Tuesday, August 07, 2007

Bagaimana Rupert Murdoch merangka strategi?

Kejayaan Rupert Murdoch membeli Dow Jones, pemilik Wall Street Journal dengan jumlah RM17 bilion (AS$5 bilion) telah melengkapkan cita-cita beliau untuk menguasai media utama antarabangsa. Rupert Murdoch, walaupun telah lanjut usia, tidak pernah menepikan cita-citanya untuk menguasai media. Beliau, yang memiliki akhbar The Times di London, penerbit terkemuka Harper Collins dan stesen Sky TV di Asia ialah ahli perniagaan sebenar.

Fox News dilancarkan pada 1996 oleh Rupert, usahawan yang telah pun memiliki News Corporation, konglomerat multibillion. Beliau mahu menguasai siaran kabel dan akan membuat apa sahaja untuk memilikinya.

Untuk berjaya dalam siaran kabel, ia perlukan dua perkara. Pertama, pelanggan yang menjadi nadi kepada perniagaan melalui penyedia perkhidmatan seperti Comcast dan Time Warner. Kedua, kandungan yang menarik bagi menambah bilangan pelanggan – kunci kepada wang yang akan mengalir masuk.

Langkah Rupert yang pertama ialah mencari seseorang yang dapat menjayakan misi baru ini. Beliau akan mencari dengan berhati-hati calon yang sesuai dan memilih Roger Ailes.

Roger Ailes bergiat cergas dalam beberapa siri kempen politik. Selepas itu bekerja di NBC selama tiga tahun dan meletakkan CNBC pada kedudukan kukuh. Beliau juga memulakan rancangan America's Talking bagi pihak GE tetapi kecewa apabila GE bergabung dengan Microsoft untuk menubuhkan MSNBC.

Roger meninggalkan NBC dengan kekecewaan tetapi Rupert tidak menunggu lama untuk mendapatkannya. Dia percaya Roger adalah calon terbaik bagi menguruskan entiti barunya - seorang yang bertenaga, banyak idea dan bersemangat. Ditambah dengan semangat berkobar-kobar untuk melenyapkan syarikat yang telah memusnahkan hasil kerjanya sebelum itu.

Dengan pemimpin yang betul, Rupert mula mencari pelanggannya. Dia dibayar bagi setiap siaran yang dilanggan dengan harga yang menarik. Manakala Roger mengambil bakat terbaik – Brit Hume dari ABC, Neil Cavuto dan sekumpulan pekerja dari CNBC, serta pengulas yang terkenal Bill O'Reilly.

Seperti yang dirancang, Rupert meneruskan usaha membangunkan perniagaan barunya, Fox News siang dan malam. Roger membuatkan masyarakat dunia khususnya dalam industri media dan penerbitan membuka akhbar dan televisyen tanpa dapat mengelak daripada mendengar dan melihat maklumat yang disampaikan melalui Fox News.

Rupert Murdoch adalah contoh seorang yang bersungguh-sungguh menjayakan misinya bagi mencipta sebuah gergasi media dunia: menjadi perhatian setiap orang, peruntukan yang besar untuk setiap sumber, pencapaian misi dan mencetuskan debat orang ramai di atas tindakannya.

Fox News, dalam masa yang singkat menewaskan MSNBC dan dijangka telah menjadi pilihan ramai bagi mengatasi siaran berita kabel yang telah terkenal sebelum ini, CNN.

No comments:

Post a Comment