Wednesday, August 12, 2015

Realiti kecemerlangan hidup








Satu bentuk pemikiran yang sangat popular tentang kecemerlangan dalam pendidikan ialah mencapai sasaran peperiksaan berdasarkan gred. Kalau dapat “A” semua subjek, dianggap inilah kecemerlangan yang hebat, seolah-olah hidup ini sudah pun sempurna. 

Realiti sebenarnya tidak begitu. 

Cemerlang dapat “A” hanyalah cemerlang dalam akademik, bidang yang lain belum tentu. Dalam banyak keadaan dan tempat, kita mengehadkan kejayaan pada batasan-batasan tertentu. 

Ia ibarat belajar secara lebih kurang supaya dikatakan belajar. Kita perlu melakukan transformasi pemikiran dengan melihat kecemerlangan dalam bentuk holistik atau menyeluruh. 

Contohnya kesihatan. Jika berumur 50 tahun atau 55 tahun dan tidak ada penyakit kencing manis, darah tinggi atau masalah jantung, ia sudah dikira cemerlang dalam hidup.

Post a Comment