Sunday, January 26, 2014

Hayati falsafah pendidikan

 
 
 


Bidang pendidikan merupakan nadi kepada pembangunan negara. Ia menjadi nadi kerana dapat mengubah pemikiran, budaya dan cara hidup masyarakat dalam tempoh yang singkat. Justeru, pendidikan menjadi kayu ukur kepada pembangunan sesebuah negara.

Negara-negara maju sentiasa menjadikan pendidikan sebagai agenda penting dalam memajukan negara. Mereka memperuntukkan belanjawan negara yang tinggi dalam bajet tahunan supaya pembangunan dan kemajuan negara ditingkatkan. Oleh itu, peranan guru dan penjawat awam yang terlibat dalam pendidikan sentiasa diberi perhatian seperti imbuhan kenaikan gaji, kemudahan elaun dan galakan membangunkan potensi diri. Malah ada negara yang menawarkan gaji yang lumayan kepada guru yang berpendidikan sarjana atau doktor falsafah.

Malaysia juga sedang melangkah era yang sama apabila kerajaan memperkenal blueprint pendidikan negara 2013-2025 untuk melahirkan masyarakat pendidik dan generasi yang bertaraf global.

Dalam pada itu, tindakan seorang guru sebuah sekolah di Sungkai, Perak amat memalukan dan mendukacitakan sistem pendidikan negara. Dilaporkan seorang guru Cina di sekolah jenis kebangsaan Cina telah menghukum dua orang pelajar Melayu dengan menyuruh pelajar tersebut memakan rumput seperti lembu. Dileher mereka dikalungkan loceng diumpamakan lembu. Guru tersebut juga mengugut akan memuat naik gambar berkenaan di facebook untuk tatapan pengikutnya.

Kisah ini amat malang berlaku di sekolah. Masih ada guru yang tidak tahu mendidik anak muridnya. Saya teringat kisah Profesor Sidek Baba menceritakan zaman persekolahannya yang sungguh susah.

Beliau ke sekolah menunggang basikal dan seringkali mendapat tempat terakhir dalam peperiksaan. Pernah seorang gurunya yang sudah tidak dapat menahan kemarahan akibat kebodohannya, suatu hari membaling bola ke arah Sidek Baba dan terkena belakangnya. Lalu, dalam ceramahnya itu beliau bertanya, “Beginikah caranya seorang guru mendidik anak muridnya?” Suatu pertanyaan yang berat bagi mereka yang memahami benar falsafah pendidikan.

Berbalik kepada guru yang menggantung loceng dan meminta pelajar makan rumput tadi, kita ingin bertanya, “Beginikah caranya beliau mendidik anak murid?” Ternyata guru berkenaan hanya mengikut emosi dan tidak tahu mendidik pelajar.

Tindakan harus diambil ke atas guru berkenaan sesuai dengan perbuatannya memandangkan isu ini sudah diketahui umum. Pihak polis harus segera mengambil langkah pencegahan kerana ia melibatkan perbuatan mengaibkan manakala Kementerian Pendidikan perlu membuat sesuatu untuk meredakan kemarahan orang ramai.

Walaupun yang terlibat adalah guru berbangsa Cina, undang-undang tidak perlu melihat kepada bangsa sebaliknya kepada impak tindakannya yang merosakkan nilai dan kepercayaan orang ramai kepada pendidikan negara.

 

No comments:

Post a Comment