Tuesday, August 21, 2007

Tingkatkan skim bantuan orang tua

Peningkatan kos hidup kerana kenaikan harga barangan keperluan memberi impak ke atas corak hidup sebahagian besar masyarakat Malaysia. Sama ada kecil ataupun besar, kesan kenaikan harga barang menjadikan budaya hidup turut berubah. Ianya lebih ketara di bandar berbanding kampung atau kawasan luar bandar.

Kesempatan bertemu seorang wanita warga emas dan mendengar keluhan hidupnya sangat menginsafkan. Timbul belas ehsan ke atas wanita ini kerana kesempitan hidup yang dialaminya ketika usia sudah lanjut sedangkan tidak banyak simpanan untuk hari tua. Hidup di bandaraya Kuala Lumpur dengan pelbagai jenis bayaran sebaik keluar dari rumah amat menyeksakan. Tinggal di rumah pangsa dengan sewa yang tinggi, wanita ini terpaksa mengikat perut memakan roti dengan air teh. Tindakannya bagi memastikan sewa bulanan dapat dibayar dan dikongsi bersama rakan-rakan serumah yang lain. Keadaan hidup begini bukanlah pilihan bagi kebanyakan orang pada usia tua tetapi itulah hakikat hidup pada hari ini.

Bagaimanapun seperti pepatah, "di mana ada kemahuan di situ ada jalan," kehidupan mesti diteruskan. Kini beliau sedang berusaha mendapatkan bantuan sara hidup dari agensi kerajaan khususnya Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia melalui skim bantuan orang tua (BOT). Wanita ini berbangsa Cina, berumur 74 tahun dan masih belum berkahwin. Masa mudanya diperuntukkan untuk berbakti kepada badan-badan kebajikan dengan membantu golongan tidak berupaya dan daif di kuil dan kawasan tokong. Berasal dari Perak dan kini menjadikan Kuala Lumpur sebagai tempat tinggal.

"Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu." (Surah Al-Hajj, ayat 5)

Manusia melalui proses yang unik, istimewa dan kelebihan ini sewajarnya digunakan dengan baik ke arah kecemerlangan. Kesempurnaan masa hidup perlu digunakan sepenuhnya.

kehidupan pada usia tua adalah siri urutan umur yang lengkap. Menempuh usia tua seiring dengan pelbagai pengalaman dan keadaan kesihatan yang semakin merosot. Lebih banyak wang yang perlu dibelanjakan untuk mengekalkan tahap kesihatan yang bersesuaian dengan usia tersebut. Penyakit yang pelbagai mencetuskan sindrom bergantung kepada ubat untuk meneruskan kehidupan.

Perbelanjaan untuk kesihatan, sewa rumah dan keperluan harian ketika umur tua sangat berbeza dengan usia muda kerana kosnya lebih banyak. Ketika muda, apa sahaja teringin hendak dimakan tetapi apabila tua, kita perlu memilih untuk makan dan minum kerana banyak pantangnya. Jika salah makan, risiko mendapat penyakit lebih tinggi.

Di Malaysia, agensi kerajaan yang aktif dan diberi tanggungjawab memberi bantuan kewangan kepada orang tua ialah Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia melalui bantuan di semua cawangannya. BOT sebanyak RM200 sebulan yang diberikan kepada mereka yang layak dapat membantu meringankan beban kewangan yang dihadapi.

Bagaimanapun dengan peningkatan kos hidup, bantuan sebanyak itu tidak lagi relevan di bandar. Jika di luar bandar jumlah ini masih banyak kerana kos hidup tidak begitu membebankan. Namun, sedikit atau banyak ianya sangat berharga kepada warga tua. Pernah dilaporkan bantuan sebanyak RM30 sangat berharga bagi penerimanya di kampung. Dia sanggup menaiki basikal untuk ke bank dan kadangkala mengambil bas walaupun sebahagian daripada bantuan berkenaan digunakan untuk membayar tambang bas.

Warga tua adalah aset yang telah menyumbang kepada pembangunan negara. Mereka telah banyak berjasa bagi membangunkan negara pada hari ini.

No comments:

Post a Comment