh berjalan sendiri tetapi perlu dipimpin. Pilihanraya Umum 1955 adalah pengesahan kepada keupayaan Malaya untuk berdikari sendiri. Parti-parti politik yang mengambil bahagian dalam pilihanraya berkenaan didominasi oleh parti berasaskan kaum yang mengikut Prof. Dr. Shamsul Amri sebenarnya adalah pertubuhan bukan kerajaan yang menghimpunkan persatuan-persatuan kaum dan badan kebajikan (bagaimanapun idea ini kurang dipersetujui oleh sesetengah pihak kerana ada alasan yang berbeza).

Seterusnya penggubalan perlembagaan oleh Suruhanjaya Reid yang diketuai oleh Lord William Reed (pengerusi), Sir Ivor Jennings (Britain), Sir William McKell (Australia), Hakim B Malik dan Hakim Abdul Hamid (India). Suruhanjaya ini bertemu sebanyak 118 kali dan menerima 131 memorandum yang dikemukakan oleh pelbagai pihak. Perlembagaan yang diluluskan pada 15 Ogos 1957 dan berkuat kuasa pada 27 Ogos tahun yang sama diguna pakai sebagai asas perlembagaan Malaysia sehingga kini.

Wacana Kemederkaan kali ini sangat menarik kerana Prof. Dr. Shamsul Amri mengenengahkan idea perlembagaan adalah berdasarkan konsep "agree not to agree" kerana melihat semua keperluan pelbagai kaum di Malaya ketika itu. Hidup dalam realiti tiga kaum utama dan semua pihak harus menerima keadaan tersebut. Perlembagaan terbuka kepada perundingan dan contestation yang berterusan kerana beliau menyifatkan Malaysia sebagai "a state in stable tension" iaitu setiap masa kita mencari penyelesaian ke atas perkara-perkara yang tidak dipersetujui. Jika sebelum merdeka kita bertelagah dan berkonflik untuk mengekalkan sistem pendidikan dan bahasa ibunda masing-masing, isu yang sama turut didendangkan ketika ini cuma dengan wajah yang berbeza. Walau bagaimanapun, pertelagahan cara Malaysia ini tidak pun mengundang pertikaian yang membabi-buta malah itulah cara pemimpin negara menyelesaikan pertikaian. Justeru itu boleh dianggap setiap proses yang berlaku sebagai penyelesaian.

Antara implikasi rentetan masalah yang masih dipertikaian oleh Cina dan India ialah isu ekonomi dengan Dasar Ekonomi Baru menjadi puncanya. Hari ini parti MCA meminta kontrak kerajaan dibuka kepada semua dan sebuah pertubuhan bukan kerajaan India menuduh kerajaan tidak banyak membuat perubahan di dalam masyarakat India Malaysia.

Isu-isu ini akan terus didendangkan dan menjadi penyebab kepada konsep "agree not to agree" tadi. Barangkali masa sudah tiba bagi masyarakat Malaysia yang matang melihat kemajuan yang dicapai kini daripada terus mengingat memori lama yang tidak akan padam. Eropah, Amerika dan dunia lain pelik melihat kemakmuran masyarakat Malaysia hidup dalam kelompok tersendiri. Teh tarik, roti canai dan nasi lemak tidak lagi asing di kalangan Melayu, Cina dan India malah ada kalanya dicari di mana-mana. Masyarakat Barat tidak hairan dengan kemajuan teknologi kita tetapi mereka pelik lagi hairan dengan ikatan sosial masyarakat Malaysia. Jerman umpamanya, masih sukar untuk meleraikan masalah mereka dengan pendatang Turki dan melihat pendekatan Malaysia sebagai pilihan. Jika bijak pandai mereka datang ke Kuala Lumpur, tidaklah menjadi kebanggaan dan sifat ingin tahu berapa tinggi Menara Kuala Lumpur tetapi bagaimana Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban boleh hidup dengan aman.

No comments:

Post a Comment