Perbincangan dalam dunia akademik sentiasa
perlukan soal jawab supaya wujud idea yang terbaik. Justeru, di menara gading,
pensyarah bertanggungjawab membina ruang perbincangan bagi meleraikan satu-satu
isu yang muncul dalam masyarakat. Ruang perbincangan ini boleh jadi dalam
bentuk bersemuka atau berkongsi idea dalam media supaya ada interaksi dengan
masyarakat.
Selain memberi kuliah, pensyarah juga
berperanan sebagai penyelidik. Mahu ataupun tidak mahu, pensyarah berhadapan
dengan konsep baru dalam pembelajaran hari ini iaitu pembelajaran sepanjang
hayat.
Dalam dunia global dan tanpa sempadan hari
ini, ilmu sangat mudah diperolehi sehingga muncul istilah “maklumat di hujung
jari”. Perkembangan internet dan persaingan antara negara telah menggerakkan
usaha-usaha melahirkan negara maju dan masyarakat maju. Dan untuk maju, setiap
orang dalam masyarakat perlu mempunyai ilmu. Bermula dari ilmu ini, pelbagai
bentuk tindakan boleh dilaksanakan.
Pelbagai orang tentulah memiliki tahap ilmu
yang berbeza-beza. Jika kita mengambil dua orang pelajar yang duduk di hadapan
pintu bilik dua pensyarah mereka sebagai bahan kajian, kita boleh mendapat dua
jawapan berbeza sebagai lambang perbezaan status keilmuan mereka.
Katakan kita bertanya soalah mudah kepada
seorang pelajar, “Kenapa duduk di sini?” Ada dua jawapan yang kita akan dapat
Pertama, saja-saja duduk, dan kedua, tengah tunggu pensyarah untuk tanya
soalan.
Kedua-dua jawapan ini menunjukkan tahap ilmu
kedua-dua pelajar berkenaan.
Peranan pensyarah dari dahulu sehingga kini
dan seterusnya ialah menerapkan nilai teras yang penuh dengan keyakinan
terhadap pelajar mereka. Barangkali sifat Saidina Ali yang pintar akalnya boleh
menjadi contoh kepada pensyarah bagaimana melahirkan pelajar yang berilmu ini.
Saidina Ali telah diuji oleh bijak pandai
Yahudi selama sembilan hari untuk satu soalan yang sama iaitu “Manakah yang
lebih penting, ilmu ataupun harta?”
Jawapan yang diberikan oleh Saidina Ali
berbeza-beza setiap hari. Salah satu jawapannya ialah ilmu menjaga kita tetapi
harta, kitalah yang menjaganya.
Dalam dunia akademik, tiga hingga empat tahun
lepas pensyarah pulun mengejar KPI mereka seperti bilangan artikel yang
diterbitkan, bilangan geran yang diperolehi atau kedudukan H-indeks (iaitu
indeks yan tunjukkan artikel berkualiti dan disait). Namun, hari ini bukan
sahaja KPI yang diukur, sebaliknya ditambah pula dengan KIP iaitu Key Intangible Performance (tidak boleh
diukur secara jelas seperti iman atau taqwa).
Kenapa hari ini diberi penekanan kepada KIP ini?
Kerana pendekatan yang akan dilihat pada masa hadapan adalah produktiviti yang
menjurus kepada kecekapan dan
keberkesanan (effective is about doing the right things, while being efficient is about doing things right).
Pensyarah perlu bersedia untuk dinilai
produktiviti mereka kerana persekitaran akademik di luar telah mula berubah.
No comments:
Post a Comment