Monday, January 27, 2014

MB Perlis perlu mesra rakyat

 
 
 


Perlis merupakan sebuah negeri kecil di utara Semenanjung Malaysia. Sejak pilihan raya lalu, Perlis mendapat Menteri Besar baharu yang jarang dikenali dalam kalangan penduduk negeri itu. Namanya menjadi calon selepas beberapa siri perbincangan dan tapisan dilakukan.

Kemunculan Azlan Man sebagai menteri besar sangat mengejutkan kerana ramai yang tidak mengetahui dengan jelas pengalaman politik dan sikapnya terhadap orang masyarakat yang rata-ratanya tinggal di kampung dan kawasan luar bandar. Tahap ekonomi masyarakat Perlis adalah sederhana berbanding negeri-negeri lain.

Selepas hampir tujuh bulan menjadi menteri besar, mula kedengaran masyarakat negeri itu menilai prestasi pemimpin mereka. Banyak pendapat yang diberikan khususnya oleh masyarakat di Arau dan Pauh yang menjadi nadi kepada kemenangan beliau.

Rumusan yang dibuat ialah Azlan Man hanya boleh jadi MB untuk sepenggal.

Berjumpa dengan masyarakat luar bandar dan bandar mendapati pandangan mereka terhadap MB hampir sama iaitu tidak pernah atau jarang sekali Azlan menjenguk atau melawat mereka.

Untuk memahami kenapa sikap beliau begitu kita perlu melihat latar belakang dan kerjaya beliau. Azlan telah meninggalkan kampung halaman sejak muda untuk belajar dan bekerja di luar Perlis, jadi tidak hairanlah ramai penduduk negeri itu kurang mengenali beliau apatah lagi tidak banyak promosi dan berita mengenai beliau dalam surat khabar atau media massa. Pada masa yang sama beliau tidak mengambil inisiatif menonjolkan diri melalui program kemasyarakatan. Kemenangan sebagai ketua parti yang lalu turut dibantu oleh orang politik juga.

Melihat sebagai kakitangan awam dalam bidang pentadbiran, beliau sangat dangkal dalam kemahiran komunikasi khususnya berkaitan hal ehwal politik setempat. Bekerja mengikut jam dan tidak melayan kehendak rakyat selepas waktu kerja bukanlah ciri pemimpin politik yang prihatin sebaliknya menerima maklum balas negatif daripada rakyat Perlis.

Begitu juga apabila orang ramai ada urusan ketika masa cuti. Hari cuti beliau pun turut bercuti sedangkan masalah dan keperluan rakyat tidak dapat dielakkan sepanjang masa termasuk hari cuti. Jika berurusan dengan pemimpin begini, rakyat perlu berjumpa dengan wakil rakyat kawasan atau menemui pegawai di agensi terlibat.

Rakyat Perlis juga tidak mengenali beliau disebabkan sikap beliau sendiri yang malas untuk turun padang dan mengambil tahu keadaan rakyat. Begitu juga jika ada kenduri atau kematian, beliau masih agak keberatan datang berkunjung atau ziarah.

Pendekatan beliau yang duduk di pejabat meninggalkan tohmahan dalam kalangan rakyat. Hal ini berbeza dengan dua menteri besar sebelum ini yang rajin menjenguk masyarakat, hadir ke majlis kenduri dan ziarah kematian.

Azlan Man perlu bertanya kepada dirinya sendiri apakah pendekatan yang mahu dilakukannya untuk mengenali rakyat Perlis. Pemimpin politik tidak perlu bekerja mengikut jam atau bercuti pada hari-hari tertentu seperti kakitangan awam kerana tanggungjawab beliau adalah mengambil tahu apa yang berlaku kepada rakyatnya sendiri setiap masa.

Beliau perlu keluar dari pejabat berhawa dingin, berjumpa dengan masyarakat dan meninggal tabiat lama sebagai kakitangan awam kerana pemimpin politik tidak perlu semua ciri ini. Pemimpin politik mesti berjiwa rakyat, ada karisma dan mahu memimpin. Jika beliau masih bersikap begitu, wawasan Perlis Maju 2015 hanya tinggal angan-angan dan orang ramai akan menyalahkan beliau.

MB Perlis perlu bangkit dan tunjukkan kematangan sebagai pemimpin sebuah negeri kerana banyak cabaran yang berada di hadapannya.

No comments:

Post a Comment