Thursday, January 16, 2014

Kangkung satukan rakyat Malaysia






Isu kenaikan harga barang keperluan harian masyarakat Malaysia semakin memuncak apabila dikaitkan dengan sayur kangkung iaitu sejenis sayuran yang mudah didapati di negara ini. Kangkung boleh digoreng dengan ikan masin yang dikenali sebagai kangkung ikan masin, boleh juga dimasak dengan air kosong, dilicik-licik menjadi sebahagian daripada ramuan dalam nasi goreng dan dibuat ulam sama ada mentah atau direbus.

Pendek kata, kangkung boleh diregukan dengan banyak jenis makanan supaya lebih sedap.

Terdapat pelbagai jenis kangkung yang bergantung pada jenis, kualiti penjagaan dan siapa yang menanamnya. Harganya ditentukan oleh faktor-faktor ini selain daripada keadaan cuaca. Biasanya seikat kangkung dijual seringgit dan boleh dicampurkan dengan sayur lain menjadikannya tiga jenis sayur berharga lima ringgit.

Kangkung sangat penting ketika Kesultanan Melayu Melaka mengadakan perhubungan diplomatik dengan China. Mungkin kisah ini hanya anekdot tetapi baik untuk kita renungi.

Dinyatakan sangat sukar bagi sesiapa yang tidak dikenali ataupun tidak ada hubungan dengan maharaja China hendak melihat apatah lagi menatap wajah maharaja. Namun, cerdik pandai Melayu mendapat satu idea yang sangat bernas untuk melihat wajah maharaja China ini.

Ketika rombongan Sultan Melaka berada di dalam istana bagi majis santapan diraja, mereka meminta dimasak sayur kangkung tetapi jangan dipotong dan kangkung hendaklah jenis yang terbaik. Permintaan Sultan Melaka dipenuhi dan malam itu mereka dapat melihat wajah maharaja China yang duduk di tempat lebih tinggi dengan jelas.

Caranya mudah. Setiap kali hendak makan kangkung, setiap orang perlu mendongakkan kepala supaya kangkung yang panjang itu tidak meleret-leret di atas pinggan. Oleh kerana mereka disediakan penyepit (copstik), memasukkan kangkung ke dalam mulut perlu mengambil masa kerana orang Melayu makan dengan jari.

Selepas semua ahli rombongan selesai menatap wajah maharaja China itu, masing-masing tidak perlukan kangkung lagi kerana sayur lain lebih sedap.

Isu kangkung juga serentak dengan penubuhan Jawatankuasa Khas Menangani Kos Sara Hidup Rakyat sebagai inisiatif meningkatkan keberkesanan usaha kerajaan dan penguatkuasaan undang-undang berhubung kenaikan harga barangan. Ia merupakan satu perkembangan yang sihat daripada kerajaan untuk menyelesaikan resah rakyat ketika ini.

Harga barang keperluan sentiasa turun naik berdasarkan banyak faktor. Antaranya faktor cuaca, peranan orang tengah dan kenaikan harga petrol. Walaupun Malaysia sebuah negara yang kaya dengan hasil bumi dan tanah yang subur, minat dan kepakaran orang Malaysia dalam meningkatkan teknologi pertanian masih jauh berbanding negara yang tidak punya hasil bumi seperti Jepun dan Singapura.

Kita masih mengimport cili, bawang dan ubi keledek dari India serta buah tembikai dari Taiwan.Baru-baru ini sahaja kita dapat mengeksport buah durian ke China selepas beberapa tahun dimonopoli oleh Thailand.

Kenaikan harga barang keperluan sangat dirasai oleh rakyat yang berpendapatan rendah di samping kelompok pertengahan. Mereka yang mempunyai gaji RM3000 hingga RM5000 sebulan boleh bertahan sedikit dengan mengurangkan perbelanjaan dan berjimat cermat tetapi tidak mereka yang ada pendapatan bulanan RM900.

Kenaikan harga barang yang tidak seiring dengan kenaikan pendapatan lebih cepat menimbulkan masalah sosial.

Katakan sebuah keluarga di bandar dengan isi rumah lima orang iaitu ibu, bapa dan tiga orang anak. Suami isteri sudah tentu perlu bekerja untuk membayar sewa rumahh, belanja pengangkutan, makan minum, belanja sekolah dan jaga anak-anak serta kelas mengaji. Pendapatan suami isteri ialah RM3000 sebulan, jumlah ini mungkin berakhir dengan sifar selepas semua perbelanjaan dilunaskan dalam seminggu.

Justeru, keluarga ini tidak memiliki sumber lain untuk membuat tabungan pada masa kecemasan.

Keadaan ekonomi Malaysia tidak boleh dibanggakan kerana semakin lama nilai wang RM semakin susut nilai berbanding dolar Amerika Syarikat atau Singapura. Kedudukan mata wang yang kukuh memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk menyimpan, berbelanja dan menjadikan hidup berkualiti.

Keadaan sosial masyarakat hari ini yang dikaitkan dengan ekonomi memang menyedihkan sehingga banyak kes pembunuhan, rompak, curi dan rogol berlaku dalam masyarakat. Kes rompakan bank dan ragut sering disiarkan di media tetapi hukuman yang dijatuhkan kepada pesalah jarang benar menginsafkan. Buktinya, hari ini ada kes rompak dan curi, esok masih ada kes yang sama tetapi di tempat yang berbeza.

Proses penguatkuasaan yang lemah akan merosakkan kestabilan sosial dalam masyarakat. Fungsi agensi penguatkuasa seperti polis, Rela dan sebagainya mesti sentiasa diperkuat supaya mereka dapat berperanan dengan lebih cekap dan berkesan.

Pemimpin politik harus melihat masalah sosial sebagai sebahagian daripada rutin harian untuk diselesaikan. Selepas pilihan raya dan proses pemilihan peringkat parti selesai, tumpuan mereka seharusnya menyelesaikan rungutan rakyat. Mereka perlukan isu-isu bersama seperti kangkung untuk melupakan sengketa politik dan kuasa serta melihat dengan realiti bahawa harga barang yang semakin mahal menyusahkan hidup dan menyumbang kepada masalah sosial yang lebih parah.
 

No comments:

Post a Comment