Wednesday, January 22, 2014

Hubungan dua hala lebih penting

 
 


Larangan masuk ke Jepun oleh imigresen negara itu ke atas pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) amat memeranjatkan masyarakat Malaysia dan negara-negara lain. Imej beliau sebagai pemimpin tersohor sama ada ketika dalam kerajaan atau semasa menjadi pembangkang sangat tercalar akibat peristiwa berkenaan.

Berbagai-bagai andaian yang dibuat oleh ramai orang sama ada berbentuk fakta atau jenaka. Bagaimanapun bentuk jenaka lebih banyak seperti kesalahan mengisi borang bagi ruangan tujuan lawatan, tidak membawa kangkung dan kaitan dengan ultraman. Semuanya adalah sindiran yang cuba mensensasikan kejadian berkenaan.

Namun fakta yang sebenar ialah penerangan yang diberikan oleh Kedutaan Jepun di Malaysia yang menyabitkan kesalahan jenayah beliau pada tahun 1999 dan beliau perlu memohon visa untuk ke Jepun. Kegagalan Anwar Ibrahim membuat rayuan menyebabkan beliau diarahkan pulang dengan penerbangan terdekat.

Hari ini beliau inginkan penjelasan dari Kementerian Luar yang beliau anggap sebagai “tangan ghaib” menyebabkan tragedi ini.

Anwar bukan orang pertama yang dilarang masuk ke Jepun sebaliknya sudah ada yang dihalang sebelum ini sama ada pemimpin politik, artis atau orang biasa yang disabitkan jenayah. Beliau boleh menyaman kerajaan Jepun untuk mendapatkan haknya.

Larangan ini membuka episod baru yang mengheret sama kerajaan Malaysia jika tidak ditangani dengan hikmah. Demonstrasi oleh penyokong Anwar adalah permulaan kepada perbalahan yang lebih panjang yang mungkin dikaitkan dengan ekonomi dan perdagangan dua negara. Jika ada kecenderungan ke arah itu, tindakan awal sangat penting supaya ia tidak memudaratkan hubungan dua hala yang telah lama terjalin.

Sudah ada kebimbangan pelajar-pelajar di Jepun mengenai kes ini apabila ia mendapat lilputan meluas dalam akhbar negara itu. Mereka risau jika pengajian terganggu, kemudahan pembelajaran ditarik balik atau program-program teknikal digantung kerana protes dari Jepun.

Begitu juga dengan pelaburan syarikat-syarikat Jepun di Malaysia. Industri yang dikuasai pelabur Jepun menyumbang jutaan ringgit dalam pelbagai sektor melalui kutipan cukai. Komitmen Jepun terhadap pembangunan ekonomi Malaysia sentiasa meningkat kerana keyakinan mereka ke atas kestabilan dan kemajuan negara.

Apa-apa sahaja boleh menjejaskan pelaburan Jepun di negara ini kerana Anwar Ibrahim mepunyai jumlah pengikut yang ramai dan taksub kepadanya. Apa yang diucapkan akan diterima tanpa banyak soal dan sikap sebegini memberi kemudaratan kepada ramai orang awam. Demonstrasi jalanan yang diadakan saban tahun memberi reaksi negatif kepada usaha menarik pelaburan asing termasuk dari Jepun. Tidak ada pelabur yang mahu bisnes mereka gagal akibat rusuhan, justeru lebih baik memilih negara yang aman dan menggalakkan kemajuan.

Anwar dijangka akan membuat tindakan yang memeningkan perdana menteri dan kerajaan Malaysia kerana beliau telah menggerakkan usaha ke arah itu. Selepas ini akan ada siri demonstrasi di hadapan Kedutaan Jepun dan bantahan berkala. Penjelasan yang diberikan belum tentu memuaskan hati dan beliau tetapkan menyalahkan kerajaan Malaysia.

Dalam merungkai isu ini, larangan masuk ke mana-mana negara bergantung kepada undang-undang negara tersebut. Faktor jenayah, keganasan, persepsi negatif, ancaman ekonomi dan sebagainya menjadi kayu ukur kepada kebenaran masuk tanpa sekatan dan halangan. Jika ada larangan, biasanya rayuan atau budi bicara digunakan sebagai sebahagian dasar kemanusiaan dengan tempoh yang terhad dan tujuan yang khusus.

No comments:

Post a Comment