Thursday, August 30, 2007

Tabiat 8 Percaya diri adalah sumber kepercayaan terbesar

Manusia ialah apa yang dipercayainya - Anton Chekhov

Kepercayaan mempunyai kuasa. Kuasa memberi kekuatan untuk bertindak. Apabila berada di puncak kuasa, tidak ada apa-apa lagi yang boleh menghalangnya.

Kepercayaan adalah apa-apa panduan pendirian, pernyataan, keyakinan atau keghairahan yang boleh memberikan makna dan arah tujuan dalam kehidupan.

Kepercayaan adalah sarapan yang terurus dan telah diaturkan terlebih dahulu tentang tanggapan kita mengenai dunia. Kesimpulannya, kepercayaan adalah seperti ketua kepada otak, yang memberi arahan untuk bertindak dengan membawa kita ke arah matlamat dan memberikan jaminan untuk mengetahui yang kita akan sampai ke sana.

Kepercayaan menolong kita melihat apa yang kita mahu dan memberikan tenaga untuk kita memilikinya. Semua halangan akan dihadapi seperti pepatah,“Hendak seribu daya, usaha seribu cara.”

Kepercayaan menolong kita mencungkil dan menggilap sumber terkaya yang letaknya di dalam diri, menghasilkan dan mengarahkan sumber ini bagi menyokong hasil yang kita inginkan.

Kepercayaan menentukan harga diri. Suatu ketika dulu, seorang petani yang kepenatan setelah bekerja seharian di ladangnya kembali ke rumah membawa sebiji buah labu yang masih kecil ke dalam balang kaca yang agak besar. Dari sehari ke sehari, beliau tidak mempedulikan buah labu ini sehinggalah dia perasan buah labu berkenaan tidak lagi mampu membesar. Saiz labu sama dengan saiz balang kaca.

Kepercayaan untuk pergi jauh tidak akan dapat melebihi sempadan yang telah dibentuk sejak kecil.

Seekor ayam telah memeram sebiji telor helang yang dijumpainya. Satu hari telor ini menetas dan keluar seekor anak helang yang cantik. Kepaknya masih kosong tetapi cepat ditumbuhi bulu. Hari ke hari, anak helang ini mengikut ibu ayam ke mana sahaja ia pergi; mencari makan, tidur, bermain dan berkokok.

Dari bawah, anak helang nampak seekor helang sedang terbang tinggi. Lalu berkata kepada ibu ayam, “Alangkah hebatnya helang itu. Kalaulah saya dapat terbang sepertinya.” Ibu ayam mendengar dan terus menyanggah, “Awak tu hanyalah seekor anak ayam. Tidak mungkin awak boleh terbang seperti helang di atas.” Akibat kepercayaan yang sangat tinggi, anak helang ini tidak pernah terbang hingga ke akhir hayatnya.

Kepercayaan memberi kuasa positif kepada pemikiran anda. Pemikiran positif ini akan mengubah masa depan anda. Ia membuka mata anda terhadap peluang yang ada di hadapan anda.

Pada tahun 1950-an dan 1960-an, Amerika Syarikat dan Soviet Union (sekarang Rusia) berlumba-lumba untuk menakluki angkasa lepas. Soviet Union melancarkan satelit pertama, Sputnik ke orbit, diikuti Sputnik II yang membawa seekor anjing bernama Laika. Pada 1959, mereka melancarkan Luna I iaitu kapal angkasa yang dapat melepasi tarikan graviti bumi dan terbang ke bulan.

Kejayaan Soviet Union menimbulkan kesungguhan kepada Presiden Amerika Syarikat, John F. Kennedy untuk menghantar manusia ke bulan. Beliau mempunyai impian dan mahu mempastikannya impiannya menjadi kenyataan.

Pada 16 Julai 1969, roket Apollo II telah berlepas dari kennedy Space Center bagi memulakan perjalanan fizikal sejauh 244,930 batu ke bulan. Empat hari kemudian, Neil Armstrong dan Buzz Aldrin Jr. Menjejakkan kaki di atas permukaan bulan yang disaksikan oleh 500 juta orang.

Neil Armstrong berkata, “Ini adalah langkah kecil untuk seorang manusia tetapi langkah gergasi untuk kemanusiaan.” Perjalanan mental yang berlegar-legar di dalam fikiran John F. Kennedy dipancarkan dengan usaha yang bersungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment