Monday, January 06, 2014

Modul pembangunan insan





Penyusun: Unit Manhaj Jawatankuasa Tarbiyyah IKRAM
Tahun: 2013
Penerbit: Bahagian Penerbitan Jawatankuasa Tarbiyyah IKRAM, Seri Kembangan, Selangor.
Muka Surat: 564

Manusia untuk tempoh yang sangat lama telah tenggelam dengan kehidupan jahiliyah di seluruh muka bumi. Lalu Allah swt dengan rahmatNya mengutuskan kekasihNya, Muhammad saw sebagai nabi dan rasul penutup bagi mentarbiyah manusia seluruhnya kembali kepada mengilahkan Allah swt dan merasai nikmat iman.


Bersama dengan baginda diturunkan manhaj iaitu al-quran sebagai panduan dalam usaha baginda saw untuk menjalankan dakwah ilaLlah. Maka Ar Rasul saw dalam tempoh 23 tahun telah melaksanakan amanah Allah swt ini dengan sepenuh tenaga dan kemampuannya sehingga akhirnya Islam itu menjadi agama dan deen kepada masyarakat seluruh dunia.
Ya, itulah metod yang tepat dalam mengembalikan umat manusia kepada Islam iaitu tarbiyah yang kita perlu imani dan laksanakannya dengan sepenuh kemampuan jika ingin mengislah umat manusia pada hari ini.
Langkah pertama perubahan dan pembaharuan berorientasikan kepada hati dan jiwa. Oleh kerana itu kesatuan hati menjadi prasyarat sebelum kesatuan manusia dengan organisasi dan manhaj. Dari taujih rabbani yang diajarkan Rasulullah saw kepada kita inilah kita bermula. Kita mulakan dengan pemulihan individu-individu sebelum kita mula memulihkan massyarakat dan negara.
Kita bersungguh-sungguh mengubah individu kerana mereka menjadi ejen kepada perubahan yang lebih besar.
Apa yang kita perlukan daripada mereka ini? Kita perlukan ruh yang peka dan hati yang hidup, individu yang memiliki hati dan perasaan yang sensitif. Kita perlukan orang-orang yang muda dan kuat, memiliki cita-cita dan matlamat yang tinggi serta berusaha ke arahnya.
Dakwah ini hanya akan hidup dan dapat terus bergerak dengan adanya orang-orang seperti ini. Orang yang menjadi hamba Tuhan dan bukan dirinya sendiri apatah lagi menjadi hamba dan penghibur masyarakat. Kita ingin membentuk manusia yang memimpin dan membimbing masyarakat, bukan sekadar menunggu respons kepada isu dan peristiwa. Individu-individu ini tidak lahir secara semula jadi atau turun dari langit. Mereka hanya akan muncul selepas proses tarbiyah rabbaniyah dalam jangka masa panjang. Ingatlah janji Allah adalah benar bagi orang-orang yang sabar dengan jalan dakwah ini sama ada kita sempat melihat kemenangan atau syahid berjumpa Allah membawa amal-amal kita.
Buku tebal ini merupakan kompilasi beberapa buah buku yang telah disusun dalam rangka untuk menjalankan tarbiyah umat manusia. Namun begitu, ia hanyalah semata-mata ilmu yang akan bergantung kepada kemampuan individu yang akan memanfaatkannya. Sebagaimana al-quran yang sarat dengan segala kelebihan, kehebatan dan keajaiban, namun semua itu bergantung kepada kemampuan seseorang manusia untuk mengutipnya.
Buku ini juga adalah susunan manusia yang pastinya tidak sunyi dari kesilapan, maka jadikanlah ia hanya sebagai panduan dalam melaksanakan tarbiyah. Dengan itu juga, maka sesiapa yang memiliki dan mampu memanfaatkan apa juga sumber lain, maka yang demikian itu adalah hikmah yang telah ditemuinya dan dialah (selaku muslim) lebih berhak untuk memanfaatkannya.
“Dan tiada kemenangan kecuali dari Allah” (Al-Anfal: 10)
Post a Comment