1.0 Pengenalan
Masyarakat di Malaysia
terdiri daripada pelbagai kaum seperti kaum Melayu, Cina, Indi, Iban, Kadazan
dan sebagainya. Setiap kaum menggunakan bahasa ibunda masing-masing ketika
berkomunikasi sesama akum mereka dan ini merupakan sesuatu yang normal kerana apabila
kita berkomunikasi, perkara yang penting adalah memastikan mesej yang hendak
kita sampaikan dapat difahami oleh individu tersebut. Namun begitu, wujud
masalah sekiranya dua individu yang berkomunikasi itu terdiri daripada kaum
yang berlainan. Masalah yang dihadapai adalah berkaitan pemilihan bahasa yang
menyukarkan mereka berkomunikasi dengan berkesan. Perpaduan kaum dapat
disemarakkan apabila individu daripada berlainan kaum dapat berkomunikasi
menggunakan satu bahasa yang mudah dan daripada komunikasi itu dapat digunakan
sebagai batu loncatan untuk menyemarakkan perpaduan kaum.
Di Malaysia bahasa Melayu
adalah bahasa yang umum digunakan dalam berkomunikasi sama ada individu
tersebut terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India mahupun kaum pribumi. Mereka
menggunakan bahasa Melayu apabila berkomunikasi dengan individu daripada kaum
selain daripada kaum mereka sendiri.
1.1 Objektif
Objektif kajian ini
adalah mengenal pasti faktor-faktor yang membawa kepada sebab berlakunya
halangan komunikasi dalam kalangan etnik di Malaysia dan langkah-langkah menangani
halangan komunikasi antara kaum.
2.0 Kajian Literatur
Kaum dari segi definisi
adalah golongan orang sebagai
sebahagian daripada satu bangsa yang besar; suku bangsa. Kaum juga boleh
ditakrifkan sebagai perkataan lain bagi bangsa. Di sini dapat dilihat
bahawa ada pihak lain yang mentafsirkan perkataan kaum itu sebagai bangsa
tetapi di Malaysia kaum itu diketahui umum sebagai golongan orang daripada satu
bangsa yang besar.
Komunikasi pula ditafsirkan sebagai satu proses perpindahan maklumat,
perasaan, idea, dan fikiran seseorang individu kepada individu
atau sekumpulan individu yang lain. Menurut Venderber dan Verdeber (1977), komunikasi
adalah satu proses berkongsi makna melalui pengiriman dan penerimaan mesej
secara sengaja dan tidak sengaja. Komunikasi merupakan satu proses penyampaian
maklumat dari satu pihak (penyampai) kepada satu pihak yang lain (penerima). Komunikasi juga dilihat sebagai ejen yang
menyebabkan terpupuknya persefahaman dan menjadikan sesebuah bangsa itu harmoni
jika kita mengelakkan berlakunya pertikaman lidah dan sentiasa menggunakan
bahasa yang elok ketika berkomunikasi.
Perpaduan pula merujuk kepada sifat sesebuah
kumpulan yang akrab dan tidak dapat dipisahkan. Perkara ini juga merujuk kepada
sifat apabila lebih daripada dua kaum itu berbaik dan tidak mencetuskan
pergaduhan serta menolong dalam apa-apa hal jua di antara satu sama lain.
Perpaduan adalah satu perkara yang penting dalam memupuk dan membentuk sebuah
negara yang berstatu-padu serta jauh dari sengketa antara kaum. Perpaduan juga
boleh menjadi satu ejen pemangking yang akan menggerakkan sesebuah negara untuk
menghindari peperangan dan menjauhi perpecahan kaum dan politik.
Kegagalan merujuk kepada sifat atau keadaan di mana
sesuatu perkara itu tidak menjadi atau berjalan seperti yang kita jangkakan dan
membawa kepada musibah.
2.1 Jenis Halangan Komunikasi
Malaysia merupakan sebuah
negara majmuk yang terdiri daripada pelabagai kaum yang kaya dengan pelbagai
kebudayaan, adat resam dan perayaan. Kita juga hidup dalam masyarakat yang
berkomunikasi menggunakan pelbagai bahasa contohnya bahasa India, Mandarin, Melayu,
Inggeris dan lain-lain dalam kehidupan seharian kita sama ada kita
berkomunikasi dengan keluarga atau rakan-rakan.
Kebelakangan
ini, masalah komunikasi semakin menjadi satu masalah yang sukar dielakkan
kerana apabila kaum yang berlainan seperti kaum Cina dan kaum Melayu ingin
berkomunikasi, mereka dilihat menghadapi kesukaran kerana komunikasi antara
mereka sedikit terbatas kerana sesetengah faktor. Masalah ini boleh
dibincangkan dengan lebih lanjut mengenai halangan komunikasi yang wujud antara
kaum dan kita boleh meletakkan sebab musabab yang sesuai akibat kerana wujudnya
kemelut ini.
Jenis halangan
komunikasi yang wujud di antara kaum boleh disifatkan dalam beberapa sebab.
Sebab atau jenis halangan yang wujud boleh dilihat berserta penerangan seperti jenis
pilihan bahasa dalam komunikasi. Apabila dua individu yang berlainan kaum
berkomunikasi, mereka akan secara automatik akan memilih bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar atau bahasa yang umum untuk digunakan dalam komunikasi harian
mereka. Namun begitu, kita mengetahui bahawa kaum Melayu sudah pastinya tidak
mengalami masalah jika berkomunikasi dalam bahasa Melayu kerana itu adalah
bahasa ibunda mereka. Namun, lain pula halnya bagi kaum Cina atau India kerana
mereka mungkin sering berkomunikasi dalam bahasa ibunda mereka apabila mereka
berada di rumah. Hal yang sama juga mungkin berlaku apabila individu daripada
kaum india ingin berkomunikasi dengan individu daripada kaum Cina, mereka akan
memilih bahasa Inggeris kerana bahasa ini lebih difahami dengan baik oleh
kedua-dua individu tersebut. Oleh itu, dapat dilihat bahawa jenis pilihan
bahasa dalam komunikasi turut menyumbang dalam halangan komunikasi yang berlaku
antara kaum di Malaysia.
Ketika menggunakan
bahasa Melayu dalam komunikasi, kaum Melayu tidak dapat mengelak daripada
menggunakan loghat atau ‘slang’ yang sudah terbiasa dicampurkan ke dalam bahasa
Melayu bagi setiap daerah. Hal ini
dilihat semakin menyukarkan komunikasi antara kaum dan secara tidak langsung
turut menyumbang kepada kurangnya terpupuk perpaduan di antara kaum di
Malaysia. Bagi kaum Melayu masalah penggunaan loghat di dalam komunikasi harian
mereka tidak menjadi masalah di dalam komunikasi, namun bagi kaum selain yang
biasa menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi mereka akan berasa
kurang faham apabila penggunaan loghat digunakan ketika berkomunikasi dengan
mereka. Hal ini kerana kaum yang jarang menggunakan bahasa Melayu dalan
kehidupan seharian mereka seperti kaum India dan kaum Cina, mereka kurang biasa
mendengar loghat digunakan dalam komunikasi kerana mereka hanya mengetahui
bahasa melayu secara umum seperti yang diajar di sekolah kebangsaan yang mereka
sertai.
Hal ini biasa terjadi
dalam kalangan kaum di Malaysia. Hal ini kerana mereka memikirkan bahawa apabila
kaum berlainan, maka komunikasi antara mereka adalah akan menggunakan bahasa Melayu
atau mereka menyangka individu tersebut tidak faham akan perkara yang akan
mereka katakan. Hal ini juga sedikit sebanyak akan menghalang komunikasi antara
kaum di Malaysia daripada berlaku dan sekal igus turut menghalang perpaduan dan
penyatuan kaum di Malaysia. Ini bermakna komunikasi antara kaum itu tidak
berlaku kerana apabila bahasa berlainan maka setiap individu daripada berlainan
kaum tidak mengambil inisiatif untuk mencuba berkomunikasi menggunakan bahasa
lain misalnya seperti bahasa Melayu.
3.0 Metodologi
Kajian
ini menggunakan kaedah tinjauan dengan borang soal selidik sebagai instrumen.
Sebanyak 40 orang responden telah dipilih dari tiga fakulti. Pengedaran soal
selidik dilakukan dalam satu hari dalam kalangan responden. Sepanjang
pengedaran soal selidik, responden telah memberi kerjasama yang sangat baik.
Borang soal selidik diedarkan di asrama, pusat persatuan pelajar, perpustakaan,
kafe kampus bandar dan bilik kuliah terpilih. Semua lokasi kajian ini dipilih
kerana ia merupakan tempat tumpuan pelajar. Oleh itu ia memudahkan proses
pemilihan responden yang terdiri daripada fakulti yang berbeza.
Dalam
kajian ini populasi sasaran kami terdiri daripada pelajar-pelajar UTEM yang
terdiri daripada tiga buah fakulti iaitu FTMK, FTK dan FKM. Terdapat lebih
kurang 3000 orang pelajar di ketiga-tiga buah fakulti ini dan 40 orang
responden yang dipilih ialah 20 orang daripada FTK, 10 orang daripada FKM dan
10 orang daripada FTMK.
Semua data yang dikumpul telah dikodkan dan disaring seterusnya dianalisis.
Penyaringan data dijalankan bagi melihat ciri-ciri sebenar yang wujud
sebelum analisis dapat dijalankan. Penyaringan data amat penting dalam
memastikan data yang dianalisis adalah
tepat dan taburan normaliti yang diterima sebagai syarat penganalisisan teknik
statistik inferensi (Coakes & Steed, 1999). Di samping itu, penyaringan
juga dijalankan bagi mengenal pasti wujudnya “missing value” yang timbul akibat kegagalan responden dalam
menjawab soal selidik yang diberikan dan seterusnya boleh menjejaskan analisis
data. Data-data tersebut termasuklah latar belakang responden,pandangan
responden, pengetahuan responden dan lain-lain.
4.0 Dapatan Kajian dan
Cadangan
Seramai 40 orang respnonden
telah terlibat dan mereka terdiri daripada tiga kaum utama iaitu Melayu, India
dan Cina serta beberapa kaum yang lain. Kesemua responden yng terlibat dalam
soal selidik ini adalah dari pelajar Universiti Teknikal Malaysia Melaka dari
pelbagai fakulti.
Dapatan menunjukkan 13
responden Melayu menggunakan Bahasa Melayu, lapan responden Cina menggunakan
bahasa Mandarin dan tujuh responden India menggunakan bahasa Tamil. Manakala
lima responden kaum lain-lain menggunakan bahasa etnik sendiri dan bahasa
Inggeris. Keseluruhan penggunaan bahasa Inggeris adalah 8 orang responden yang
terdiri daripada pelbagai kaum, di mana penggunaan bahasa Inggeris adalah amat
meluas kerana ideologi dan pengetahuan bahawa penggunaan bahasa Inggeris amat
penting dalam pendidikan dan pekerjaan.
Dalam kesukaran
berbahasa Melayu, majoriti responden tidak menghadapi masalah menggunakan bahaa
itu. Purata daripada 40 orang responden, 28 orang responden tidak mengalami
masalah atau kesukaran menggunakan bahasa Melayu. Selebihnya iaitu 12 responden
menghadapi masalah atau kesukaran berkomunikasi dalam bahasa Melayu. Walaupun
begitu, responden ini masih mampu bertutur dan memahami bahasa Melayu dengan
baik.
Kajian ini mendapati
responden tidak menghadapi kesukaran ketika berkomunikasi dengan berlainan
bangsa. Hal ini kerana kebanyakan responden tahu bagaimana bahasa yang sesuai
untuk digunakan apabila berkomunikasi dengan kaum lain. Seramai 17 responden mengatakan sukar bagi
mereka berkomunikasi dengan berlainan bangsa.
Dapatan kajian juga
menunjukkan 31 responden mengatakan mereka lebih kerap berkomunikasi dengan
kawan serumah tanpa mengira kaum. Sembilan responden mengatakan tidak setuju kerana
mereka tidak suka atau tidak tahu bagaimana ingin memulakan pergaulan di antara
mereka.
Dari segi penggunaan
dwibahasa ketika bertutur dengan kaum lain, 31 responden menggunakan dwibahasa
apabila bertutur atau berkomunikasi dengan kaum lain manakala sembilan
responden tidak menggunakan dwibahasa apabila bertutur dengan kaum lain. Hal ini
menunjukan bahawa penggunaan dwibahasa amat meluas kerana pemahaman mengenai
sesuatu ayat atau perkataan yang kurang kerana kurangnya pengetahuan hasilnya
dalam sesetengah bahasa tersekat menyebabkan adanya penggunaan bahasa lain
dalam pertuturan dengan kaum lain.
Malaysia mempunyai
banyak perayaan seperti Tahun Baru Cina, Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Hari
Gawai dan lain-lain perayaan. Namun begitu, sedangkan perayaan-perayaan ini bukan
sahaja disambut oleh kaum tertentu sahaja tetapi disambuti oleh semua kaum di
Malaysia. Justeru, kaum-kaum di Malaysia mengadakan rumah terbuka.
Konsep rumah terbuka
bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain tetapi juga dapat
mengatasi masalah komunikasi antara kaum. Sebagai contoh, pada Hari Raya
Aidilfitri, kaum Melayu mengadakan rumah terbuka, kaum-kaum di Malaysia
dijemput ke rumah kaum Melayu. Semasa aktiviti rumah terbuka, kaum-kaum ini berkomunikasi
dengan satu sama lain dengan menggunakan bahasa Melayu. Dari situ, mereka telah
meningkatkan penggunaan bahasa semasa berkomunikasi dengan kaum lain. Setelah
dapat berkomunikasi dengan kaum-kaum lain, maka tahap perselisihan antara kaum
dapat dielakkan dan situasi tersebut membantu mencapai perpaduan yang lebih
kukuh.
Kelab atau persatuan di sekolah atau Universiti yang
dianggotai oleh pelbagai kaum.
Di sekolah atau universiti kita dapat lihat bahawa
kebanyakan kelab dan persatuan dianggotai
satu kaum sahaja. Situasi tersebut terjadi kerana ramai kaum memilih kelab
atau persatuan yang anggotanya terdiri daripada komuniti sendiri. Apabila
mereka berada dalam suasana yang kebanyakannya komuniti sendiri, mereka berasa
selasa. Namun, situasi tersebut telah mendorong keruntuhan sikap perpaduan
antara kaum. Apabila satu kaum di komuniti sendiri sahaja, mereka hanya
bertutur dalam bahasa sendiri atau bahasa ibunda. Apabila mereka menjejak kaki
ke dalam komuniti yang lebih luas yang terdiri daripada pelbagai kaum, mereka
tidak dapat berkomunikasi dengan kaum lain. Fenomena tersebut telah mendorong
ketidakfahaman apabila kaum lain sedang bertutur sekali gus mereka menjauhkan
diri mereka. Justeru semangat perpaduan turut dihapuskan. Oleh itu, kelab atau
persatuan di sekolah dan universiti harus dianggotai oleh pelbagai kaum supaya
apabila sesuatu aktiviti dijalankan, semua kaum dapat berkomunikasi dengan satu
sama lain, membincang sesuatu dan memahami satu sama lain.
Kita memahami bahawa kebanyakan anak-anak akan menggunakan
bahasa ibunda semasa di rumah. Terdapat juga ibu bapa yang membenarkan
anak-anak mereka bertutur dalam bahasa ibunda sahaja apabila di rumah. Oleh
itu, anak-anak hanya dapat bertutur bahasa lain di sekolah atau universiti.
Fenomena ini telah menyebabkan anak tersebut kurang menggunakan bahasa lain dan
tidak faham bahasa lain. Justeru, anak tersebut secara tidak langsung akan
menjauhi dirinya daripada kaum-kaum lain kerana anak tersebut tidak faham
bahasa tersebut. Oleh itu. sebagai ibu bapa, meraka harus membenarkan anak
mereka mempelajari bahasa lain atau belikan buku bahasa lain kepada anak mereka
supaya anak mereka mempelajari bahasa lain. Ibu bapa juga harus sentiasa
menggunakan bahasa lain apabila berkomunikasi dengan anak mereka supaya anak
mereka dapat menguasai bahasa lain dan tidak akan menjadi satu halangan
berkomunikasi apabila anak tersebut berada di luar rumah
5.0 Kesimpulan
Daripada hasil kajian,
dapat disimpulkan bahawa kebanyakan kaum di Malaysia menggunakan bahasa Melayu
apabila berkomunikasi dengan individu daripada kaum lain. Selain itu, didapati
kebanyakan individu menggunakan bahasa Inggeris semasa komunikasi harian mereka
bersama individu daripada kaum lain. Hal ini kerana timbulnya kesedaran pada
zaman sekarang tentang kepentingan bahasa Inggeris dalam industri ataupun alam
pekerjaan. Oleh itu, mereka berlatih dan mengasah kemahiran menggunakan bahasa
inggeris di dalam komunikasi harian mereka bersama individu daripada kaum lain.
Hal ini sekali gus menyumbang kepada peningkatan penggunaan bahasa Inggeris di
dalam komunikasi harian antara kaum di Malaysia.
Komunikasi antara kaum
itu penting dan hal ini sekali gus membawa kepada pentingnya perpaduan rakyat
kerana ia adalah keutuhan dan keselamatan negara. Tanpa komunikasi dan juga
bahasa yang umum untuk dipertuturkan dan yang mudah difahami oleh setiap kaum,
adalah mustahil untuk kita memupuk perpaduan dan menjadikan Malaysia sebagai
Negara aman damai, sejahtera serta makmur seperti yang kita nikmati hari ini. Kesimpulannya,
resepi negara Malaysia boleh berjaya hingga ke hari ini ialah kerana
masyarakatnya yang hidup aman damai, bersatu, bekerjasama dan saling
hormat-menghormati.
Rujukan
Mansor Mohd. Noor, Abdul
Rahman Abdul Aziz dan Mohamad
Ainuddin Iskandar Lee (2006). Hubungan
etnik di Malaysia.
Wan Hashim Wan The. (2011). Hubungan etnik di Malaysia.
Alo Liliweri.
(2005). Prasangka
dan konflik.
http://www.scribd.com/doc/21243661/MASALAH-KOMUNIKASI-PERTUTURAN
http://www.scribd.com/doc/36010348/Masalah-Bahasa-Dan-Komunikasi
MZ Zainudin, Mohammad Arsyad Kamarol Ariffin, Shahzlan Janawah, Muhammad Qutaibah
Kamruldzaman, ‘Afief Jamaludin, Amirul Aqim Ahmad, Tan Zhao Yi, Muruges Sehran
No comments:
Post a Comment