Friday, January 24, 2014

Banyakkan doa supaya keluarga bahagia



Proses penceraian yang sedang dilalui oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar menjadi berita utama di media. Hakikatnya beliau harus banyak berkorban untuk menjadi ahli politik dan isteri.

Takdir menentukan apa yang sedang dilaluinya dan kehidupan sebagai ibu tunggal tidaklah mengurangkan cabaran kehidupan.

Penceraian pasangan Islam semakin meningkat setiap tahun. Tanpa mengira latar belakang pasangan, penceraian boleh berlaku kepada sesiapa sahaja kerana pelbagai faktor seperti kewangan, orang ketiga, pengaruh keluarga mertua dan seksualiti. Dalam kes Nurul Izzah, faktor sebenar tidak diketahui.

Beliau tidak dapat mengelakkan diri daripada menjadi perhatian kerana kesan penceraian di usia muda bakal memberi impak kepada prestasi kerja dan keadaan keluarganya. Orang yang bersimpati turut mengharapkan kehidupannya lebih baik di samping berperanan sebagai ahli politik yang matang. Orang yang dengki dan iri hati akan terus memburukkan keadaannya supaya dia kecewa dan mengundurkan diri.

Dalam sejarah politik Malaysia, ada ahli parlimen yang berjawatan tinggi turut menghadapi masalah keluarga seperti bercerai, kahwin lain dan poligami. Namun ia tidak dijadikan isu besar kerana masyarakat memahami dan dapat membezakan hal peribadi dan privasi diri. Malah ada yang berkahwin, cerai dan kahwin lagi lebih berjaya dalam kerjaya politik mereka. Justeru, penceraian bukanlah penamat hitam kepada laluan politik yang masih panjang.

Apa yang Nurul Izzah patut bersedia ialah kasih sayang anak-anaknya tidak sama ketika bergelar suami isteri. Emosi anak-anak amat berbeza ketika dibesarkan oleh ibu bapa dan dibesarkan oleh ibu atau bapa. Biasanya anak-anak yang berumur tujuh tahun ke bawah ingin sentiasa bersama ibu dan bapa dari pagi hingga malam.

Anak-anak yang tidak dapat memenuhi keperluan emosi ini lebih mudah merajuk, suka menyendiri dan membesar sebagai individu yang tidak peduli dengan orang lain.

Perubahan boleh berlaku kerana komunikasi antara anak dan ibu atau bapa semakin kurang dan lama-kelamaan anak-anak menganggap kehidupan keluarga tidak penting. Proses mengabaikan ibu dan bapa bermula di sini. Mereka membesar sebagai individu yang tidak cukup kasih sayang dan cuba mengisi kasih sayang ini dengan akrab bersama datuk atau nenek serta rakan-rakan sebaya.

Faktor lain yang menentukan perkembangan emosi, intelek, fizikal dan spiritual anak-anak ialah kecukupan kewangan, didikan agama dan keupayaan bersekolah. Ramai anak pasangan yang bercerai tercicir dari arus perdana pendidikan kerana kurang tumpuan dari ibu atau bapa. Tanpa pendidikan pada hari ini, tidak ada apa yang membantu untuk menjadikan hidup lebih baik.

Dalam hidup ini, ketentuan jodoh, rezeki, hidup dan mati adalah milik Allah. Sewajarnya kita banyakkan doa mengharapkan agar perkahwinan yang dibina akan berada di bawah rahmat Allah dan keluarga akan sejahtera. Jadikan penceraian sebagai pilihan akhir ketika masih ada doa dan sokongan daripada keluarga, teman dan rakan supaya melalui keluarga inilah kita mendapat syurga dunia dan akhirat.

 

No comments:

Post a Comment