Friday, November 07, 2014

Tiga kemalangan dalam satu jam







Kemalangan jalan raya di lebuh raya utara selatan dari Ayer Keroh ke Bangi boleh dikatakan kerap berlaku. Sama ada ke utara atau ke selatan, kemalangan ini boleh berlaku di mana-mana tempat. Biasanya antara Nilai dan Seremban kerana kenderaan yang banyak dan lorong jalan yang sempit.

Petang ini saya bertolak dari Melaka pukul empat dalam keadaan hujan renyai-renyai. Petang Jumaat biasanya banyak kenderaan yang naik ke Kuala Lumpur. Menggunakan aplikasi waze, saya boleh tahu di mana kenderaan sesak dan berlaku kemalangan.

Sepanjang jalan ke tol Kajang dan Putrajaya, terdapat tiga kemalangan jalan raya.

Pertama, selepas susur keluar rehat dan rawat Seremban di mana seorang penunggang motosikal tersandar di bumper kereta Perodua Kelisa berwarna biru. Motosikalnya sudah pun terbabas di tepi jalan. Kenderaan berhimpit-himpit sepanjang laluan ini. Pengguna lebuh raya yang prihatin dilihat mengurus trafik dengan melambai-lambai kain meminta kenderaan diperlahankan. Ada tiga hingga empat kenderaan yang berhenti untuk memberi bantuan. Kejadian ini mungkin baru berlaku kerana ambulans belum lagi tiba walaupun saya ada mendengar bunyi siren.

Kedua, betul-betul di sebelah tiang AES Bangi berhampiran KLIUC. Sebuah kereta Proton Iswara masuk longkang. Kereta ini terbongkah dengan keempat-empat tayar berada di atas. Ketika saya melalui tempat ini, pemandunya duduk bertingkuh melihat keretanya. Barangkali beliau berada dalam keadaan panik dan trauma. Dua buah motosikal berhenti untuk melihat kereta berkenaan di samping sebuah pick-up juga sudah berada di situ.


Ketiga, kemalangan yang melibatkan sebuah kereta Proton Saga berwarna hijau yang menuruni selekoh di Presint 11 Putrajaya. Kemalangan ini menyebabkan laluan berkenaan sesak lebih-lebih lagi dengan kehadiran kenderaan FRU yang mungkin baru menamatkan tugas di Mahkamah Persekutuan. Beberapa kenderaan berwarna merah membawa anggota FRU turut tersangkut di laluan ini. Hujan renyai-renyai mungkin menyebabkan jalan licin dan pemandu tidak dapat mengawal kenderaan.

Tiga kemalangan ini menjadi contoh bagaimana sistem jalan raya di negara kita berfungsi.

Lebuhraya Utara Selatan sedang dinaik taraf menjadi lapan lorong. Di kiri dan kanan lorong-lorong ini diletakkan bongkah-bongkah yang memisahkan antara jalan sebenar dengan jalan tambahan. Lorong untuk penunggang motosikal tidak disediakan dan mereka perlu berkongsi laluan dengan lori, treler, kereta, bas dan van. Tidak hairanlah sepanjang perjalanan saya, penunggang motosikal lebih kerap menjadi mangsa kemalangan.


Lebuh raya ini juga tidak disenggara dengan sempurna kerana banyak permukaan jalan yang mula berlubang dan bertampal-tampal. Di laluan jambatan, proses menutup ruang yang menyambung antara jambatan tidak dilakukan dengan ikhlas menyebabkan ruang berkenaan kembali berlubang, semakin lama semakin besar. Keadaan ini tidak dihiraukan oleh pihak lebuh raya. Pengguna perlu tunggu beberapa tahun lagi untuk melihat sambungan pada ruang berkenaan ditutup dengan sempurna. Ruang berlubang ini lebih kerap di laluan Seremban-Pedas-Simpang Ampat.


Post a Comment