Tuesday, August 28, 2007

Rancangan integrasi murid untuk perpaduan

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata perpaduan perlu menjadi matlamat penting dalam sistem persekolahan supaya negara terus stabil, aman dan menikmati apa yang telah diamalkan oleh generasi terdahulu.

Perdana Menteri berkata generasi muda perlu diberi peluang awal oleh semua pihak untuk memahami erti perpaduan dengan cara dan amalan ke arah menjadi rakyat yang bersatu padu dan hidup makmur pada masa hadapan.

"Kita mahu mereka tahu apa itu perpaduan. Kita faham ada sedikit perbezaan kerana (dalam sistem pendidikan sekarang) ada sekolah Cina dan (ada) sekolah kebangsaan."

"Ada juga pelajar di sekolah kebangsaan yang ada pelajar (keturunan lain) tetapi bilangan ini amat kecil. Oleh itu, perpaduan perlu diperkasakan dengan aktiviti bermanfaat yang boleh membuatkan mereka bersama-sama menyemai bibit-bibit perpaduan," katanya ketika melancarkan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) peringkat kebangsaan di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Chung Hua di Mantin dekat sini Selasa.

Abdullah berkata tumpuan usaha memupuk perpaduan ini mesti bermula dari awal kerana pada masa itulah generasi muda belum ada perasaan prejudis terhadap kawan-kawan daripada keturunan dan agama yang berbeza.

Abdullah juga menegur segelintir ibubapa yang merosakkan pemikiran anak-anak dengan menyemai perasaan dan pemikiran yang tidak elok.

"Saya tak kata semua orang tapi ada juga (yang begitu). Ini tidak baik untuk masa depan negara dan masa depan perpaduan. Ibubapa seharusnya menyokong supaya anak-anak mereka mengambil bahagian (dalam menjayakan perpaduan). Kita mesti berjaya dan suasana masa hadapan mesti lebih baik dari sekarang," katanya.

Beliau berkata generasi lama sudah melatih diri masing-masing dengan sikap toleransi dan bertimbang rasa serta tidak sangat memberikan perhatian kepada cara-cara yang boleh menimbulkan kegelisahan antara kaum.

"Inilah pendekatan yang diambil oleh kerajaan yang mengadakan pelbagai rancangan yang mempunyai matlamat perpaduan kaum," kata Perdana Menteri.

Antara usaha yang dibuat ialah menyelitkan seruan tertentu menerusi nyanyian oleh kanak-kanak, katanya.

Abdullah berharap program RIMUP itu akan meninggalkan kesan yang baik kepada negara pada masa akan datang.

Program RIMUP itu, yang dihidupkan semula setelah diperkenalkan pada 1986 ketika Abdullah menjadi Menteri Pelajaran, bertujuan memupuk semangat perpaduan kaum menerusi aktiviti sukan, ko-kurikulum dan juga gotong royong.

Empat objektif utama RIMUP ialah menggalakkan penyertaan guru dan murid dalam kegiatan bersama, mewujudkan sikap kerjasama dan tolong menolong, melahirkan persefahaman dan toleransi antara murid pelbagi kaum di sekolah selain berkongsi kemudahan, peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan khas.

"Apa yang penting ialah program ini mestilah melibatkan semua sekolah. Kalau semua sekolah terlibat itu tandanya berjaya. Kalau ia melibatkan sebilangan kecil sekolah ia tak berjaya," katanya.

Beliau berkata pelaksanaan program RIMUP tidak akan berhenti dalam tempoh tertentu.

Sumber: Bernama (telah diedit)

No comments:

Post a Comment