Wednesday, April 29, 2009

Instruktor kursus masakan

Kursus adalah kaedah untuk menyampaikan maklumat bagi perubahan pemikiran, sikap dan tingkah laku. Banyak jenis kursus yang mendapat sambutan ketika ini seperti kemahiran belajar, kecantikan atau kursus pengendalian makanan.

Katakan anda ada kemahiran sebagai seorang pegawai pemeriksa kebersihan premis. Pengalaman anda menyampaikan maklumat berkenaan keperluan untuk menjaga kebersihan gerai makan, restoran, hotel, kilang sembelihan atau pengilang makanan amatlah diperlukan supaya pekerja di premis ini dapat mengekalkan standard terbaik penjagaan kebersihan diri dan persekitaran.

Antara topik-topik kursus adalah penerangan mengenai keracunan makanan, pencemaran makanan, amalan kebersihan diri, penyediaan, pengendalian dan penyimpanan makanan, etika kerja dan aspek perundangan.

Sasaran peserta kursus ialah pengusaha makanan seperti penjaja, gerai, kantin, kedai makan, restoran, hotel, penyaji, pembekal dan pengilang makanan yang sedang menjalankan perniagaan atau ingin memulakan perniagaan adalah perlu mendapatkan latihan untuk dirinya dan pekerja-pekerja yang mengendalikan bisnes ini.

Dalam kursus ini anda boleh berinteraksi secara langsung dengan peserta bagi meningkatkan kefahaman, membuat catatan dan menjawab soalan-soalan ringkas berkaitan subjek utama kursus. Latihan praktikal ringkas juga boleh disediakan seperti kaedah mencuci tangan yang betul dan berkesan.

Bagi menarik ramai peserta, sijil yang diktiraf boleh dikeluarkan kepada peserta bagi tempoh jangka masa tertentu.

Sesetengah orang suka memasak dan mereka mahu berkongsi menu istimewa dengan orang ramai. Jadi, sebagai pakar memasak dan mempuyai resepi yang menarik, anda boleh mengadakan kursus sehari masak nasi minyak pengantin. Menu ini menjadi masakan istimewa di majlis perkahwinan dan kenduri-kendara ketika ini.

Kurus sehari anda itu boleh dibuat dalam bentuk pakej yang merangkumi nasi minyak pengantin, ayam kurma, rendang hitam tok, dalca, acar bombay dan pencuci mulut. Bayaran yang boleh dikenakan ialah di sekitar RM130 hingga RM150 seorang.

No comments:

Post a Comment