Thursday, August 23, 2007

Tabiat 7 Mengikuti jejak-jejak kejayaan (2-akhir)

Seorang peniaga Cina telah menjadi ahli perniagaan yang berjaya sehingga menarik perhatian usahawan-usahawan yang lain untuk melabur dengannya. Nilai keuntungan tahunan perniagaannya sangat membanggakan dan beliau bercadang untuk melaksanakan sistem francais.

Di Malaysia, beliau melihat kejayaan dalam perniagaan harus dikongsi oleh semua kaum. Bagi membantu usahawan Melayu, beliau merancang sistem francais yang unik bagi membantu usahawan Melayu untuk berkongsi kejayaan. Dia telah menyediakan pelan franscais yang unik dan diberikan secara percuma kepada usahan Melayu yang terpilih.

Dia juga membantu mereka mendapatkan dana dan mendapatkan lokasi yang strategik. Dia tidak mengharapkan rakan-rakan usahawan Melayu yang dibimbingnya akan meraih kejayaan dan menyahut cabaran kerajaan yang ingin melihat bumiputer dan bukan bumiputera bekerjasama memajukan perniagaan. Ada juga dikalangan usahawan Melayu yang terlibat dalam perniagaan francaisnya tidak dibantu malah perlu melakukannya sendiri.

Projek perniagaan francais yang bermula dengan penuh perkobaran berakhir dengan kegagalan. Rugi. Ada yang ditutup. Kelemahan ketara ialah pengalaman berniaga dan pengurusan kewangan. Usahawan Melayu yang dibantunya tidak dapat menggunakan kesempatan dan peluang yang diberi untuk memajukan diri dan perniagaan.

Bagaimanapun usahawan yang tidak dibantunya dapat terus bertahan dan menjadi francais Melayu yang terbaik. Keuntungan yang membanggakan. Usahawan ini melakukannya sendiri.

Kejayaan berniaga bukannya datang secara ajaib, dijampi atau menggunakan mentera tertentu. Ia memerlukan nilai-nilai yang khusus dan melibatkan proses berfikir, merancang dan bertindak. Tiger Woods, seorang pemain golf profesional dan terkemuka pernah ditanya apakah rahsia kejayaannya sebagai seorang pemain golf. Beliau memberitahu tidak ada apa-apa rahsia. Yang penting ialah kejayaannya adalah kerana usaha, latihan dan inisiatifnya hendak menjadi pemain golf yang paling berjaya di dunia.

No comments:

Post a Comment