Wednesday, August 08, 2007

Kerja "janji siap"

Pengalaman hidup mematangkan tindakan. Biar apa pun halangan dan rintangan yang menanti, jatuh dan bangun berhadapan dengan asam garam dalam hidup menjadikan hasil kerja lebih kemas, berkualiti dan diingati. Kriteria inilah yang dinamakan maruah. Justeru, kegagalan media menyediakan hasil kerja yang berkualiti, menepati kehendak dan matlamat serta meningkatkan imej adalah kesalahan yang sering dibaiki. Membuat sekali-sekala salah dan silap adalah lumrah tetapi sukar diterima jika terlalu kerap dan lebih teruk daripada sebelumnya. Gambaran "kerja siap" sebenarnya bermula dengan diri sendiri - mengurus kebersihan diri, makan-minum, berpakaian dan bertingkah laku.

Jika peringkat awal hidup, seseorang didedahkan dengan aspek kualiti diri, apabila bekerja pun dia akan menunjukkan tatahidup yang berkualiti dan bermaruah.

Iklan Petronas mengenai erti merdeka pada tahun ini mengambarkan seorang lelaki pengusaha sampan tradisional tidak bersungguh-sungguh dalam kerjanya kerana beliau mengguna pakai konsep "kerja siap." Sampan yang cantik akhirnya tenggelam kerana tidak ada kualiti.

Kualiti tidak ada kena mengena dengan bangsa, tempat atau budaya hidup sesuatu kaum. Ia sangat berkait dengan sejauh mana kesedaran pendidikan dijadikan sebagai ejen kepada perubahan. Dari segi agama, semuanya meletakkan kualiti di tempat tertinggi. Salah satunya ialah menguruskan kematian. Di dalam masyarakat Islam di Malaysia, khairat kematian adalah kumpulan yang ditubuhkan untuk menguruskan jenazah. Bermula dengan peranan penggali kubur yang akan menggali lahad apabila mendapat maklumat kematian, tukang mandi akan menyediakan peralatan untuk mandi mayat. Seterusnya mayat dikafankan dan dibawa pergi di hadapan imam yang bersedia memimpin orang kampung untuk menyembahyangkan jenazah.

Akhir sekali dibacakan talkin dan beredarlah orang ramai dari kawasan kubur selepas itu.

Sekiranya khairat mati ini mengamalkan konsep "kerja siap," barangkali jenazah tidak dapat ditalkin kerana semua proses ke arah itu perlu dibuat sekali lagi. Sehingga kini tidak pernah lagi kita mendengar jenazah dimandikan lebih daripada dua kali kerana kualiti kerja tukang mandi jenazah sangat berkualiti. Imam juga melakukan kerjanya dengan berkualiti dan pembaca talkin juga berbuat demikian.

Justeru, konsep kualiti khairat kematian di dalam masyarakat Islam ini boleh dijadikan sebagai bahan kajian dan perbincangan tentang bagaimana kualiti kerja seharusnya dilaksanakan sama ada pada individu atau organisasi.

No comments:

Post a Comment