1.0 Pengenalan
Perniagaan yang sebesar ini juga akan banyak memberi
impak yang positif kepada masyarakat setempat dan negara kita. Masyarakat juga
dapat bekerja di d’Village Resort Melaka bagi menambahkan pendapatan harian
sekali gus dapat memajukan resort ini dengan memiliki pekerja yang ramai dan
berkualiti. Dalam kajian kes ini, dapat diketahui dengan lebih terperinci
tentang proses penubuhan dalam sesebuah perniagaan. Penubuhan yang lengkap bagi
perniagaan tersebut akan menyebabkan keuntungan yang banyak dan memberi
kebaikan-kebaikan kepada seluruh masyarakat dan negara. Dengan ini, negara akan
lebih maju kerana dengan keuntungan resort ini akan menambahkan pendapatan negara.
Negara akan dapat cukai daripada perniagaan d’Village Resort Melaka ini dan
dapat memajukan negara di mata dunia. Perniagaan juga boleh diusaha dengan
lebih lancar tanpa menghadapi kerugian dan rintangan yang serius.
Kami juga mendapati bahawa misi dan visi
penubuhan juga dianggap penting dalam sesebuah perniagaan. Ia dapat membawa
makna dari pelbagai segi dan pandangan.
Misi dan visi juga akan dijadikan sebagai salah satu slogan atau
matlamat bagi sesebuah perniagaan untuk memajukan dan menjayakan perniagaan
tersebut. Selain itu, pengurusan dalam sesebuah perniagaan juga merupakan faktor-faktor
yang penting bagi menjayakan sesebuah perniagaan.
Pengurusan yang tersusun dan pentadbiran yang
adil kepada pekerja-pekerja juga akan menarik minat pekerja untuk melaksanakan
tugas masing-masing dengan bersungguh-sungguh tanpa sebarang perselisihan faham
antara satu sama lain. Penubuhan yang sistematik juga tidak melupakan kebajikan
dan hak-hak bagi pekerja-pekerja dalam sesebuah perniagaan.
Di samping itu, hal ini juga boleh mendidik dan
memberi peluang untuk belajar teknik-teknik berkesan dalam berkomunikasi.
2.0 Latar Belakang Projek Pembangunan
Lokasi kajian ini bertempat di Ayer Keroh, Melaka.
Resort ini berdekatan dengan Zoo Melaka, Tasik Ayer Keroh, Taman Buaya dan juga
berdekatan dengan Pasar Raya Mydin. Jadi, kawasan resort ini sangat strategik
kerana berdekatan dengan tempat-tempat pelancongan di Melaka yang terdapat
ramai pelancong luar negara atau luar negeri yang boleh menginap di d’Village
Resort Melaka. d’Village Resort Melaka mempunyai keluasan yang sangat luas
iaitu kira-kira 10.6 hektar. Resort ini diketuai oleh pengurus operasi atau
ketua syarikat yang mempunyai pengalaman dalam bidang penghotelan.
d’Village Resort Melaka telah ditubuhkan selama
dua puluh tahun dan pelbagai cabaran dan dugaan dalam perniagaan telah
ditempuhi dengan baik. Resort ini juga telah menempuhi pelbagai jatuh bangun
dalam bidang penghotelan ini kerana terpaksa bersaing dengan pelbagai jenis
resort sekitar kawasan di negeri Melaka ini. Resort ini merupakan resort yang
pertama dibina di Melaka dan telah ditubuhkan pada Disember 1992. d’Village
Resort Melaka telah dirasmikan pada 15 April 1993 oleh Mantan Perdana Menteri
iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad.
Resort ini dianugerahkan tiga bintang dan mampu
juga bersaing dengan resort-resort yang lain yang ada di Melaka ini. Mantan
perdana menteri berbangga dengan pembukaan d’Village Resort Melaka yang
memenuhi ciri-ciri resort yang memenuhi citarasa pelanggan dan mampu maju pada
masa akan datang. d’Village Resort Melaka ini juga dimiliki sepenuhnya oleh
bumiputera.
d’Village Resort Melaka ini mempunyai kawasan
yang sangat luas. Resort ini mempunyai “ballroom” yang boleh menempatkan seribu
orang pelanggan. “Ballroom” ini boleh dijadikan tempat persandingan atau
perkahwinan dan juga seminar untuk pelajar-pelajar atau pekerja-pekerja. d’Village
Resort Melaka mempunyai penginapan yang selesa bersesuaian dengan harga yang
ditawarkan. Harga chalet dan hotel ini sangat berpatutan dengan keluasan
tersebut.
Ramai pengunjung atau penginap d’Village Resort
Melaka berpuas hati dengan harga dan juga layanan perkerja-pekerja resort yang
sangat peramah dan baik. Makanan yang disediakan di d’Village Resort Melaka ini
sangat sedap dan menarik. Ramai pengunjung atau penginap amat suka akan makanan
yang disediakan di resort ini. d’Village Resort Melaka ini juga sesuai untuk diadakan
seminar kerana resort ini mempunyai “ballroom” yang sangat besar.
Latar belakang para pekerja d’Village Resort
Melaka ini adalah kebanyakan dari mereka berasal dari kawasan yang berdekatan
dengan Ayer Keroh, Melaka. Terdapat sesetengah pekerja yang juga berasal dari
negeri-negeri lain yang berhijrah ke Melaka untuk mencari pekerjaan. Pekerja
yang berasal dari daerah lain di Melaka juga ada tetapi dalam bilangan yang
sedikit. Pekerja-pekerja di d’Village Resort Melaka terdiri daripada
pelajar-pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan ke atas. Kebanyakkan
pelajar-pelajar lepasan SPM ini dijadikan pekerja praktikal dengan diberikan
bayaran alaun setiap bulan. Pekerja-pekerja yang bukan lepasan SPM ada juga
bekerja di d’Village Resort Melaka dan kebanyakkan mereka bekerja sebagai
penyambut tetamu, penunjuk arah dan sebagainya. Pekerja-pekerja yang bekerja di
d’Village Resort Melaka sangat berpuas hati dan seronok bekerja di sini kerana
pihak atasan sangat baik. Dengan memperoleh pendapatan yang agak lumayan, para
pekerja susah untuk meninggalkan d’Village Resort Melaka untuk bekerja di
resort yang lain.
3.0 Operasi Resort
3.1 Objektif Penubuhan
Objektif penubuhannya
adalah menjadi salah satu resort pelancongan yang terkenal di mata dunia.
Objektif dan matlamat resort ini dapat dilihat dari misi dan visinya dalam
mencapai matlamat mereka itu. Bagi d’Village Resort Melaka, misi utama mereka
adalah menjadi resort milik bumiputera yang menepati hospitaliti dan memenuhi
ciri-ciri seperti berikut:
·
A-Affordable Price
·
K- Kampung Atmosphere
·
D- Different
·
V- Versatile
d’Village Resort Melaka
menawarkan harga yang berpatutan dan sesuai bagi semua pihak. Bagi mereka
kepentingan dan keselesaan pelanggan amatlah dititikberatkan. Selain itu, d’Village
Resort Melaka menyediakan suasana ala-ala kampung bagi mereka yang mencari kedamaian
dan ingin lari dari hiruk pikuk suasana bandar. Resort ini berbeza dari resort
yang lain dari segi lokasinya yang strategik, perkhidmatan yang cekap di
samping harganya yang berpatutan. Resort ini juga mempunyai pemandangan flora
dan fauna yang begitu indah sekali buat tatapan pengunjung.
d’Village Resort Melaka
mempunyai visinya yang tersendiri untuk terus maju dalam bidang ini. Antara
visi-visinya adalah Menjaga kebajikan semua pekerja d’Village Resort Melaka. Resort ini
sangat mengambil berat akan hal-hal kebajikan para pekerjanya untuk memastikan
mereka selesa dengan suasana bekerja dan dapat menjalankan tugas dengan efisien
serta cekap. Dengan cara ini, semua pekerja suka dan seronok bekerja di
d’Village Resort Melaka ini.
Visi d’Village Resort
Melaka yang kedua dan ketiga adalah menaiktaraf produk supaya lebih bermutu. Produk–produk
serta perkhidmatan yang ditawarkan di d’Village Resort
Melaka sentiasa dinaik taraf mutunya untuk memenuhi kehendak serta standard
yang dikehendaki oleh pelanggan. Membaik pulih dan membuat renovasi resort
untuk bersaing dengan resort-resort yang lain. d’Village Resort Melaka sentiasa
membaik pulih fasiliti-fasiliti mereka serta membuat renovasi bagi menarik
pelanggan ke resort mereka. Segala renovasi yang dibuat mengikut gaya yang
terkini dan disukai pelanggan.
Visi d’Village Resort
Melaka yang keempat adalah strategi pemasaran yang efektif dan inovatif. Antara
strategi pemasaran efektif yang dibuat adalah seperti menetapkan kadar bayaran
penginapan yang berpatutan, menyediakan pelbagai jenis masakan antaranya
masakan Melayu, Cina dan Barat dan juga menawarkan pakej yang sesuai sepanjang
pelanggan menginap di resort mereka. Contohnya pakej bufet Ramadhan yang
ditawarkan khusus sepanjang bulan puasa dan ‘steamboat’ untuk pelanggan.
Visi terakhir d’Village
Resort Melaka ini adalah menjadi resort terkemuka di Melaka. Untuk menjadikan cita-cita ini kenyataan, maka d’Village Resort Melaka
telah mengambil inisiatif sendiri iaitu dengan memastikan kebersihan resort
dijaga dengan baik. Setiap hari semua kawasan dalam resort ini akan dibersihkan
oleh para pekerjanya yang cekap dan mahir. Selain itu, d’Village Resort Melaka
memberi layanan serta perkhidmatan yang cekap di samping harganya yang
berpatutan.
Sekiranya matlamat,
misi dan visi ini tercapai ia bukan sahaja dapat meningkatkan taraf hidup diri
sendiri malah turut memberi sumbangan kepada impak sosioekonomi masyarakat dan negara.
Melalui resort ini, pelbagai masalah sosial dapat diselesaikan antaranya dapat
menaiktaraf kehidupan masyarakat setempat, mengurangkan kadar pengangguran,
menarik minat pelancong dalam dan luar negara serta memajukan kawasan
sekeliling.
Pelaksanaan operasi di d’Village Resort Melaka
diketuai oleh seorang pengurus resort. Pengurus resort berperanan menetapkan
matlamat dan menentukan ia tercapai mengikut tujuan organisasi. Pengurus resort
ini juga meneliti perkembangan dan peluang yang berlaku di persekitaran luaran
supaya organisasi itu dapat menyesuaikan diri kepada perubahan yang berlaku. itu. Dalam
erti kata lain pengurus resort memegang peranan penting dalam carta organisasi
kerana beliau merupakan tonggak utama pengoperasian.
Di bawah pengurus resort, terdapat beberapa
bahagian jabatan yang diwujudkan untuk melancarkan lagi pengoperasian resort.
Contohnya Bahagian Sumber Manusia yang berperanan mengurus urusan surat-menyurat
dan menyelaras tugas-tugas pentadbiran, mengurus pembangunan sumber manusia,
membuat perancangan dalam pembaharuan setiap bahagian, menyiap dan mengemaskini
rekod-rekod kakitangan dan lain-lain lagi.
Bahagian pentadbiran pula berperanan mengendalikan
surat keluar masuk, pengurusan mesyuarat, pengurusan sistem perkhidmatan
kaunter dan pengurusan peralatan pejabat. Urusan perkhidmatan kakitangan
merangkumi tugas-tugas mengemaskini rekod perkhidmatan, cuti, mengemaskini
keputusan pergerakan gaji, mengurus hal-hal berkaitan pengisian jawatan dan
hal-hal berkaitan dengan pemangkuan/penanggungan kerja.
Bagi bahagian pemasaran, mereka melakukan kerja-kerja penjualan dan/atau mempromosi barangan
atau khidmat bagi sesebuah organisasi. Pengiklanan dan keputusan dalam
penentuan harga juga dilakukan oleh bahagian ini. Pemasaran juga
bertanggungjawab dalam memenuhi kepuasan hati pelanggan akan kehendak mereka
dan juga untuk berhubung dengan pengendali operasi dan perekacipta. Bagi
pembentukan produk baru, bahagian pemasaran, rekabentuk dan pengeluaran mesti
bekerjasama dengan rapat bagi memastikan kejayaan implementasi perubahan dan
penambahbaikan produk baru yang lebih diterima oleh pelanggan. Pemasaran juga
berperanan untuk membekalkan maklumat atas pilihan pelanggan supaya rekabentuk
baru dapat memenuhi kehendak dan bertepatan dengan ciri-ciri yang disukai atas
bilangan yang sesuai dan kebolehhasilan (manufacturability)
reka bentuk baru tersebut.
Bahagian dapur berperanan penting dalam
pengoperasian sesebuah resort. Tanpa bahagian dapur operasi sesebuah resort itu
tidak lengkap ibarat rumah tidak bertiang kerana dari bahagian dapurlah segala
masakan serta menu yang terbaik disediakan dan dihidangkan kepada pelanggan.
Satu hidangan yang menarik serta lazat mampu menarik hati pelanggan untuk terus
berkunjung ke tempat tersebut.
Selepas organisasi lapisan pertama yang
melakukan kerja-kerja pejabat, terdapat organisasi lapisan kedua yang melakukan
kerja-kerja perkhidmatan seperti menyambut tetamu, housekeeping dan sebagainya.
Bagi tugas penyambut tetamu di d’Village Resort Melaka dilakukan di kaunter
hadapan mereka. Pelanggan disambut dengan senyuman serta layanan yang mesra
daripada pekerja disitu. Segala kehendak pelanggan juga dilayani dengan pantas
serta efisien oleh kakitangan d’Village Resort Melaka.
Housekeeping adalah
salah satu jabatan yang mempunyai peranan yang sangat besar dalam menyokong
usaha sebuah hotel atau resort sehingga dapat dikatakan bahawa fungsi housekeeping adalah salah satu jabatan
yang bertanggungjawab terhadap kebersihan, keselesaan, keselamatan, bagi
pengguna perkhidmatan hotel atau resort. Tugas-tugas pokok housekeeping
di antaranya adalah:
·
Menjaga kebersihan seluruh kawasan hotel
·
Merawat dan memelihara inventori hotel
·
Mengatur peredaran linen
·
Memelihara dan merawat taman dan tanaman
·
Melaksanakan perkhidmatan di bilik-bilik
·
Melaksanakan pencucian linen,
uniform dan pencucian pakaian tetamu
Bahagian makanan dan minuman atau
‘food and beverages’ dalam istilah Inggerisnya pula berperanan menawar pelbagai
jenis aneka makanan serta minuman kepada pelanggan. Di sini pelanggan boleh
memilih bermacam-macam jenis masakan yang ada seperti masakan Melayu, masakan
Cina serta masakan Barat. d’Village Resort Melaka menggunakan konsep
‘stall’ bagi menarik minat pengunjung terutama pengunjung dari dalam negara ke
resort mereka selain daripada bertukar menu setiap hari.
Lapisan terakhir dalam
carta organisasi adalah penyelia dan juga pekerja-pekerja. Tugas-tugas penyelia
merangkumi melatih, memecat, mengatur, dan menyelia pembantu, tukang cuci, dan
kakitangan pengemasan lain, membeli atau mengawal pembelian bekalan, mengawal
penyimpanan dan pengeluaran bekalan, menyelia kebajikan am dan tingkah laku
individu dalam institusi. Bagi pekerja-pekerja bawahan, tugas-tugas mereka
merangkumi menyapu atau memvakum, mencuci dan menggilap lantai, perabot, dan
lekapan yang lain, mengemas katil, mencuci bilik mandi dan membekalkan tuala
dan sabun serta barangan yang berkaitan, mencuci dapur secara amnya membantu
dalam kerja-kerja dapur, termasuk membasuh pinggan mangkuk, bertanggungjawab
mengendalikan pengurusan pembersihan resort, penginapan, menyelia dapur dan
dewan makan, memeriksa bahan-bahan mentah dan peralatan dapur. Kebanyakan
pekerja-pekerja yang bekerja di d’Village Resort Melaka merupakan penduduk
tempatan dan bekerja secara sepenuh masa. Cuma kadang-kadang ketika waktu-waktu
puncak seperti cuti sekolah barulah pekerja-pekerja separuh masa diupah untuk
bekerja di situ.
Selain itu d’Village
Resort Melaka melakukan pelbagai aktiviti sampingan tetapi tetap menjadikan
penginapan sebagai fungsi utama. Contoh aktiviti sampingan yang dijalankan
adalah menyajikan tempat yang ideal untuk menjalankan apa-apa acara seperti
acara perkahwinan, seminar ataupun persidangan khas. Kemudahan untuk konvensyen
termasuk sebuah dewan yang mewah dan tanpa tiang dengan kapasiti sehingga
seribu tetamu juga turut terdapat di sini. Terdapat juga empat bilik tambahan
dan ballroom yang dilengkapi dengan kemudahan audiovisual moden. d’Village
Resort Melaka juga turut mempunyai kemudahan yang
selesa seperti tempat letak kereta yang selamat dan luas, kolam renang, kafe,
wifi dan kedai runcit untuk para pelanggan.
4.0 Kekuatan d’Village
Resort
Setiap projek
pembangunan yang dijalankan di Malaysia mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri.
d’Village Resort Melaka adalah termasuk dalam kategori industri pelancongan.
Dewasa ini, industri pelancongan di Malaysia semakin pesat dan berkembang maju.
Hal ini kerana rakyat Malaysia mengamalkan budaya melancong di negara sendiri.
Kebanyakan rakyat lebih berminat untuk melancong di negara sendiri bersesuaian
dengan Malaysia yang mempunyai pelbagai budaya dan identiti tersendiri bagi
setiap negara seperti Melaka yang terkenal dengan bandar bersejarah manakala
Terengganu pula terkenal dengan canting batik juga pulau-pulau yang cantik.
d’Village Resort Melaka terletak berdekatan
dengan tempat-tempat menarik seperti Taman Botanikal, bersebelahan dengan jalan
utama, dan Taman Buaya. Selain itu, resort ini juga mempunyai banyak kemudahan
yang menyenangkan pelanggan seperti kawasan tempat letak kereta yang luas,
mempunyai kemudahan wifi, kolam renang yang bersih, keselesaan di kafe,
terdapat kedai runcit mini dan bilik penginapan yang banyak. Seperti yang kita
tahu, industri pelancongan semakin berkembang lebih-lebih lagi di musim cuti
sekolah. Maka, resort-resort banyak mendapat permintaan yang tinggi dari para
pelanggan yang gemar melancong.
Promosi yang mantap juga merupakan salah satu
kekuatan resort ini. Majalah City
Explorer merupakan majalah yang banyak mempromosikan tempat-tempat
penginapan yang menarik termasuklah d’Village Resort Melaka ini. Keistimewaannya
adalah majalah ini akan diedarkan pada setiap taman perumahan yang berada di
Melaka. Oleh itu, lebih mudah dan senang untuk orang ramai mengetahui tentang
kewujudan tempat penginapan ini. Bahagian promosi bagi resort ini telah membuat
satu laman sesawang untuk memperkenalkan resort ini kepada pelancong luar
melalui sumber internet.
Bersesuaian dengan zaman teknologi yang semakin
pesat, promosi melalui internet lebih mudah dan senang untuk pelancong luar
mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kewujudan resort ini. Bak kata pepatah
“dunia di hujung jari”. Dalam pada itu, resort ini juga menawarkan pakej-pakej
lain selain daripada tempat penginapan sebagai fungsi utama. Pakej-pakej
menarik seperti pakej seminar ditawarkan kepada sekolah-sekolah mahupun pejabat
yang ingin mengadakan seminar kepada pelajar ataupun pekerja mereka.
Kebiasaannya dalam bulan ramadan, resort ini menawarkan pakej bufet dan juga
memberi harga yang istimewa pada hari-hari tertentu. Resort ini juga
menyasarkan pelanggan yang datang dari semua golongan tanpa mengiraa golongan
yang berpendapatan rendah atau sebaliknya. Resort ini sesuai kerana harga yang
berpatutan, tempat yang bersih dan selesa serta makanan yang disediakan
berkualiti dan dijamin halal.
5.0 Impak Sosioekonomi
Kepada Masyarakat Setempat dan Negara
Setiap projek pembangunan yang dijalankan akan
memberi impak dari segi sosioekonomi terhadap masyarakat setempat dan negara. Contohnya
setiap bilik yang disewakan akan dikenakan cukai. Cukai yang dikenakan diberi
kepada pihak kerajaan sebagai cukai kerajaan.
Cukai yang dikenakan ke atas rakyat bukan untuk kepentingan sendiri
tetapi sebagai pusingan modal negara dalam mengimbangi kewangan negara supaya
sentiasa dalam keadaan stabil. Oleh itu, cukai tersebut sedikit sebanyak dapat
membantu kerajaan dalam menstabilkan ekonomi negara.
Selain daripada itu, projek pembangunan ini
dapat membantu negara dalam memperluaskan sektor pelancongan ini kepada negara
luar. Hal ini bagus kerana dapat membuka mata negara luar agar dapat mengenali
Malaysia seterusnya menjadikan Malaysia sebagai salah satu negara maju di
dunia. Projek-projek pembangunan yang dijalankan contohnya d’Village Resort
Melaka adalah salah satu cara ataupun kaedah untuk menarik pelancong luar agar
datang melancong di negara Malaysia bukan sahaja sekadar melancong tetapi dapat
memperkembangkan budaya masyarakat Malaysia yang mempunyai pelbagai suku kaum
dan etnik.
Sektor pembangunan ini juga memberi impak positif
kepada masyarakat setempat. Antaranya adalah dapat memberi sumber pendapatan
kepada pembekal-pembekal bahan mentah seperti pembekal telur, pembekal ayam,
sayur-sayuran dan pembekal barangan perabot juga elektrik. Hal ini dapat
membantu para pembekal semakin maju dalam perniagaan serta dapat memperluaskan
perniagaan mereka. Kebiasaannya, projek pembangunan seperti resort ini
mengambil pekerja yang berasal daripada tempat yang berdekatan seperti
masyarakat setempat. Hal ini kerana memberi kemudahan kepada pekerja mereka
untuk berulang alik ke rumah. Oleh itu, dapat memberi peluang kepada masyarakat
setempat mendapatkan pekerjaan yang menjamin masa hadapan. Disebabkan peluang
pekerjaan yang menjamin masa hadapan maka para pekerja dapat menjana pendapatan
yang lebih baik dan stabil. Kesan daripada itu juga dapat menaiktarafkan
ekonomi sesebuah keluarga.
Kesan positif daripada sudut lain adalah dapat
menjamin kesejahteraan sesebuah keluarga. Contohnya, sesebuah keluarga dapat
meluangkan masa bersama di resort ini selain dapat menenangkan jiwa dan dapat
keluar daripada kepompong aktiviti harian yang rumit. Oleh itu, impak yang
positif banyak dipengaruhi oleh projek pembangunan ini.
6.0 Cadangan dan
Potensi Masa Hadapan
Setiap perniagaan
mempunyai perancangan di masa hadapan dalam menambahbaikkan lagi perniagaan
yang sedia ada. Bagi d’Village Resort Melaka, mereka menaik taraf segala
kemudahan yang sedia ada. Selain itu mereka juga mengharapkan bahawa resort ini
dapat menyediakan perkhidmatan penginapan yang terbaik di seluruh negeri
Melaka. Pihak resort juga mencari pelanggan tetap atau “regular customer” bagi
menjamin masa depan resort ini.
Di samping itu, pihak
d’Village Resort Melaka akan cuba menjadi resort bertaraf tiga bintang yang
terbaik bukan sahaja di Melaka, malah di serata Malaysia. Pihak resort sedaya
upaya memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada para pelanggan. Taraf layanan
dinaik taraf supaya dapat memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan. Pihak
resort juga memastikan servis yang diberikan adalah berkualiti. Sehubungan itu,
d’Village Resort Melaka juga berpotensi menjadi resort yang terbaik di seluruh
Melaka bahkan di seluruh Malaysia. Dengan kedudukan yang strategik dan kawasan
tumpuan pelancong, potensi kejayaan resort ini teramat besar. Ini secara tidak
langsung dapat meningkatkan ekonomi dan pembangunan negara dalam bidang penghotelan.
Pihak resort juga meningkatkan lagi
perkhidmatan dan layanan kepada pelanggan. Para pekerja yang tidak mempunyai
pengalaman akan diasuh dan diajar cara bagaimana hendak memuaskan kehendak
pelanggan. Pelanggan perlu diutamakan dalam segala aspek, tidak kira dari segi
keselesaan, kebersihan atau servis layanan yang diberikan. Pihak resort berusaha
untuk memartabatkan lagi nama resort supaya setanding dengan nama-nama besar
dalam dunia penghotelan. Tambahan pula, Malaysia sekarang semakin banyak dikunjungi
oleh pelancong-pelancong luar negara, bukan sahaja mereka menetap di hotel
untuk tidur dan sebagainya, malah mereka dapat mempelajari tentang budaya
masyarakat Malaysia yang berbilang kaum ini.
MZ Zainudin, Nursyafika Kamizi, Che Farha Nabila Che Mohd Noor, Michelle Wong Khai
Shing, Nur Izzaty Muhamad Ridzuan, Siti Nurazeera Azli
No comments:
Post a Comment