Sunday, August 19, 2007

Menghargai hak sebagai warganegara

Hidup di sebuah negara yang merdeka menjadi idaman setiap orang. Rasa bangga dan syukur kerana dinaungi oleh negara berdaulat memudahkan urusan seharian tanpa ada sekatan. Rakyat Palestin umpamanya, terpaksa berhadapan dengan pelbagai jenis sekatan Israel. Mereka juga diancam bunuh dan disisihkan daripada menuntut ilmu, berekonomi dan berpolitik. Setiap hari bagi anak-anak Palestin adalah perit. Tidak seperti keadaan masyarakat Malaysia hari ini yang bebas ke sana-sini, bebas membuat pekerjaan yang mereka sukai dan bebas menjana pendapatan sendiri. Tidak ada sekatan yang mencegah mereka daripada hidup. Justeru, amat malang bagi mana-mana warganegara yang mencela dan mencemar nama baik negaranya sendiri.

Tindakan seorang warganegara Malaysia, Wee Meng Chee yang me'rap'kan lagu kebangsaan, Negaraku menjadi Negarakuku adalah tindakan yang mencela tanahairnya sendiri. Apatah lagi lirik lagu berkenaan menghina agama Islam, bangsa Melayu, agensi dan dasar-dasar kerajaan. Tindakan berkenaan disifatkan tidak menghargai anugerah sebagai warganegara Malaysia. Selain Negarakuku, beliau juga menghasilkan lagu Kawanku/My Friends yang terang-terangan menghina kaum Melayu.

Awal tahun ini, Thailand telah berjaya memaksa Google untuk menarik keluar video klip yang menghina Raja Bumiphol dan paksaan kerajaan Thailand tersebut diiringi dengan pengharaman terhadap pautan laman web YouTube di seluruh Thailand.

Bagaimanapun kerajaan Malaysia masih lagi menunggu untuk mengambil tindakan. Keadaan ini sangat berbeza dengan semangat patriotisme rakyat Thailand dalam hal mencemarkan lambang kedaulatan negaranya.

Banyak soalan yang berlegar-legar di fikiran masyarakat mengenai tindakan Wee Meng Chee yang mengkritik dasar kerajaan dan menghina kaum Melayu serta agama Islam. Apakah motif sebenar beliau? Barangkali inilah bentuk bantahan rasa tidak puas hati golongan muda Cina yang melihat kerajaan Malaysia berlaku tidak adil kepada bukan Melayu. Tetapi kita harus kembali melihat keadaan tersebut bersama dengan perjuangan kemerdekaan dahulu. Ia tidak harus dipisahkan dengan jarak masa kerana peristiwa yang berlaku dahulu mencorakkan apa yang berlaku pada hari ini.

Ketika British menjajah negeri-negeri Melayu, mereka membawa masuk buruh-buh asing bagi mengusahakan perlombongan bijih timah dan ladang getah. Kebanjiran pekerja asing pada awal abad ke-20 ini menyebabkan bilangan imigran dari China dan India telah melebihi jumlah penduduk Melayu sendiri. Dengan jumlah seramai 285, 202 orang, bilangan ini jauh berkurangan daripada orang Cina (299,739) dan India (58,211). Selepas Perang Dunia Pertama, jumlah orang melayu telah merosot dari 53.7 peratus pada tahun 1911 kepada hanya 41 peratus pada 1941.

Sehingga 1948, gerakan nasionalisme telah menjadi aktif dan membangkitkan kesedaran masyarakat Melayu untuk bebas dan merdeka. Perundingan di antara pemimpin kaum bagi tujuan berkenaan bermula pada 1953 yang melibatkan pemimpin UMNO dan MCA. Manakala MIC menyertai perundingan ini pada 1955. British meletakkan syarat perpaduan sebagai asas kemerdekaan kerana pergaduhan dan pertikaian akan memberi kesan terhadap proses mendapatkan kemerdekaan kelak.

Tunku Abdul Rahman meletakkan syarat dengan negeri Melayu sebagai asas perbincangan manakala Tan Cheng Lock menuntut kerakyatan dengan orang-orang bukan Melayu berdasarkan prinsip jus soli. Walau bagaimanapun kata putus mengenai perkara-perkara asas dicapai sepenuhnya menjelang pilihan raya persekutuan 1955.

Selain daripada perkara-perkara asas pemerintahan yang bersifat persekutuan dan mengguna pakai sistem demokrasi berparlimen, terdapat beberapa perkara lain yang relevan berkaitan hak dan kepentingan setiap kaum. Justeru, perkara-perkara tersebut seperti kerakyatan, hak istimewa, kedudukan Raja-raja Melayu, agama dan bahasa turut dimasukkan ke dalam perlembagaan. Persetujuan yang dicapai oleh pemimpin-pemimpin kaum dalam Perikatan yang telah memenangi pilihan raya sebelum itu dijelmakan dalam "kontrak sosial" walaupun istilah tersebut tidak disebut dalam perlembagaan.

Antara bidang kontrak sosial ialah kerakyatan, hak-hak istimewa Melayu (tanah, perkhidmatan awam, lesen, biasiswa dan dana pelajar), kedudukan Raja-raja Melayu, Islam sebagai agama rasmi dan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

Melihat kepada elemen kontrak sosial ini, tidak ada kaum yang mendapat semua haknya dan tidak ada kaum yang rugi semuanya. Bukan Melayu mendapat taraf kerakyatan setelah dianggap sebagai pendatang. Mereka juga menerima dan terpaksa bersetuju dengan kandungan kontrak sosial. Mendapat kerakyatan adalah satu anugerah berbanding tuntutan hak orang-orang Melayu.

Tidak mudah untuk mengurus dan mentadbir sebuah negara yang berbilang kaum. Tanpa kebijaksanaan pemimpin, Malaysia akan menjadi seperti Bosnia-Herzegovina. Selepas sepuluh tahun merdeka, bibit perkauman kembali mewarnai politik melalui pertikaian hak-hak istimewa orang Melayu, mendesak kerajaan meluaskan penggunaan bahasa Cina dan memperkasa pendidikan Cina. Juara kepada desakan ini datangnya daripada PAP yang disifatkan pelampau ketika itu.

Orang Melayu juga terkesan apabila ada pihak yang mempertikai hak mereka. Ada yang mencadangkan golongan yang tidak setia kepada negara dihantar balik ke negara asal. Ketika itu orang Melayu masih lemah dalam banyak segi dan kuasa politik mereka turut semakin terhakis. Peristiwa 13 Mei 1969 adalah ledakan pertikaian yang memusnahkan perpaduan kaum dan menjadi sejarah hitam negara. Walaupun pelbagai dasar dan akta dibentangkan, perpaduan kaum sentiasa diuji. Pada 1987, Operasi Lalang dilancarkan bagi membendung konflik kaum yang bila-bila masa sahaja boleh meletus apabila ada golongan yang mengungkit status bumiputera. Tindakan melampau parti-parti politik yang berbau perkauman dikhuatiri dapat mencetuskan masalah dan mesti dikawal.

Ujian seterusnya ialah pada tahun 2000 ketika sokongan kepada Barisan Nasional merosot dan kedudukan UMNO agak lemah di parlimen. Peluang menuntut hak dan menyemarakkan isu-isu perpaduan dikemukakan oleh persatuan Cina atau Suqui. Sebanyak 17 tuntutan dikemukakan ke atas kerajaan dan sebahagian besarnya dianggap sebagai pengulangan tuntutan sebelumnya yang ditafsirkan sebagai tidak pernah reda walaupun orang-orang Cina di Malaysia telah mendapat kerakyatan.

Antara isu berkenaan ialah penghapusan diskriminasi kaum, perbezaan bumiputera dan bukan bumiputera, sistem kouta dan meritokrasi. Walaupun orang-orang Melayu tidak membantah secara meluas, isu tersebut ada yang melanggar perlembagaan negara.

Tuntutan orang Cina yang tidak pernah pudar diikuti oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan, Hindu Rights Action Force (HINDRAF) yang mendakwa kerajaan tidak banyak berusaha menyelesaikan masalah kaum India Malaysia sejak 50 tahun lepas. HINDRAF juga mahukan hak istimewa Melayu dihapuskan, suatu yang mustahil dapat ditunaikan. Berbeza dengan Suqui, HINDRAF menuntut 18 perkara daripada kerajaan.

Kritikan sosial oleh Wee Meng Chee melalui ubah suai lagu kebangsaan Malaysia adalah contoh rasa tidak puas hati terhadap kontrak sosial yang telah disepakati bersama. Bezanya tindakan ini dibuat secara individu dan tidak melibatkan mana-mana kumpulan tetapi ia menjejaskan dengan teruk usaha menyatupadukan rakyat Malaysia sejak merdeka.

Sepanjang 50 tahun merdeka, masih ada lagi rasa tidak puas hati kaum-kaum tertentu di Malaysia. Bilangan orang Melayu yang ramai tidak menafikan hak kaum minoriti untuk bersama-sama hidup dan menjalankan aktiviti hidup kerana kontrak sosial yang dipersetujui menjadi tulang belakang kepada pembangunan negara hari ini. Penguasaan bumiputera ke atas politik Malaysia akan lebih ketara setidak-tidaknya sehingga tahun 2050 apabila unjuran populasi oleh Profesor Madya Tey Nai Peng dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya diambil kira secara serius.

Dalam Persidangan Kependudukan Nasional 2007 yang lalu, beliau menyatakan jumlah bumiputera ialah 28 juta, berbanding Cina kurang dari 10 juta dan India di bawah 3 juta. Kaum Cina dan India akan berhenti berkembang pada tahun 2025 tetapi bumiputera akan terus berkembang sehingga tahun 2050. Jumlah populasi yang sedikit akan menggugat kuasa kaum-kaum berkenaan khususnya dalam politik, sosial dan budaya walaupun masih berpengaruh ke atas ekonomi.

Pelbagai kemungkinan boleh berlaku dalam tempoh 10 atau 20 tahun yang akan datang. Tidak harus ada tempoh tertentu yang mengehadkan pelaksanaan kontrak sosial kerana keadilan sosial di antara kaum hanya akan wujud setelah masing-masing berada pada landasan yang kukuh untuk bersaing. Peranan pemimpin juga penting bagi mengerakkan semangat dan daya juang masyarakat yang hidup bersama bagi tempoh masa yang panjang.

No comments:

Post a Comment