Wednesday, January 08, 2014

Pelaburan sosial atasi jenayah



Bunuh, rogol, kelar, sembelih, libas, tikam, tembak, dera, culik, tembak, tumbuk, rompak, curi, ragut, ugut , serang dan pukul adalah cerita harian yang mengisi surat khabar dan berita semasa di media. Semua berlaku dalam keadaan yang menyayat hati dengan mangsa mati, cedera parah atau dimasukkan ke hospital. Implikasi jenayah seperti ini melibatkan semua lapisan masyarakat.


Golongan marhaen seperti pekerja buruh, penghantar surat dan pemandu teksi ada halnya. Jenayah mereka biasanya melibatkan kecederaan emosi yang berakhir dengan pertengkaran dan pergaduhan. Jika melibatkan minuman beralkohol dan mabuk, mereka bertindak di luar batas dengan kecenderungan membunuh.

Golongan pertengahan pula lebih cerdik dan bijak menguruskan kejadian jenayah mereka. Jika melibatkan pergeseran harta benda atau keperluan peribadi, mereka akan merujuk ke mahkamah dengan penguam yang hebat. Jika melibatkan konflik keluarga, mereka juga memilih mahkamah untuk penyelesaian. Golongan ini mampu kerana mereka ada kesedaran, jaringan rakan-rakan yang profesional dan ada wang.

Golongan elit dan berstatus sosial tinggi dalam masyarakat juga ada masalah sosial mereka sendiri. Seperti kata Ustaz Shamsuri, bangun pagi-pagi bukannya hendak makan apa tetapi “hendak makan siapa” yang berlegar-legar dalam fikiran mereka. Namun kes jenayah yang melibatkan pembunuhan agak jarang dalam kelompok ini.

Jenayah yang disiarkan oleh media saban hari semakin meningkat. Selepas seminggu di tahun 2014, kematian dan kecederaan kerana pelbagai sebab menghiasi muka hadapan akhbar dan laporan terkini di portal berita masing-masing.

Kejadian terbaru ialah sepasang suami isteri mati di sebuah hotel kerana pergaduhan akibat hendak bercerai. Isteri dikelar sehingga hampir putus kepala dan suaminya mengelar leher sehingga kehilangan darah dan akhirnya meninggal dunia. Suaminya seorang pensyarah yang sudah tentu tidak ada masalah kewangan untuk hidup.

Kisah yang lebih rumit ialah seorang orang kurang upaya iaitu bisu dan pekak dijatuhkan hukuman penjara dan sebat kerana merogol, seks luar tabii dan merompak seorang wanita di bilik air tempat bekerja. OKU berkenaan sudah punyai dua orang anak yang masih kecil. Mangsa rogol terpaksa menanggung derita psikologi dan mental kerana berasa malu dan menganggap dirinya tidak bersih.

Kes yang menarik ialah empat ekor lembu disumbat ke dalam kereta. Kegiatan mencuri lembu ini bukan berlaku di beberapa tempat sahaja sebaliknya berlaku di seluruh negara. Lalu kita berfikir bagaimana hendak mengenal pasti sesebuah kereta yang disyaki boleh menyumbat banyak lembu?

Masalah sosial yang berlaku dalam masyarakat akan terus berlaku hari demi hari jika negara kita masih memandang isu-isu sosial kurang penting berbanding isu ekonomi atau isu politik. Akhirnya, masyarakat terpaksa menanggung kesulitan hidup. Bayangkan melangkah keluar dari rumah, kita perlu berhati-hati kerana kita mungkin menjadi mangsa rompakan, dipukul atau dibunuh. Apa yang perlu kita lakukan?

Mahu atau tidak mahu, kita harus melihat bahawa pendidikan dan hukuman jenayah belum dapat menghalang individu untuk melakukan jenayah. Banyak faktor yang menyumbang kepada pelakuan jenayah yang dilakukan oleh seseorang atau sekumpulan orang.

Dalam satu rumusan oleh ketua-ketua polis Amerika Syarikat dalam Police Executive Research Forum berkaitan faktor yang menyumbang kepada keganasan jenayah, mereka mengenal pasti sepuluh faktor iaitu:

Pertama, kumpulan jenayah seperti sindiket atau kongsi gelap (82%).
Kedua, jenayah juvana atau belia (80%).
Ketiga, keadaan ekonomi seperti kemiskinan dan pengangguran (74%).
Keempat, impulsif (ikut kata hati) dan tidak sensitif pada isu (74%).
Kelima, pelatih yang dibebaskan dari pusat pemulihan (69%).
Keenam, dadah (67%).
Ketujuh, kemahiran keibubapaan yang lemah (63%).
Kelapan, mudah mendapat senjata seperti senapang atau pistol (55%).
Kesembilan, saksi atau mangsa kejadian tidak memberi kerjasama (37%).
Kesepuluh, pelajar cicir semakin meningkat (36%).


Melihat kepada sepuluh faktor yang menyumbang kepada jenayah di Amerika Syarikat dalam dua hingga tiga tahun lepas, kita boleh merumuskan bahawa golongan jenayah berkumpulan, juvana dan keadaan ekonomi menjadi penyumbang terbesar di negara itu.


Berbanding Malaysia, sebahagian daripada faktor ini mungkin ada kaitan dengan pelakuan jenayah yang terjadi. Jenayah tidak sahaja melibatkan kumpulan malah desakan hidup, kerakusan terhadap kemewahan dan pengaruh sekitar dilihat menjadi pendorong kepada peningkatan kadar jenayah yang semakin banyak seperi yang disiarkan dalam akhbar dan media massa.

Usaha yang lebih berani dan bersungguh-sungguh wajar dilakukan oleh kerajaan dan agensi penguatkuasa di samping menjadikan pendidikan sebagai perisai kepada jenayah ini. Kita boleh membuang jauh-jauh anggapan bahawa jenayah meningkat seiring dengan pertambahan pendapatan akibat jurang miskin-kaya, sebaliknya merangka pelan transformasi yang lebih menyeluruh melibatkan pelaburan ekonomi dan pelaburan sosial.
 

No comments:

Post a Comment