Friday, January 10, 2014

Dialog selesai konflik



Umat Islam di Malaysia menyambut Maulidur Rasul pada tahun 2014 dengan menerima pelbagai cabaran. Seperti satu trend, apabila hampir sambutan ini, ada gerakan untuk mengganggu keagungan Rasulullah saw. Ia tidak terkecuali di negara ini malah di seluruh dunia.


Beberapa tahun lalu, lakaran kartun yang menggambarkan wajah Rasulullah saw dengan serban dan bom yang dibuat oleh kartunis Denmark dalam surat khabar. Akhbar tersebut menerima kecaman dan produk tenusu keluaran negara itu dilarang masuk ke Arab Saudi. Ketika itu, gerakan memburukkan Rasulullah saw dan agama Islam belum meluas di Malaysia.

Dalam setahun dua ini, gerakan tersebut dilihat berani menampilkan diri dengan membawa isu yang mengelirukan masyarakat Islam. Isu ini tidak terkecuali penggunaan kalimah Allah yang melibatkan jabatan agama Islam, gereja, ahli politik dan masyarakat awam.

Pengaruh isu ini memecahkan umat Islam kepada tiga pihak. Pertama, mereka yang bangkit menyatakan bantahan, kedua, mereka yang mengambil pendekatan “tidak gopoh” dan ketiga, mereka yang bersimpati dengan gereja sehingga membawa bunga untuk paderi.

Tiga kelompok ini wujud kerana masing-masing mempunyai pendirian dan pendekatan sendiri.

Jadi, apakah penyelesaian terbaik untuk meredakan ketegangan ini supaya masyarakat Malaysia yang bersifat majmuk dapat memahami bahawa isu yang sensitif melibatkan agama boleh menyumbang kepada perbalahan yang lebih buruk.

Cadangan Tun Dr Mahathir supaya ISA dihidupkan kembali khusus untuk membendung puak pelampau dalam negara mendapat sambutan daripada pihak polis. Sebagai agensi penguatkuasa, kehadiran ISA dilihat mampu membendung anasir-anasir yang mahu mencetuskan konflik berbahaya dalam masyarakat. ISA yang bersifat mencegah itu dirasakan boleh mengatasi sebarang isu sensitif seperti yang berlaku ketika ini.

Bagaimanapun tidak semua orang setuju dengan cadangan ini. Alasannya ialah kita masih boleh menggunakan saluran undang-undang untuk mendakwa mereka yang mencetuskan perbalahan dan menyemarakkan sengketa masyarakat. Cuma dalam saluran undang-undang ini, tempoh untuk menyelesaikan isu mengambil masa lebih panjang dan memakan tahun. Tidak ada satu mekanisme untuk membendung sebarang sengketa jika meletus melainkan ditahan reman dalam tempoh yang singkat.

Cadangan lain ialah menyuburkan budaya dialog dalam kalangan pemimpin politik, aktivis masyarakat dan pemimpin agama. Proses dialog ini mesti digerakkan oleh kerajaan dengan mengambil pendekatan berbincang dan mengutamakan kepentingan negara. Perpecahan Yugoslavia kepada Bosnia, Crotia dan Serbia disebabkan ketaksuban terhadap puak dan agama sendiri sehingga negara yang besar, cantik dan hidup harmoni bertukar menjadi kecil, hambar dan sentiasa berburuk sangka sesama sendiri.

Menggerakkan dialog dalam kalangan ahli akademik dan cendekiawan lebih mudah kerana mereka memiliki tahap ilmu dan kematangan yang tinggi. Mereka juga lebih memahami adab berdialog dan dapat menghasilkan rumusan yang lebih tepat.

Penyelesaian terhadap sebarang konflik di Malaysia wajar dilakukan menerusi dialog berbanding sengketa dan perbalahan. Walaupun Malaysia pernah digegarkan dengan pergaduhan kaum pada 1969, keadaan selepas itu semakin baik biarpun ada masanya tegang tetapi stabil. Sesuatu usaha yang lebih konkrit wajar diusahakan supaya kemajuan negara tidak disekat oleh kejadian yang merosakkan semua pembangunan yang dilakukan selama ini.
 

No comments:

Post a Comment