Saturday, January 18, 2014

Toleransi dalam bermasyarakat

 


Amaran seorang ahli lembaga pengurusan sekolah SJKC supaya seorang guru mualaf membuka tudung ketika mengajar menjadi perhatian masyarakat Islam baru-baru ini. Kebanyakan akhbar menyiarkan isu ini tetapi media sosial lebih banyak menyalurkan perkembangan di sebalik isu ini seperti kain rentang, poster dan laporan ke pejabat pendidikan daerah.

Ahli lembaga turut mendapat sokongan guru besar sekolah berkenaan.

Kesedaran umat Islam di Johor khususnya di Kota Tinggi telah membantu meredakan isu ini apabila ada inisiatif menemukan pihak bertelagah sehingga proses maaf-memaafkan berlaku. Walaupun identiti Islam mualaf berkenaan tidak didedahkan, isu ini dapat diselesaikan dengan baik dan tidak berpanjangan.

Selepas lebih 50 tahun merdeka dan Malaysia berkembang sebagai masyarakat majmuk, kefahaman masyarakat terhadap Islam masih boleh ditingkatkan. Lebih banyak usaha dakwah dan tarbiyah perlu digandakan dengan penglibatan menyeluruh masyarakat Islam sendiri.

Jabatan agama Islam negeri, pertubuhan bukan kerajaan dan masyarakat awam boleh berganding bahu melalui inisiatif pelbagai aktiviti yang bersifat kebajikan, pendidikan, gaya hidup dan kemajuan diri. Masih ramai orang bukan Islam yang belum dapat menerima amalan-amalan umat Islam yang bersifat terbuka seperti memakai tudung, solat lima waktu atau mengambil bahagian dalam penyembelihan binatang kurban.

Penjelasan demi penjelasan oleh pihak berkuasa agama dapat menghindarkan salah faham ini. Oleh kerana ada penerimaan masyarakat bukan Islam di Malaysia terhadap cara hidup, tradisi dan amalan Islam, mereka mudah menunjukkan toleransi berbanding negara yang umat Islam menjadi minoriti.

Kes yang melibatkan sepasang suami isteri ditahan kerana merotan anak lelaki yang tidak mahu menunaikan solat di Sweden adalah contoh jelas kefahaman cetek dalam agama dan budaya masyarakat lain. Kes tersebut mungkin menjejaskan persepsi dan imej negara tersebut dalam kalangan masyarakat Islam.

Dalam sistem pendidikan tinggi negara, Kementerian Pendidikan memperkenal subjek Hubungan Etnik yang menjadi keperluan bagi setiap pelajar untuk bergraduat. Subjek ini menjadi penting kerana mengenengahkan konsep dan pendekatan yang memastikan setiap pelajar memahami masyarakat majmuk di Malaysia. Negara lain mungkin tidak menawarkan subjek ini menyebabkan mereka tidak dapat membuat jangkaan terhadap budaya dan amalan agama.

Kunci kepada toleransi dalam masyarakat majmuk telah ditunjukkan oleh Malaysia melalui pelbagai pendekatan yang seharusnya diangkat ke arena antarabangsa.



No comments:

Post a Comment