Friday, August 21, 2015

The one minute reprimand







You are nothing! Pernahkah anda mengalami atau mendengar dialog seperti ini sama ada dari rakan setugas mahupun dari majikan. Pastinya ucapan tadi mampu memberikan implikasi yang sangat mendalam kepada pendengar ucapan ini. Menegur bukanlah suatu yang salah tetapi apabila teguran itu disulami dengan kata-kata yang berbau penghinaan dan cacian ia mampu mendatangkan masalah. Firman Allah dalam surah Taha: 44,


‫فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى

"Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang
lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut". 


Ayat di atas tidaklah menjadi dalil bahawa para ibu bapa, guru, majikan dan sebagainya tidak boleh menegur orang bawahan tetapi sebagai piawaian dan etika yang perlu kita fahami dalam berdakwah atau pun menegur.

Di dalam buku The One Minute Manager antara mekanisme penting yang perlu dititikberatkan oleh seorang pengurus (orang yang berkuasa) ialah  The One Minute Reprimand”, reprimand diterjemahkan sebagai menegur dalam konteks di atas. Ini membawa maksud kuasa menegur seorang pengurus samada teguran kepada pekerja itu mampu meningkatkan prestasi ataupun menjejaskan reputasi.

Kaedah ini mengandungi dua aspek berkembar yang sama penting: menegur dan memperteguh. Jika anda hanya menegur tanpa memperteguh emosi orang yang mendengar teguran tersebut, anda mungkin akan tidak digemari oleh ramai individu manakala motivasi mereka yang ditegur makin merosot lantaran tiada susulan bagi teguran anda.

Konklusinya memetik kata-kata Sayidina Ali r.a.

“ Bercakaplah kepada manusia mengikut kemampuan akal mereka”.

Terkadang menegur itulah perlu juga dilakukan dengan tegas mengikut tindak tanduk dan gaya orang yang ditegur namun teguran perlu dibuat serta-merta dan secara profesional dan spesifik. Selesai teguran, berjabatlah tangan dan nyatakan kepada pekerja tersebut sejauh mana kepentingannya terhadap kejayaan matlamat organisasi tersebut. Amalan tegur menegur ini perlu dan sangat baik diaplikasikan namun ia perlu diimbangi dengan rasional dan penghargaan supaya matlamat teguran dicapai.

Apalah gunanya akal dan ilmu kalau kita tidak pandai menilai dan menghargai? Apresiasi merupakan satu asas yang utama dalam psikologi khususnya bidang changing human behavior. Kalau asyik memandang negatif, sudah pasti ‘semua’ perkara dalam dunia ini ‘tidak patut, tidak lengkap, tidak bagus’.



Sumber: Pusat Islam UTeM

Post a Comment